Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia: ”Am atras atenția că există un risc major de faliment”

"Apel matinal" - Invitat: Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia.

Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia: ”Am atras atenția că există un risc major de faliment”
Foto: Damen

Articol de Radio România Actualităţi, 30 Mai 2024, 09:18

Apel matinal - Invitat: Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia.

"Apel matinal" - Invitat: Laurențiu Gobeajă, președintele Sindicatului Liber Navalistul din Șantierul Naval Damen Mangalia - Realizator: Cătălin Cîrnu

Aproape 1.000 de angajați ai Șantierului Naval Mangalia, dintr-un total de 1.480, vor intra, începând cu data de 3 iunie, în șomaj tehnic până la finalul acestui an. Este o măsură drastică la care managementul societății a recurs în condițiile în care unitatea trece printr-o situație de criză, după ruptura survenită în urmă cu un an în acordul de asociere între acționarul minoritar, societatea olandeză Damen Holding și statul român. La finele lunii martie, la sediul Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, care rămâne acționarul majoritar, a avut loc o întâlnire cu reprezentanții salariaților, după ce sindicaliștii din Șantierul Naval Mangalia au adresat o scrisoare deschisă premierului României, prin care au atras atenția asupra situației critice în care se află șantierul naval din localitate. Discutăm pe această temă, pentru a afla mai multe detalii, alături de invitatul "Apelului matinal", liderul Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă. Bună dimineața!

Bună dimineața!

Pe scurt, care este situația acum și dacă între timp au fost informați toți salariații privind decizia de care aminteam mai devreme?

Situația este critică. Așa cum ați menționat și dumneavoastră mai devreme, noi am tras semnale de alarmă încă din luna martie, dar nu numai atunci și în anii anteriori. De câte ori am protestat sau am transmis scrisori deschise în presă, am atras atenția că există un risc major de faliment, având în vedere rezultatele financiare negative înregistrate în fiecare an și faptul că proiectele în derulare se finalizau până în luna aprilie anul ăsta și că nu mai urmau alte proiecte majore. Situația actuală este cu atât mai critică, având în vedere deschiderea procedurii de insolvență sau faliment la Tribunalul Constanța de către Damen contra Damen, așa cum am spus și ieri. Firma "mamă" împotriva firmei "fiice" se acționează în instanță pentru o sumă de aproximativ 160 de milioane de euro, pretins a fi împrumuturi acordate acestei societăți în perioada de desfășurare a activității din 2018 până în prezent.

Dar ce înseamnă asta? Faptul că se dau în judecată una pe cealaltă sau mamă pe fiică?

Da, practic vrea să-și recupereze datoriile, să recupereze de fapt împrumuturile. Damen are dublu rol, este și debitor și creditor.

Da, cum se întâmplă la echipele de fotbal, la unele dintre ele la nivelul Superligii.

Da, așa e.

Dar în prezent cum funcționează Șantierul Naval Mangalia? Sau ce se întâmplă? Nu știu, mai sunt ultime lucrări, care e situația?

Sunt lucrări, dar nu de anvergură, marile proiecte au fost finalizate. Începând cu luna mai, un număr foarte redus de salariați mai au activitate efectivă, iar peste 1000 de salariați nu mai au de lucru și nu numai astăzi, în săptămânile, lunile următoare. Se preconizează că până la sfârșitul acestui an nu vom mai avea de lucru, decât posibilitatea de a fi o parte dintre ei relocați către alte șantiere navale sau alți operatori economici care au nevoie de forță de muncă calificată sau, în situația în care vin nave la reparat sau sunt proiecte pentru modernizări de nave pentru flota Marinei Militare Române, o parte dintre salariaţi, până într-o 100 de persoane, să fie relocați pe acele proiecte, dar mare parte din salariați, până la o mie, nu au de lucru. Proiectul major care va începe din aprilie, care și ăsta este un mare semn de întrebare dacă va începe din aprilie, că sunt multe. Dacă în situația în care ne aflăm acum, nu este încă semnat, se negociază. Dar, evident, pentru o astfel de situație de criză, inclusiv clienții pot specula situația, să încerce să obțină un preț avantajos pentru ei și pe noi să nu ne avantajeze deloc și să nu avem nici măcar o marjă minimă de profit.

Am o rugăminte, pentru cei mai puțini familiarizați cu ceea ce s-a întâmplat de-a lungul vremii la Șantierul Naval Mangalia, câți oameni, nu știu, lucrau până în urmă cu două decenii? - că e foarte interesant de știut de ce s-a ajuns la asemenea situație, în condițiile în care, la Constanța, portul funcționează, șantierul, danele, în fine, totul e ok acolo și progresul este remarcabil.

