La audierea doamnei Vălean ”a contat echilibrul abordărilor sale”
Invitat la "Subiectul zilei" este europarlamentarul Marian-Jean Marinescu, coordonatorul grupului PPE în Comisia Transporturi Turism.
Articol de Radiojurnal, 14 Noiembrie 2019, 20:35
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (14 noiembrie, ora 19:11) - Realizator: Pavel Ionescu
Realizator: La Bruxelles, Comisia de Transporturi și Turism a Parlamentului European a avizat favorabil în această după-amiază candidatura Adinei Vălean la postul de comisar european pentru transporturi. Invitatul "Subiectului zilei" la Radio România Actualități europarlamentarul Marian-Jean Marinescu, coordonatorul grupului PPE în Comisia Transporturi Turism, participant la audierea de astăzi. Ce a convins mai mult din prestația doamnei Vălean, a contat mai mult competența profesională, valoarea politică, experiența domniei sale în afacerile europene?
Marian-Jean Marinescu: A contat foarte mult convingerea că este un european convins, faptul că știe procedurile și din Parlament și din Consiliu, deci știe ce înseamnă să negociezi o lege, faptul că a fost echilibrată, pentru că știți că acum sunt foarte multe discuții referitoare la lupta împotriva schimbărilor climatice și transportul este în mijlocul acestor discuţii...
Realizator: Iertaţi-mă, când spuneţi echilibrată, la ce anume vă gândiţi în acest punct chiar, al echilibrului cu interesele de protecție a mediului?
Marian-Jean Marinescu: Trebuie să luăm măsuri pentru micșorarea nivelului de emisii, dar în același timp trebuie să avem grijă și de locurile de muncă și de competitivitatea economică a Uniunii, deci trebuie să luăm acele măsuri care sunt posibile prin progresul tehnic și, în acelaşi timp, trebuie să facem întotdeauna studii de impact nu numai despre influenţa asupra schimbărilor climatice, dar şi asupra situaţiei economice, adică locuri de muncă și competitivitatea economică a Europei.
Realizator: Estimaţi că acest echilibru va juca un rol important de acum înainte în deciziile politice la nivel european?
Marian-Jean Marinescu: Da. Deci, trebuie să joace un rol important pentru că asupra transportului se va pune o presiune foarte mare, în special asupra aviaţiei, şi trebuie să fim echilibraţi pentru că trebuie să luăm acele măsuri şi în aviaţie şi în transportul maritim care să asigure în continuare dezvoltarea economică în UE. Repet, trebuie să luăm măsuri împotriva schimbărilor climatice, dar trebuie să avem grijă foarte mare şi de locurile de muncă şi de economie.
Realizator: Aţi avut o postare pe pagina noastră de Facebook imediat în care spuneaţi, "Transporturile au nevoie de finanţare corespunzătoare pentru investiţii şi pentru a face revoluţiei tehnologice pe care o traversăm cu toţii. Adina Vălean înţelege că trebuie să fie alături de Parlament în a respinge tăierile de buget din acest ector pe care le propune Consiliul". La ce anume vă refereaţi?
Marian-Jean Marinescu: La faptul că acum şase ani, din păcate, în momentul în care s-a stabilit bugetul pe exercițiul financiar actual, dacă vă amintiţi, a fost primul ministru al Marii Britanii la acea vreme, Cameron, care a tăiat foarte mult din buget, iar cea mai mare reducere de buget a fost în bugetul pentru transport, bugetul facilităţii pentru conectarea Europei. Şi noi sperăm că nu se va mai întâmpla acest lucru, pentru că dacă vrem să şi luptăm împotriva schimbărilor climatice dar, în acelaşi timp, să păstrăm conectivitatea, care este una din bazele dezvoltării economice, trebuie să finanţăm, pentru că trebuie finanţe pentru acest lucru. Vă dau un singur exemplu. Sunt foarte mulţi constructori de automobile care spun că vor schimba de pe motorul cu combustie pe motorul electric. Da, dar în acelaşi timp trebuie să avem infrastructură adaptată la acest lucru, a alimenta cu energie electrică e total diferit de a alimenta cu benzină, şi aşa că dacă în zece ani avem numai maşini electrice, gândiţi-vă, unde le alimentăm, sau pe autostradă, dar mai ales pe drumurile publice? Deci, este foarte important să avem finanţare pentru infrastructură, ca să se adapteze la toate alternativele...
Realizator: Provocările.
Marian-Jean Marinescu: Nu, nu, alternativele, nu numai la electric, dar şi la hidrogen, poate, la celule cu hidrogen sau la combustibili bio, deci e nevoie de investiţie majoră în infrastructură ca să se adapteze la noile cerinţe.
Realizator: Și pentru final, intrarea în exercițiu a Comisiei Von Der Leyen a fost până acum destul de dificilă, la ce parcurs vă așteptați în continuare?
Marian-Jean Marinescu: Da, este o întrebare foarte bună. Mai este încă un comisar care trebuie aprobat, din păcate, comisarul din partea Ungariei, în acest moment, probabil săptămâna viitoare, să sperăm, va fi miercuri ultima audiere. Dar, în acelaşi timp, mai există un subiect foarte delicat: comisarul din partea Marii Britanii. Marea Britanie a amânat ieşirea...
Realizator: Dacă va fi.
Marian-Jean Marinescu: Da, dar în conformitate cu tratatul...
Realizator: Marea Britanie are în continuare obligaţii.
Marian-Jean Marinescu: Are obligţia să aibă comisari şi astăzi, am văzut acum, după audiere, o ştire: Comisia a lansat o procedură de infringement pentru Marea Britanie pentru că un desemnează un comisar.
Realizator: Va face să întârzie instalarea Comisiei Von Der Leyen acest aspect?
Marian-Jean Marinescu: Nu. Eu înţeleg, interpretez acest mesaj de la Comisie că serviciile legale ale Comisiei, ale Consiliului au considerat că această procedură de infringement permite votul pentru Comisie. Aşa intrepretez eu.