Închiderea circulaţiei pe Valea Oltului timp de o lună "abia este începutul"
"Apel matinal" - Invitat: Ionuţ Ciurea, director executiv Asociaţia Pro Infrastructura. Realizator: Daniela Petrican.
Articol de Daniela Petrican, 04 Iulie 2024, 09:17
Circulaţia pe Valea Oltului va fi închisă pe perioada zilei, timp de o lună, între 8 iulie şi 9 august, pentru lucrări la autostrada Sibiu-Piteşti, conform Ministerului Transporturilor. Lucrările la lotul doi al autostrăzii implică defrişări, motiv pentru care DN7 trebuie închis circulaţiei pentru a nu afecta siguranţa traficului. Potrivit ministrului transporturilor, cât timp va fi închisă circulaţia pe Valea Oltului, vor exista rute alternative ce vor fi comunicate din timp şoferilor. Totuşi, pe perioada nopţii se va putea circula pe DN7 Valea Oltului, anunţă autorităţile. Şi podul Giurgiu-Ruse va fi închis pe partea bulgară pentru reabilitare, timp de două luni, începând cu 9 iulie. Cum vom fi afectaţi şi ce implică aceste restricţii discutăm acum cu invitatul "Apelului matinal", Ionuţ Ciurea, director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura. Bună dimineaţa!
Bună dimineaţa! Mulţumesc de invitaţie.
Mulţumim şi noi că aţi acceptat invitaţia noastră. Avem, aşadar, spun autorităţile, rute alternative viabile?
Păi, da, şi nu, depinde cine suntem noi. Dacă eşti în concediu şi nu te grăbeşti foarte tare, poţi să mergi cu autoturismul şi pe Rânca, poţi să mergi şi pe Transfăgărăşan, poţi să ocoleşti şi pe Braşov, să mergi pe Câmpulung, poţi să o iei şi prin Moldova, să traversezi Carpaţii, e ok. Dar dacă eşti transportator mai greu pe anumite rute şi atunci pentru transportatori, dacă vor din sud în nord, nord-vest să iasă din ţară, atunci cam singura rută alternativă este pe DN6, care DN6 Craiova-Drobeta-Turnu Severin-Lugoj este deja aglomerat, foarte aglomerat în anumite perioade. Acum, în perioada concediilor, evident că este şi mai aglomerat pentru că se adună şi mai mult trafic mic. Deci, e o cursă cu obstacole.
Aşadar, nu putem vorbi de rute alternative care să asiguare fluiditatea traficului.
Evident că există rute alternative, nu e ca şi când ar fi singura conexiune Valea Oltului, dar se aglomerează suplimentar, toate rutele acestea sunt aglomerate, unele nu pot fi folosite, de exemplu DN1. DN1, la fel, este închis pentru transportatori, trebuie să meargă pe Cheia. Deja sunt acolo oameni care ar fi mers, mergeau oricum dacă... De pe DN7 trebuie să mutăm un trafic alternativ pe celelalte rute care sunt toate deja aglomerate sau pentru anumite categorii de vehicule sunt pur şi simplu inaccesibile. Chiar circulaţia este interzisă deja acum cum e pe DN1.
Da, iar acest traseu de regulă era extrem de circulat şi aglomerat.
Păi, evident, că stăteam oricum bară la bară pe Valea Prahovei... Adică, despre ce vorbim? Vorbim şi de vacanţe. Voiam, ca să fie o chestiune clară că văd că, din păcate, în media s-a tot... în fine, domnul ministru nu este în stare sau, mă rog, din incompetenţă ori din rea voinţă, ne vinde o gogoaşă, şi anume că sperăm să fie doar o lună apropo închiderea...
Da, asta este o altă întrebare...
Doamne ajută să fie doar o lună. Să spunem că o să fie doar o lună. Dar să ştiţi că această lună o să fie pentru accesul pentru efectuarea forajelor geotehnice, deci nu sunt lucrări... Că s-a tot spus: lucrări, lucrări, lucrări. Nu sunt lucrări acolo...
Sunt anunţate defrişări, tot cumva lucrări...
