Ministerul Transporturilor a început demersurile pentru desfiinţarea companiei CFR Marfă
CFR Marfă trebuie să returneze un ajutor de stat acordat ilegal în 2013, iar cu penalizări valoarea totală a ajuns la patru miliarde de lei, bani pe care Ministerul Transporturilor nu îi are.
Articol de Alex Lancuzov, 07 Martie 2024, 14:00
Ministerul Transporturilor a început demersurile pentru desfiinţarea companiei CFR Marfă şi pregătirea pentru intrarea pe piaţă a unei noi companii - Carpatica Feroviar, care ar urma să devină noul transportator feroviar de marfă al statului.
CFR Marfă trebuie să returneze un ajutor de stat acordat ilegal în 2013, iar cu penalizări valoarea totală a ajuns la patru miliarde de lei, bani pe care Ministerul Transporturilor nu îi are.
Desfiinţarea CFR Marfă este impusă şi prin decizia Comisiei Europene, a explicat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionuţ Săvoiu.
Ionuţ Săvoiu: Timpul înapoi nu se mai poate da. În primul rând, noi suntem într-un parcurs cu Comisia Europeană. Este o decizie deja emisă în 2020 şi pe care noi o implementăm. Statul român şi-a asumat această obligaţie şi suntem în scenariu, societate nouă.
Pe de altă parte, feroviarii cer ministerului să nu desfiinţeze CFR Marfă şi să încerce o renegociere la Bruxelles.
Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă: Pentru statul român era mai important să fi rămas CFR Marfă, adică să se renegocieze cu Comisia Europeană şi să putem să discutăm despre un CFR Marfă care să rămână în piaţă, fiind brandul României. Miza este decizia Uniunii Europene, punerea ei în aplicare şi rezultatul negocierii de a se înfiinţa o nouă entitate, iar CFR Marfă să fie închisă.
CFR Marfă mai are o cotă de piaţă de doar 31,8%, 8.700 de vagoane şi 270 de locomotive funcţionale.