Meditaţiile - singura constantă din învăţământ
Meditaţiile sunt un fenomen al sistemului de învăţământ românesc în ultimii 20 de ani
04 Iunie 2010, 14:58
Meditaţiile par să fie singura constantă a sistemului de învăţământ din ultimii ani, confruntat cu numeroase schimbări în tot atâtea tentative de reformare, dar şi cu problemele de salarizare ale personalului.
Veniturile insuficiente sunt principala motivaţie a profesorilor pentru lecţiile particualare. Părinţii simt nevoia unui ajutor suplimentar în faţa numeroaselor schimbări de programă şi de manuale, iar elevii cred că sunt prea multe informaţii de asimilat într-un timp mult prea scurt.
Nu există statisitici oficiale, dar oficialităţile, profesorii şi părinţii recunosc amploarea fenomenului
Deşi nu există statistici oficiale privind amploarea acestui fenomen, oficialităţi de la Ministerul Învăţământului ne-au confirmat faptul că majoritatea copiilor iau lecţii particulare pentru a-şi completa astfel cunoştinţele şi a obţine performanţe la şcoală, sau la examenele de admitere la liceu sau la facultate.
Profesorii obţin astfel venituri suplimentare, iar elevii aprofundează materia.
Inspectorul şcolar general al capitalei, Cristian Alexandrescu, a precizat că există şi din partea familiilor o cerere foarte mare, pentru a-şi pregăti copiii.
El este de părere că şi condiţiile financiare, câteodată precare ale profesorilor sunt o cauză a meditaţiilor.
Inspectorul şcolar aminteşte că sunt profesori care dau chitanţe copiilor şi autnci totul este absolut legal, însă, ceea ce se întâmplă în caz particular este foarte greu de stabilit şi toate aceste activităţi sunt activităţi ilegale.
Doar 1.444 de persoane fizice au depus la ANAF declaraţii de venituri obţinuite din meditaţii.
Din datele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală reiese că în 2008 doar 1.444 de persoane fizice au depus declaraţii de venituri obţinuite din meditaţii.
Numărul cadrelor didactice care acordă meditaţii este evident mult mai mare.
O lecţie particulară costă între 20 şi 50 de lei ora, iar preţurile pot creşte în funcţie de disciplina la care copilul este meditat.
Sistemul after-school, privat, este o opţiune pentru părinţi şi elevi
O altă opţiune pentru părinţi este sistemul after-school. Gina Ştefănoaia, fost cadru didactic la o şcoală bucureşteană, conduce în prezent un after-school.
Ea spune că principala activitate a unui after-school este efectuarea temelor.
Practic, în jurul acestei activităţi profesorii brodează programul, de la momentul în care copilul ajunge în sediul insitituţiei şi până la momentul în care pleacă.
Tot aici, copiii au posibilitatea de a lua şi alte lecţii, de limbi străine, pian, desen, diverse sporturi.
Astfel, pentru părinţi este benefic faptul că toate activităţile copilului au loc într-un singur loc.
Acest sistem este dezvolat, mai ales, în mediul privat şi, chiar dacă efortul financiar este mare, părinţii preferă să îl facă.
A scăzut vârsta copiilor care iau lecţii particulare şi s-au diversificat materiile
Dacă în trecut elevii se pregăteau mai ales înaintea unor examene la română şi matematică în special, în prezent a scăzut semnificativ vârsta celor ce iau lecţii particulare.
De la 6 sau 7 ani părinţii plătesc meditaţii la limbi străine, iar în clasele I-IV numeroşi copii îşi pregătesc acasă lecţiile cu personal specializat.
Chiar şi în mediul rural există tendinţa meditaţiilor. Efortul unor părinţi este mai mare, pentru că, de multe ori, ei sunt obligaţi să parcurgă distanţe mari la oraşe, unde se află profesorii.
Cei ce nu au posibilităţi materiale nu îşi pot pregăti, practic, copilul. Dacă acesta nu aprofundează materia la şcoală, obţine, cel mai adesea, rezultate mai slabe, iar şansa de a fi admis la un liceu de elită scade.
Sistemul meditaţiilor există şi în alte state
În lipsa statisticilor oficiale, nu putem situa România într-un clasament al ţărilor unde copiii recurg la lecţii particulare, pentru a-şi completa cunoştinţele.
Neoficial ne-am afla pe primele locuri, alături de Cipru. Chiar şi aşa, toţi cei implicaţi în sistemul de învăţământ recunosc că mare parte din educaţia copiilor se desfăşoară după orele de curs.
În Marea Britanie, de obicei, copiii din familiile bogate iau lecţii suplimentare. În Statele Unite sau Franţa există deja un sistem bine pus la punct, atât în domeniul public, cât şi în cel privat.
În Finlanda, recunoscută de OECD ca având cel mai bun sistem de învăţământ din Europa, pregătirea şcolară în particular aproape că nu există.