Cel mai mare număr de salariați, atât salariați proprii cât și salariaţi de la firme subcontractuale au fost în perioada 2015-2016, când au fost foarte multe proiecte în lucru și șantierul avea capacitatea de a livra 10 nave pe an, depășeau 10.000 de lucrători în același timp. Salariați proprii erau în jurul a trei mii de salariați, restul erau subcontractori și colaboratori. La momentul ăsta mai sunt doar 1.481. Damen, când a preluat acţiunile acestui şantier, a declarat public, și este asumat și prin contractul de asociere, că va crește numărul de salariaţi la 3000. Nu a îndeplinit acest criteriu, trebuia să aibe eficiență economică, era un angajament luat prin contractul de asociere și prin acea excepție, nici acest lucru nu a fost îndeplinit. Dacă aveau eficiență economică nu ajungeam aici.

Tot Damen era și în 2015?

Nu, în 2015 era Daewoo. Damen a preluat în 2018. Din 2018 până în prezent numărul de salariați trebuia să se dubleze și, din păcate, nu s-a întâmplat astfel. Iar comparativ cu alte șantiere navale din România, acolo statul nu este acționar majoritar. Noi suntem o situație excepțională, să zic așa, atipică.
Realizator: Da, Șantierul Naval Mangalia, care a fost una dintre cele mai importante unități de construcții navale din România.

Înţeleg că s-a ajuns acum în situaţia în care să nu mai existe comenzi. Corect? Şi de ce se întâmplă asta?

Pe termen scurt și termen mediu, așa este. Pe termen lung, din ceea ce ne-au transmis atât directorul general al societății, cât și reprezentanții Ministerul Economiei, proiectele majore, din ceea ce ne-au transmis dumnealor, nu sunt afectate, dar în perioada următoare trebuie să avem și o certitudine, nu ne mulțumim doar cu o simplă declarație. Ca să fim siguri că nu sunt afectate proiectele majore, trebuie să se finalizeze prin semnarea unui contract. Până când acel contract nu este semnat nu avem această certitudine.

Mă gândesc însă că ar putea exista, nu știu, interes din partea altor investitori, poate și ceva proiecte. Perspective sunt?

Da, interese pentru că şantierul ăsta...

Interese sau interes...

Interese de orice fel au fost și sunt în primul rând și de colaborare, nu numai de a exploata și forța de muncă și facilitățile șantierului. Acest șantier, și nu spun doar pentru că sunt din Mangalia, facilitățile șantierului vorbesc de la sine. Este un șantier foarte mare cu macara de 1.000 de tone, cu docuri mari de capacitate mare, pentru nave de de tonaj greu, și se pot face structuri offshore, şi am și făcut acest lucru în ultimii doi ani, am livrat două proiecte și, având în vedere care este trendul în perioada aceasta și în următorii ani, până în 2050 se vor construi foarte multe astfel de structuri offshore, de transformare a curentului produs de către fermele de eoliene și noi putem să intrăm, am intrat deja pe piața offshore și putem să facem astfel de structuri care sunt foarte avantajoase din punct de vedere financiar, din păcate, nu și pentru statul român sau nu și pentru salariați.

Așteptăm, evident, o reacție pe care o vom căuta și noi, să sperăm că lucrurile vor reintra până la urmă pe făgașul normal cu mulțumiri și succes, vă ținem pumnii.

Mulțumesc și eu și sper ca și ceilalți decidenți, Ministerul Economiei, reprezentanții societății și ai acționarilor să își exprime un punct de vedere, că și noi vrem să aflăm mai multe detalii despre ce intenții au cu acest șantier și cu soarta salariaților din șantier.

Deocamdată, certitudinea este că aproape 1.000 de angajați ai Șantierului Naval Mangalia, dintr-un total de 1.480, vor intra din data de 3 iunie în șomaj tehnic până la sfârșitul acestui an. Am discutat la "Apel matinal" alături de liderul Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă./editor Florin Lepadatu/

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului
România 07 Septembrie 2024, 13:42

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului

Principalele fraude sunt comise pe platforme de comerţ online.

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului
Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi
România 07 Septembrie 2024, 13:39

Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi

La Schitul de Sus, militarii au făcut un cordon de protecţie în faţa focului care a ameninţa casa unei familii şi au reuşit...

Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi
"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ
România 07 Septembrie 2024, 13:34

"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ

Campania îi încurajează pe elevi, cadre didactice şi părinţi să sesizeze orice agresiune fizică, verbală sau emoţională,...

"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ
Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate
România 07 Septembrie 2024, 10:52

Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate

În cursul anului 2021, pe teritoriul statului California s-a constituit o structură formată din cetăţenii români şi bulgari,...

Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate
"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat
România 07 Septembrie 2024, 00:18

"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat

Va fi cea mai simplă aplicaţie pentru o finanţare guvernamentală făcută în ultimii 34 de ani.

"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat
MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră
România 07 Septembrie 2024, 00:10

MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră

Între priorităţi este şi introducerea programării online pentru testarea necesară reducerii perioadei de suspendare a...

MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră
Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală
România 06 Septembrie 2024, 22:12

Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală

Nici o firmă nu s-a prezentat la licitaţia organizată pentru furnizarea laptelui în unităţile de învăţământ. Elevii vor primi...

Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală
Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto
România 06 Septembrie 2024, 21:16

Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto

Premierul Marcel Ciolacu a subliniat importanța acestui sector de activitate pentru economia românească.

Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto