Nisipul, avioanele şi tancurile, în discuţie la guvern
În cadrul şedinţei de guvern, primul ministru Emil Boc l-a întrebat pe ministrul apărării, Gabriel Oprea, de ce tancurile nu sunt afectate de nisip precum avioanele de norul de cenuşă.
Articol de Sorin Solomon, 21 Aprilie 2010, 12:08
Premierul Boc s-a interesat la ministrul apărării care este motivul pentru care tancurile din Irak nu sunt afectate de nisip aşa cum motorul avionului este blocat de norul de cenuşă vulcanică.
Emil Boc a arătat că în industria aeriană trebuie identificate soluţii pentru evitarea unor astfel de probleme.
Discuţia pe această temă dintre premierul Emil Boc şi ministrul Apărării, Gabriel Oprea, a avut loc la începutul şedinţei de azi a guvernului.
"Domnule ministru Oprea, tancurile cum se descurcă în Afganistan şi... nu în Afganistan, în Irak, când era nisipul şi nu se opreau motoarele, la avioane de ce li se opresc motoarele?", a întrebat Emil Boc.
Ministrul i-a răspuns că şi tancurile au mai avut probleme din cauza nisipiului fierbinte, dar că de regulă au funcţionat.
"În primul rând că în Irak se mai şi opreau, domnule prim-ministru, ca să ştiţi, pe nisipul fierbinte. Dar de regulă, au funcţionat.
"Am întrebat şi eu, am crezut că este vorba de plafon, dar specialiştii mi-au spus că nu, datorită lipsei de oxigen, de aceea intervine şi se opresc motoarele la avioane, de aceea este pericol de prăbuşire a avioanelor.
"Şi eu am crezut că este vorba doar de vizibilitate, dar nu, de fapt este vorba de lipsa de oxigen", a spus ministrul Oprea.
Premierul l-a ascultat, după care a spus că şi în industria aeriană trebuie găsite soluţii pentru evitarea unor astfel de probleme.
"Sunt convins că vor găsi soluţii, cum au găsit în armată să meargă tancurile prin nisip şi avioanele vor găsi soluţii să nu mai aibă probleme cu particulele de nor vulcanic", a conchis premierul Boc.
Reactorul unui avion de vânătoare F-16 aparţinând NATO a fost afectat, la începutul săptămânii, de norul de cenuşă vulcanică provenind din Islanda, a anunţat AFP.
"A fost detectat un proces de vitrificare în motorul unui F-16", însă nu s-a înregistrat niciun accident, a declarat un oficial american.
Cenuşa vulcanică se poate transforma în sticlă la temperaturi ridicate.
"Este o problemă foarte gravă şi ar putea avea un efect imediat asupra capacităţilor militare ale Alianţei", adaugă oficialul citat, subliniind că, în Europa, "spaţiul aerian este închis din motive întemeiate".
În 1982, avioane ale British Airways şi Singapore Airways şi-au stricat motoarele atunci când au zburat printr-un nor de cenuşă vulcanică, deasupra Indoneziei.
Cenuşa a zgâriat parbrizele avioanelor până le-a făcut complet opace şi a blocat motoarele.
Acestea au repornit atunci când suficientă cenuşă topită s-a solidificat şi s-a desprins de pe ele.