Ascultă Radio România Actualitaţi Live

La 29 iunie e celebrată Ziua internațională a Dunării

„Apel matinal” - Invitat: comisarul regional și președintele executiv al Asociației Comunităților Locale Riverane Dunării, Sever Avram.

La 29 iunie e celebrată Ziua internațională a Dunării
Foto: Arhivă.

Articol de Daniela Petrican, 29 Iunie 2023, 09:39

La 29 iunie, cele 14 țări din bazinul dunărean celebrează anual împreună unul dintre cele mai mari ecosisme fluviale din Europa, cu ocazia Zilei Internaționale a Dunării. Manifestări au loc în toate cele 14 state dunărene, având ca scop adoptarea unor măsuri și strategii comune pentru protejarea fluviului în fața unor amenințări precum poluarea, exploatarea intensivă, seceta sau inundațiile. Ziua internațională a Dunării a fost instituită în 1994, după semnarea convenției privind cooperarea pentru protecția și utilizarea durabilă a fluviului de către Comisia Internațională pentru Protecția Dunării. Manifestări sunt organizate și în România astăzi, despre care vorbim cu invitatul „Apelului matinal”, profesor Sever Avram, comisar regional și președinte executiv al Asociației Comunităților Locale Riverane Dunării, coordonator general al catedrei naționale în sprijinul Strategiei regiunii Uniunii Europene a Dunării. Bună dimineața!

Sever Avram: Bună dimineața!

Realizator: Așadar, despre ce evenimente vorbim astăzi?

Sever Avram: Noi suntem din partea societății civile, ca și catedră internațională onorifică „Jean Bart”, proiect de platformă de internaționalizare a educației, lansat cu amabilul sprijin al Academiei Române în anul 2012, o mică parte, o mică verigă a celor care încearcă, chiar în aceste vremuri zbuciumate sau împrejurări dramatice în care ne aflăm, să nu lase să treacă neobservată această zi, chiar dacă este război în proximitatea României; și aceasta este posibil, fără a da un caracter festivist, totuși să ne permită, considerăm noi, o evaluare a stadiului actual în care se află procesul demarat prin tratatul strategiei UE pentru regiunea Dunării în 2011. Mai concret, astăzi este marcată în România și Ziua Europeană Maritimă, care are diverse date de desfășurare în statele membre UE, pentru că, de fapt, interconectarea între fluviile și râurile interioare, din punct de vedere geoeconomic și al biodiversității, turismului culturii a devenit mai importantă decât oricând. Miza pe care România și-o fixase printr-un proiect flagship a rămas deocamdată un vis relativ utopic, adică interconectarea cerută de partenerii germani între regiunea Rinului și Canal Dunăre - Marea Neagră - Portul Constanța. Dar aceasta nu înseamnă că probabil ar trebui să renunțăm, pentru că protecția biodiversității de poluare, mai ales în raport cu plasticul, așa-numita restaurare a oceanelor și a râurilor, sunt tema principală a Comisiei Europene în cadrul celor cinci misiuni charter, denumite astfel, în cadrul programului Orizont Europa - „Horizon Europe”.

Realizator: Sunt acestea poate și urgențele pentru toate comunitățile dunărene sau mai există și altele?

Sever Avram: Evident că, dacă îi veți întreba probabil pe edilii locali, au de multe ori poate priorități mult mai dureroase și mai presante, atâta vreme cât suntem pe un loc destul de puțin onorant în multe privințe la nivelul confortului domestic sau pe ultimul loc în ierarhia educației, dacă luăm testele PISA ale organizației OCDE, unde dorim să aderăm. Dar dacă ne gândim că, de fapt, cauzele sunt mai importante decât efectele, cred că fără apă curată, fără ape, fără o nutriție bună, nu putem vorbi, în general, despre o viață sănătoasă și, cu atât mai puțin, în sens global, despre un „wellbeingness”, o stare de bine pentru toate comunitățile și toți plătitorii taxe și impozite, pentru toți cetățenii români, în ultimă instanță.

Realizator: Care sunt principalele riscuri și provocări de mediu cu care se confruntă statele dunărene în acest moment, inclusiv privind diverse lucrări de amenajare? Sunt necesare măsuri de protecție a ecosistemului, inclusiv în Delta Dunării?

