Istoricul daunelor auto, vizibil de la 15 septembrie
Persoanele care deţin poliţe de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie vor avea acces, de la 15 septembrie, la informaţiile privind istoricul daunelor propri.
Articol de Paul Poteraşi, 05 Septembrie 2012, 17:42
Persoanele care deţin poliţe de răspundere civilă auto (RCA) obligatorie vor avea acces, de la 15 septembrie, la informaţiile privind istoricul daunelor proprii, înscris în baza de date specializată a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor (CSA).
"Printr-o decizie recent adoptată, Consiliul CSA simplifică modul de aplicare a sistemului bonus-malus şi facilitează accesul asiguraţilor la informaţiile privind istoricul daunelor proprii.
"Astfel, începând cu data de 15 septembrie 2012, asiguraţii RCA vor avea acces la informaţiile privind istoricul daunelor proprii, înscris în baza de date CEDAM", se arată într-un comunicat al instituţiei.
Primele de asigurare aferente asigurărilor RCA depind de istoricul de daunalitate realizat de asiguratul/utilizatorul unui vehicul într-o perioadă de referinţă, aşa cum prevăd reglementările în vigoare cu privire la sistemul bonus-malus.
Totodată a fost implementată o metodă prin care şi societăţile de asigurare au posibilitatea interogarii bazei de date CEDAM în vederea stabilirii istoricului de daunalitate pentru potenţialii asiguraţi prin utilizarea serviciului web aferent sistemului bonus-malus.
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor întreţine şi administrează baza de date CEDAM.
Instituţia nu are dreptul de a modifica aceste date.
Informaţiile din această bază de date sunt centralizate de la societăţile de asigurare, posesorii de drept ai acestor informaţii.
Responsabilitatea pentru colectarea, transcrierea, încarcarea şi modificarea poliţelor RCA revine exclusiv societăţilor de asigurare.
Ce înseamnă sistemul bonus-malux?
Sistemul bonus-malus are la baza intenţia de a face o diferenţiere între şoferii atenţi la volan şi cei indisciplinaţi.
Sistemul bonus-malus are două direcţii, după cum îi spune şi numele.
Prin aplicarea acestuia, un şofer poate fi pedepsit (Malus), în momentul în care are daune şi este implicat în accidente, sau, dimpotrivă, este răsplătit (Bonus), atunci când reuşeşte să nu provoace niciun fel de pagube când se află la volan, situaţie reflectată în preţul asigurării RCA.
Fiecare segment în parte, de bonus şi de malus, are mai multe clase, care se stabilesc în funcţie de istoricul la volan al şoferului respectiv.
Astfel, există 14 clase de bonus, de la B0 - 0% la B14 - 50%, şi opt clase de malus, de la M1 +5% la M8 +100% ( în acest caz, şoferul plăteşte tarif dublu pentru poliţa RCA).