"Maxim istoric al politizării alocărilor de fonduri pentru primării"
În octombrie 2021 indicii clientelismului în alocarea de discreţionară de fonduri pentru autorităţile locale au atins maximul istoric al ultimilor 15 de ani, conform EFOR.
Articol de Sergiu Şteţ, 19 Octombrie 2021, 13:38
Expert Forum (EFOR) a lansat un raport prin care a analizat alocarea de fonduri de rezervă pentru autorităţile locale în ultimii 13 ani, pentru a vedea cât de clientelară a fost HG 1088/2021 prin care Guvernul Cîţu a distribuit peste un miliard de lei către primării şi consilii judeţene.
Raportul integral şi hărţile interactive cu datele aferente pot fi consultate la www.expertforum.ro/clientelism-fara-rezerve. De asemenea, EFOR a actualizat datele de pe Harta Clientelismului, secţiunea dedicată alocărilor din FR - www.expertforum.ro/harta-clientelism.
Conform raportului citat de Agerpres, în octombrie 2021 indicii clientelismului în alocarea de discreţionară de fonduri pentru autorităţile locale au atins maximul istoric al ultimilor 15 de ani, conform calculelor EFOR.
În plină pandemie şi incertitudine, guvernul a spart puşculiţa de siguranţă a ţării - Fondul de Rezervă (FR) - distribuind fără niciun motiv rezonabil primăriilor şi consiliilor judeţene, în principal PNL, o sumă de un miliard de lei (adică echivalentul a 200 de milioane de EUR), mult înainte ca anul să se încheie şi să ştim ce nevoi imprevizibile vor mai apărea.
Nu e prima oară când se întâmplă aşa ceva: mecanismul a mai fost folosit în trecut în aceeaşi manieră clientelară.
Doar că HG 1088 aprobată în octombrie 2021 depăşeşte limitele uzuale ale politizării şi arbitrarului în alocarea de fonduri, mergând mult dincolo de ce au practicat în trecut guvernele PSD sau cel condus de Tăriceanu, care apăreau până acum cu un maxim pe indicele de clientelism calculat de EFOR.
Pe scurt, în luna octombrie înregistrăm un maxim istoric al politizării alocărilor de fonduri pentru autorităţile locale pentru că:
* PNL a primit 65% din bani, UDMR 14%, iar PSD 16%. USR aproape că nici nu există pe harta alocărilor. La comune şi oraşe peste 70% din bani au mers către liberali. Doar la consilii judeţene pare că social democraţii i-au depăşit pe liberali. Comparativ, dacă ne uităm per ansamblu pe toate alocările către local între 2008 şi 2021, pentru FR, PNL a primit 33%, comparativ cu 38% din bani, care au ajuns la PSD; primarii UDMR au primit 8% din bani.
* Conform deciziei din octombrie sunt judeţe unde PNL a luat peste 90% din fonduri: Alba, Ilfov, Suceava. La Sibiu şi Constanţa, PNL a luat 97% din fonduri. În foarte puţine judeţe (precum Ialomiţa, Covasna, Harghita, Satu Mare sau Sălaj) PNL a primit sub 50% din fonduri, unele dintre acestea fiind dominate de UDMR; la Buzău şi PSD a luat câte 60% din bani
* HG 1088, emis de Guvernul Cîţu vine pe un clar fond politic, legat de campania internă pentru şefia partidului, în care a avut nevoie de susţinere politică şi face parte dintr-o serie de măsuri care pot fi echitate ca proastă guvernare, în care se înscrie şi Programul Saligny
* Stilul acesta de guvernare, prin HG care alocă bani pentru primării cu probleme financiare nu ilustrează de fapt decât situaţia complicată în care se află administraţia locală şi modul în care guvernele încearcă să cumpere influenţă, eventual în ani electorali, pentru a cârpi acolo unde este nevoie de reformă solidă. Şi mai arată lipsa de viziune pe termen lung a tuturor guvernelor. Pe aceeaşi logică se construieşte şi Programul Saligny.
EFOR a analizat modul în care s-au distribuit banii din FR, la ce partide au ajuns şi care a fost destinaţia acestora. Cercetarea include alocări de 16 miliarde de lei între 2008 şi 2021, adică 224 de HG pentru alocarea de bani prin Fondurile de Rezervă şi de Intervenţie. Nu s-au analizat alocările către instituţii de la nivel central.