Sever Avram: Nu sunt un specialist tehnic în domeniu. Privirea noastră panoramică și atunci când am scris cursurile de tip postuniversitar pe care le organizăm atât online, cât și hibrid, împreună cu alte universități și centre de cercetare-inovare, arată totuși că multe dintre deciziile luate sunt fără o întemeiere foarte bazată pe argumente faptice și, în mare parte, în prezent, noi ne confruntăm cu o blocare, de exemplu, a proiectului de un miliard de euro ITI - Delta Dunării. Este prevăzută o reluare a acestuia, dar până acum 900 de milioane de euro nu au fost folosite de autoritățile române. O investigație judiciară este în curs, dar asta nu ne încălzește când vedem că, de fapt, sume fabuloase se risipesc, adică nu ajung să fie cheltuite, în mare parte prin tergiversări birocratice, așa cum este cazul, după cum știți, și în multe dintre jaloanele PNRR.

Realizator: Vom putea vedea în viitor noi proiecte comune economice de amploare, așa cum există acum, fie la Porțile de Fier sau chiar Canalul Dunăre-Marea Neagră?

Sever Avram: Acelea au fost niște vremuri pe care nu le privesc acum nostalgic sau romantic, chiar dacă insula Ada Kaleh a fost scufundată în mod brutal, fără soluții alternative reale, și e o mare pagubă pentru memoria colectivă acest lucru. În prezent, ceea ce discutăm și astăzi în foaia de parcurs road map, pe care îl propunem în dezbatere, este de fapt crearea unui așa-numit bulevard albastru sau, cum i se spunea în anii '80, o magistrală albastră reală, care se reconecteze coridoarele interioare ale râurilor cu partea superioară a Dunării și să ajungă până la Dunărea inferioară, adică, să spunem, până la Sulina, unde Jean Bart, care dă numele catedrei noastre, a înființat, în mare parte la inițiativa sa, împreună cu parteneri europeni, Comisia Europeană a Dunării. În momentul acesta, potențialul cel mai puțin valorizat în mod eficient și rațional este al portului Constanța, care are în realitate o capacitate mult mai iradiantă, mai energetică, dar, din cauza nemodernizării intermodale, nu poate să implementeze înfrățirea, twinningul pe care îl are cu portul Rotterdam, iar România este evitată de cursele navale, în mare măsură, din păcate, deviată prin Georgia, când e vorba de conectarea cu Oceanul Indian și Oceanul Pacific. Deci, este foarte mult de lucru la reabilitarea canalului Dunăre-Marea Neagră, de pildă, dar, dacă drenajul acela al șenalului navigabil ar fi realizat de ambele părți și română și bulgară ș.a.m.d. Cred că Inițiativa Celor Trei Mări, din ultimii ani, care este mare parte o operă ca și Strategia Dunării inițiată de statul român, ar putea integra, după sfârșitul războiul din Ucraina, mai ales în perioada de refacere, și ar conferi României nu doar rolul unei simple frontiere a NATO și UE, ci un rol de pivot mult mai palpabil și mai captivant, în special pentru investitorii străini, care se uită cu ochi foarte atenți la România.

Realizator: Ați amintit și dvs. că regiunea Dunării, dar și cea extinsă a Mării Negre, am putea spune, are acum o importanță strategică, nu doar pentru statele dunărene, dar și pentru întreaga comunitate internațională. Domnule profesor, cum credeți că sunt influențate statele riverane, în context?

