Legile educaţiei - negocierile continuă
După două zile de dezbateri la palatul parlamentului, PSD şi PDL nu au ajuns la un punct de vedere comun cu privire la reformarea sistemului de învăţământ.
20 August 2009, 10:52
După două zile de dezbateri, politicienii, reprezentanţii sindicatelor, ai inspectoratelor şcolare şi ai organizaţiilor din alt sistem nu au ajuns la un punct de vedere comun cu privire la reformarea sistemului de învăţământ.
"Accentele politice nu-şi aveau rostul aici" - a declarat ministrul Ecaterina Andronescu, iar pentru premierul Emil Boc e timpul deciziilor, pe care le va lua în urma consultării specialiştilor unei comisii speciale prezidenţiale (condusă de fostul ministru al educaţiei Mircea Miclea), precum şi a consultării specialiştilor din Ministerul Educaţiei.
Ministrul educaţiei, Ecaterina Andronescu, a afirmat că susţine legile care încurajează performanţa.
"Legislaţia trebuie, pe de o parte, să-i încurajeze pe cei buni să devină şi mai buni, după cum legislaţia trebuie să-i determine pe cei care s-au îndepărtat de prima categorie să atingă măcar nivelul minimal al performanţelor şcolare şi universitare", a declarat Ecaterina Andronescu.
Aceasta a mai adăugat că a încercat prin Codul Educaţiei pe care l-a propus "să aducă o mai bună clarificare a programelor de masterat, să redefinească studiile postuniversitare, cu un accent deosebit pe introducerea studiilor postdoctorale, apoi a studiilor de specializare şi a programelor de formare continuă."
"Legea trebuie să întărească responsabilitatea publică a universităţii şi asumarea acestei responsabilităţi pentru toate programele pe care le dezvoltă în universitate" a mai declarat ministrul educaţiei Ecaterina Andronescu.
Reporterul Radio România acreditat la guvern, Angela Bârgoan, spune că primul ministru cere soluţii viabile şi reformatoare în domeniul educaţiei, indiferent dacă acestea provin din pachetul Miclea sau din codul Andronescu.
Potrivit corespondentului RRA, premierul Emil Boc vrea să-i aducă la aceeaşi masă pe cei doi iniţiatori şi, împreună cu experţii, să integreze soluţiile educaţionale pe baza programului de guvernare şi a Pactului naţional pentru educaţie.
Şeful executivului a precizat că şi codul educaţiei elaborat de ministrul Andronescu (PSD) are lucruri bune, precum stagiatura din învăţământul preuniversitar, reglementarea învăţământului militar sau medical. Acest cod însă nu ar respecta unele prevederi ale programului de guvernare sau ale Pactului naţional pentru educaţie.
"În codul Andronescu, directorii şcolilor pot avea apartenenţă politică şi sunt numiţi şi angajaţi de inspectorul general, care este numit politic. Deci, din acest punct de vedere trebuie corectată această prevedere pentru a fi pusă în acord cu prevederile Pactului naţional pentru educaţie şi în acord cu prevederile programului de guvernare" a declarat Emil Boc.
"De asemenea, în proiectul de lege iniţiat de Ministerul Educaţiei, şcolile nu au nici o putere în angajarea profesorilor sau a directorilor, şi nici nu există autonomia profesorului în adaptarea predării la caracteristicile elevilor" a mai declarat Emil Boc.
La dezbaterile de la parlament, iniţiate de preşedinta parlamentului Roberta Anastase (PDL) şi deschise de preşedintele Băsescu, principalul partid de opoziţie, PNL, a refuzat să participe pe motiv că "guvernul vrea să transfere în parlament impasul în care se află în privinţa legilor educaţiei".