Maşini ecologice pentru instituţiile statului
Victor Ponta speră că prin convingerea instituţiilor să cumpere maşini hibrid va îmbunătăţi calitatea aerului în Bucureşti, însă specialiştii cred că o astfel de măsură ar contribui prea puţin la curăţarea mediului.
Articol de Sergiu Şteţ, 03 Mai 2012, 16:11
Premierul desemnat Victor Ponta a anunţat că, în cazul în care guvernul va fi învestit în funcţie, intenţionează să adopte o decizie prin care instituţiile publice să cumpere doar maşini care protejează mediul.
Premierul desemnat a mai spus că doreşte ca maşina sa oficială să fie una hibrid.
Victor Ponta speră că prin convingerea instituţiilor să cumpere maşini mai puţin poluante va îmbunătăţi calitatea aerului în Bucureşti.
Specialiştii sunt însă de părere că o astfel de măsură ar contribui prea puţin la curăţarea mediului în capitală.
În calitate de preşedinte al PSD, Victor Ponta are la dispoziţie din partea partidului o maşină hibrid Toyota Prius.
Este cel mai popular model de maşină hibrid din lume, până acum fiind vândute peste 2,5 milioane de bucăţi.
Maşinile hibrid au un motor clasic, dar se pot deplasa şi cu ajutorul unui motor electric alimentat de un acumulator.
"Ca să funcţioneze hibrid, în principiu, în primul rând trebuie să fie viteze relativ mici, deci viteze urbane, până în 50-60 Km/oră maximum, pentru că la viteze mari deja motorul pe benzină în general preia el singur sarcina de propulsie a maşinii, adică în aglomeraţii, când se merge bară la bară, când se merge cu viteză până în 40 Km/oră, dar pe o rază foarte mică", a declarat redactorul şef al revistei "Auto Pro", Daniel Costea.
Reducerea poluării
Maşinile hibrid sunt percepute ca nişte maşini cumpărate de persoane interesate de protecţia mediului.
Consumul de benzină este în jur de cinci litri la suta de kilometri.
Acumulatorul care alimentează motorul electric asigură deplasarea pe o distanţă de câţiva kilometri, însă doar în regim de deplasare foarte lent.
La aceleaşi performanţe, maşinile hibrid sunt însă mai scumpe decât o maşină obişnuită.
Preţul modelelor de Toyota Prius este între 27.000 şi 34.000 de euro, la care se adaugă însă costurile îmbunătăţirilor opţionale.
Pentru a economisi diferenţa de preţ faţă de o maşină clasică prin consumul mai redus de carburanţi, o maşină hibrid trebuie să circule peste 300.000 Km.
Principalul motiv pentru care sunt cumpărate astfel de maşini e poluarea redusă în comparaţie cu maşinile clasice.
Maşinile hibrid nu ar avea "un impact semnificativ asupra calităţii aerului"
Câteva sute, mii sau chiar zeci de mii de maşini hibrid cumpărate de instituţiile statului nu ar avea însă un impact semnificativ asupra calităţii aerului, consideră redactorul şef al revistei "Auto Pro", Daniel Costea.
"Din păcate, nu ar însemna mare lucru, pentru că numărul ar fi destul de mic la câte maşini sunt în Bucureşti şi la câte maşini foarte poluante circulă în Bucureşti.
"Este de salutat tot ce se întâmplă, dacă se va întâmpla aşa, numai că trebuie foarte mult timp coroborat cu alte metode de reducere a poluării, pentru că nu numai maşinile poluează.
"Sunt şi activităţi industriale care încă se desfăşoară în Bucureşti, deci sunt mai mulţi factori care contribuie", a declarat Daniel Costea.
Numărul mare de maşini din Bucureşti a obligat autorităţile să treacă la numerele de înmatriculare cu trei cifre.
Conform datelor prezentate în 2009 de Serviciul de Înmatriculări Bucureşti, în Capitală erau înregistrate aproape 1.300.000 de maşini.
La acestea se adaugă maşinile înmatriculate în alte judeţe, dar ale căror proprietari locuiesc în Bucureşti.
La nivel naţional, numărul de autoturisme înmatriculate, fără a lua în calcul microbuzele, autobuzele sau camioanele, este de aproximativ cinci milioane.