Mulţi clienţi casnici şi multe societăţi se confruntă cu problema facturilor întârziate la curentul electric
Problema facturilor întârziate la curentul electric e departe de a fi rezolvată şi sunt mulţi clienţi casnici care şi-au schimbat furnizorul şi care nu au primit nicio factură de mai mult de un an de zile. Pentru alţii abia acum vin facturile - şi vin în cascadă, câte una pe săptămână şi dacă nu au făcut economii, le este greu să le achite. Situaţia este gravă şi pentru cei care au mici firme.
Articol de Iulian Olescu, 18 Mai 2023, 13:33
Sunt zeci de mii de societăţi comerciale care trebuie să achite cu până la 20% mai mult pentru energia electrică din facturile venite cu întârziere. Aceasta, după ce în urmă cu mai multe luni au fost preluate de furnizori de ultimă instanţă, atrage atenţia Asociaţia Energia Inteligentă, care a primit în ultima perioadă numeroase sesizări în acest sens.
Numeroase firme mici și mijlocii se văd nevoite să plătească în această perioadă sume mult mai mari pentru facturile de energie electrică, după ce în urmă cu șase până la opt luni au fost redistribuite către furnizori de ultimă instanță, pentru că vechiul furnizor nu a mai dorit să continue o relație comercială cu acestea, invocând lipsa cantităților necesare de energie electrică, spune președintele Asociației Energia Inteligentă, Dumitru Chisăliță.
Dumitru Chisăliță: Acest proces s-a făcut în mod automat, adică fără intervenția consumatorului. În același timp, facturile au venit cu o foarte mare întârziere, şase, șapte luni am întâlnit în situațiile sesizate și în această situație, practic, furnizorul se găsește în imposibilitatea de a schimba ceva. Ce ar fi trebuit să schimbe? Legea spune că în momentul în care ești IMM și ai un contract, trebuie să anunți că ești IMM, să faci o informare scrisă că deții această calitate. Ei au făcut această informare către furnizorul în baza căruia aveau un contract, dar în momentul în care s-a făcut această predare a lor către un furnizor de ultimă instanță, neștiind nici exact data, neștiind nici exact cine este acest furnizor, acești consumatori nu au făcut un astfel de demers birocrat.
Dumitru Chisăliță subliniază că această situație a fost cauzată atât de o scăpare în legislație, cât și de necunoașterea din partea consumatorilor și de o lipsă de informare din partea furnizorilor de ultimă instanță care i-au preluat. Practic, în loc să plătească 85% din consumul propriu de energie electrică la prețul plafonat de maximum un leu pe kilowatt-oră și restul la 1,3 lei, IMM-urile în cauză au ajuns în situația de a plăti întregul consum la 1,3 lei pe kilowatt-oră. Din calculele făcute de Asociația Energia Inteligentă, din acest motiv, un simplu atelier ar avea de plătit în plus, pe o perioadă de șapte luni, până la 250.000 lei pentru consumul de energie electrică.