Sever Avram: Există, evident, o doză de antagonisme acumulate și de interese care sunt destul de egocentrice, de meschine, în multe cazuri ale statelor din zonă, complicate de situația actuală internă, de pildă din Turcia, de războiul care nu afectează doar Ucraina și Republica Moldova, ci întreaga zonă. Inteligent ar fi tocmai ca, făcând din această criză actuală o oportunitate, cum se obișnuiește să se spună, să redăm șansa de reziliență, șansa la dezvoltare durabilă, pentru că, în fond, în joc este viitorul mai ales al nepoților și strănepoţilor, nu al generației actuale. Cred că, totuși, fără o acțiune mult mai energică din partea ministerelor de resort din România, societatea civilă, de una singură, nu poate ameliora situația privind, de pildă, elemente pe care le-ați amintit în treacăt, despăduririle, absența valorificării canalelor de irigații, deşertificarea din Oltenia și Banat. Deci acestea ar presupune, evident, în primul rând din partea Comisiei Europene, ca executiv al Uniunii, o coordonare mult mai unitară și coerentă, iar din partea autorităților române - să transforme Strategia Dunării și viitoarea Strategie a Mării Negre, care este în pregătire să le transforme nu într-o cenușăreasă sau în bifarea simbolică a unor cerințe de la Bruxelles, ci în șanse reale de redresare care să-și producă efectele pe fondul unui autoresponsabilizări a tuturor factorilor de decizie și, aș zice eu, în primul rând a primarilor și a lor care conduc consilii județene și care au o anemică, deocamdată, coordonare atât cu centrii de decizie de la Viena și Bruxelles, dar, din păcate, și cu deciziile luat la nivel foarte înalt la București.

Realizator: Vă mulțumim pentru toate aceste precizări și pentru prezența la Radio România Actualități. Invitatul "Apelului matinal" a fost profesor Sever Avram, comisar regional și președinte executiv al Asociației Comunităților Locale Riverane Dunării, coordonator general al catedrei internaționale în sprijinul Strategiei Regiunii Uniunii Europene a Dunării.

Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale
România 21 Noiembrie 2024, 19:51

Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale

Sunt 950 de secții de votare în afara țării, cu 35 mai multe față de cele de la europarlamentarele din iunie.

Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale
ONG-urile cer păstrarea deducerii fiscale de 20% pentru sponsorizări
România 21 Noiembrie 2024, 19:47

ONG-urile cer păstrarea deducerii fiscale de 20% pentru sponsorizări

Peste 1.300 de ONG-uri cer partidelor să-și asume poziția față de legislația care sprijină sectorul neguvernamental

ONG-urile cer păstrarea deducerii fiscale de 20% pentru sponsorizări
Incident tehnic la Registrul Auto Român
România 21 Noiembrie 2024, 18:32

Incident tehnic la Registrul Auto Român

Nu mai pot fi eliberate documente și a fost sistată activitatea cu stațiile ITP.

Incident tehnic la Registrul Auto Român
Circulație în condiții de iarnă în Valea Jiului
România 21 Noiembrie 2024, 18:28

Circulație în condiții de iarnă în Valea Jiului

Stratul de zăpadă depus pe carosabil a depășit 10 centimetri și continuă să ningă.

Circulație în condiții de iarnă în Valea Jiului
Doi copii au ars de vii într-un incendiu izbucnit la o casă din localitatea suceveană Voitinel
România 21 Noiembrie 2024, 16:59

Doi copii au ars de vii într-un incendiu izbucnit la o casă din localitatea suceveană Voitinel

Doi copii mici au ars de vii într-un incendiu izbucnit în joi după-amiază la o casă din localitatea suceveană Voitinel.

Doi copii au ars de vii într-un incendiu izbucnit la o casă din localitatea suceveană Voitinel
Coduri galbene şi portocalii de vânt şi ninsori în cea mai mare parte a ţării, joi şi vineri
România 21 Noiembrie 2024, 16:18

Coduri galbene şi portocalii de vânt şi ninsori în cea mai mare parte a ţării, joi şi vineri

Atenţionare Cod roşu de viscol puternic, ce vizează pe parcursul zilei de vineri, zone montane din şapte judeţe, precum şi...

Coduri galbene şi portocalii de vânt şi ninsori în cea mai mare parte a ţării, joi şi vineri
Legea bugetului de stat, în pregătire la Guvern
România 21 Noiembrie 2024, 14:56

Legea bugetului de stat, în pregătire la Guvern

Prioritatea o reprezintă investiţiile publice majore, selectate pe baza beneficiilor economice şi sociale ridicate.

Legea bugetului de stat, în pregătire la Guvern
Vaslui: Autorităţile sunt pregătite pentru a face faţă ninsorilor
România 21 Noiembrie 2024, 14:48

Vaslui: Autorităţile sunt pregătite pentru a face faţă ninsorilor

Poliţiştii rutieri vor verifica dacă vehiculele din trafic au anvelope de iarnă şi respectă regulile care previn accidentele.

Vaslui: Autorităţile sunt pregătite pentru a face faţă ninsorilor