Ministrul educației Ligia Deca: Am desemnat prin ordin de ministru o echipă de negociere
Ministrul educaţiei, Ligia Deca, despre discuţiile cu sindicatele pentru evitarea unei greve generale în învăţământ.
18 Mai 2023, 13:30
Realizator: Suntem în direct cu ministrul educaţiei Ligia Deca. Bună ziua, doamna ministru! Cum au decurs discuţiile de astăzi cu sindicatele şi dacă se întrevăd soluţii pentru evitarea unei greve generale în învăţământ?
Ligia Deca: Bună ziua! Astăzi au început discuțiile pe contractul colectiv de muncă din sectorul învățământ. Este o discuție care nu vizează zona salarială. Acea chestiune trebuie clarificată cu Ministerul Muncii în contextul discuțiilor pe legea salarizării în sectorul public. Noi avem însă o serie de alte chestiuni care vizează activitatea și drepturile cadrelor didactice. Am desemnat prin ordin de ministru o echipă de negociere. Federațiile sindicale din zona preuniversitarului au venit astăzi și înțeleg că dialogul a fost unul foarte bun, s-a progresat. Sigur, mai sunt chestiuni în discuție. Dialogul continuă până când va fi agreată o formă de comun acord a contractului colectiv de muncă. Aceasta este o chestiune care ține de Ministerul Educației. Alte lucruri care sunt solicitate de către federațiile sindicale ale profesorilor sunt de competența altor ministere, cum este, de exemplu, Ministerul Muncii.
Realizator: Doamna ministru, ştim că în paralel continuă dezbaterile pentru întocmirea raportului asupra noilor legi ale educaţiei, care ar urma să primească vot decizional luni în Senat. Forma rezultată este în acord cu ceea ce urmăreşte ministerul să schimbe în educaţie?
Ligia Deca: Suntem încă în dezbateri în cadrul Comisiei de învățământ din Senat. A fost parcursă în mare măsură legea învățământului universitar. Suntem în toiul discuțiilor pe legea învățământului preuniversitar. Până acum nu au fost modificări majore față de forma din Camera Deputaților. Considerăm că legile sunt foarte necesare și vor aduce o serie de reforme binevenite pentru sistemul educațional românesc și ne dorim ca ele să poată intra cât mai repede în implementare. Să avem timp elaborăm legislația secundară pentru ca să putem vedea direct în clase, în procesul educațional, reformele pe care le vizăm, care vizează și echitatea și creșterea calității.