Ionuț Dumitru: Reducerea TVA se va transmite în preț în proporţie de 50-60%
Reducerea TVA la produsele alimentare la 9%, de la 1 iunie, nu se va transmite complet în scăderea prețurilor, ci doar 50% - 60%, spune Ionuț Dumitru.
Articol de Radiojurnal, 09 Aprilie 2015, 20:48
Reducerea TVA la produsele alimentare la 9 la sută, de la 1 iunie, nu se va transmite complet în scăderea preţurilor, apreciază preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru, ci doar în proporţie de 50 - 60 %.
Ieri, reprezentanţii producătorilor, procesatorilor de produse agro-alimentare dar şi cei ai marilor comercianţi au estimat că după scăderea TVA cu 15 procente preţul alimentelor va fi mai mic de la 1 iunie cu doar 12%.
Altfel spus, reducerea taxei pe valoarea adăugată se va reflecta în preţul la raft al alimentelor în proporţie de 80%.
Este o variantă pe care preşedintele Consiliului Fiscal o pune sub semnul întrebării, spunând că eventuala ieftinire a preţurilor la alimente din luna iunie va depinde de modul în care vor acţiona marile centre comerciale.
"Un calcul pur matematic, dacă s-ar transmite 100%, ar fi o scădere 12 şi un pic la sută în preţ. Evident că nu se va întâmpla asta. Nu s-a întâmplat niciodată să ai o transmisie de 100% din modificarea de taxe în preţul final.
"Presupunerea mea este că ar putea fi o transmisie de 50-60%, care ar însemna probabil o inflaţie aproape de zero la sfârşitul anului. Fără îndoială că va fi o scădere a preţurilor la alimente. E discutabil cât de mult va fi păstrat ca marjă de către retaileri şi cât de mult se va transfera cumpărătorului final", a spus Ionuț Dumitru.
Preşedintele Consiliului Fiscal, Ionuţ Dumitru a mai spus că este este posibil ca reducerea de TVA, de la 1 iunie, să nu producă efecte semnificative asupra deficitului bugetar, dar a adăugat că acest lucru se va realiza pe seama scăderii nivelului investiţiilor publice.
Preşedintele Consiliului Fiscal a adăugat însă că în acest mod va fi afectată şi mai mult finanţarea programelor de infrastructură, atât de necesare pentru îmbunătăţirea climatului de afaceri, pentru atragerea investiţiilor şi pentru impulsionarea creşterii economice.