Da, cumva ne lasă să înţelegem că acolo o să vină antreprenorul general, constructorul, o să vină şi o să lucreze ceva la autostradă. Nu. Se face acces, se fac aceste defişări pentru ca antreprenorul să vină cu forezele geotehnice - sunt nişte utilaje destul de mari pe care nu le poţi croşeta aşa, printre copaci, deci trebuie să-i tai, şi se fac aceste carotări de teren, se iau aceste mostre, se duc în laborator şi se proiectează autostrada. Şi după aceea, după ce va fi proiectul tehnic aprobat într-un final apoteotic, Dumnezeu ştie când, se vor apuca şi de lucrări. Şi pe perioada lucrărilor restricţia o să fie mult mai lungă. Deci abia este începutul, cam asta încerc să vă spun.
Eu cred că este aşa, un fel de încălzire.
E un fel de încălzire. Mulţumesc, foarte bună observaţia, da. Dar ca să fie clar, deci, pentru ce ne chinuim şi cât o să ne mai chinuim.
Bine, până la urmă, ştiţi cum e, că dacă nu se fac aceste lucruri, spunem că de ce nu se fac. Acum, că se fac, dar de ce au luat aceste măsuri... Adică, oricum am da-o, nemulţumiţi tot vor fi de-o parte sau de alta.
Da, cu siguranţă. Dacă am fi trăit într-o ţară civilizată, lucrurile astea ar fi fost anticipate şi s-ar fi găsit o soluţie tehnică, devierea DN7, sigur, mult mai complicată, pe malul celălalt. S-ar fi putut face, cu pod provizoriu peste Olt, s-ar fi putut face. Dacă o să stea luni de zile...
Poate se vor face cumva lucrurile acestea mai bine după această lună...
N-o să se mai facă, vedeţi-vă de treabă. N-o să se facă nimic. Dacă era să se facă, se făceau până acum. Acum n-o să se mai facă. O să trăim cu această închidere, o să vedem pe unde o să redirecţioneze din mers traficul de orice fel şi o să vedem cât o să dureze lucrările în aceste zone sensibile, unde autostrada şi DN7 sunt foarte apropiate, şi o să vedem şi când o să fie gata acest deranj. Sunt de acord cu dumneavoastră, că nu poţi să faci o omletă fără să faci ouă, deci, e evident, dar cu mai multă gândire, cu mai multă asumare, cu mai mult chef de lucru din punct de vedere birocratic, cu anticiparea acestor elemente, am fi putut să fim mai bine, mai relaxaţi. Şi apropo, dincolo de această discuţie, care ar fi fost soluţia optimă ş.a.m.d., că ar fi fost complicată, de acord, bun, dar măcar nu anunţa cu 5 minute, cu ghilimele de rigoare, când ne-a anunţat, de pe 8 ... deci sunt 4-5 zile...
Astăzi sunt...
Ne anunţăm că... Vă daţi seama că astea nu sunt discuţii de ieri, de azi, sunt discuţii de luni de zile. Nu mai bine am fi putut să anunţăm oamenii să-şi facă un pic concediile altfel, poate şi transportatorii...
Asta este problema, că este şi perioada concediilor.
... poate şi transportatorii să se fi pregătit altfel, nu? Că-i anunţ de pe două, trei, cinci zile înainte că o să închidă traficul acolo şi acum mulţi probabil că - nu vreau să ştiu ce e la gura lor - o să se gândească pe unde îşi duc camioanele şi câţi bani o să-i coste şi cât timp o să-i coste treaba asta.
Da, asta voiam să vă întreb...
Nu mi se pare fair. Ar fi putut comunicarea şi implementare acestei decizii să se facă mult, mult mai profesionist.
Ce implică aceste restricţii pentru transportatorii de marfă şi călători, bineînţeles, pentru economie..
Costuri în plus, ce să implice? Costuri în plus, pentru că ocoleşti, pentru că timpul de parcurs o să fie mai ridicat. O să fie un deranj pentru foarte mulţi, dincolo de v-am zis, ok, suntem în concediu, stăm un pic mai relaxaţi, asta este, un pic mai mulţi prin alte părţi, să spunem, dar sunt şi costuri pur şi simplu pentru cei care trebuie să-şi transporte marfa asta din sud în nord, nord-vest sau invers.
Sunt ascultători care întreabă dacă lucrările, respectiv defrişările anunţate, sunt chiar o urgenţă.
Nu sunt chiar o urgenţă. Acum să ştiţi că antreprenorii, în general, când statul este incompetent, impotent, indolent, imediat aşteaptă un motiv de extensie de timp, un motiv de claim, de revendicare: uite că ne-aţi generat nişte costuri de timp şi bani însă. Şi atunci asta încearcă să ne spun autorităţile: domnule, dacă nu am fi închis acum, ne-ar fi făcut oamenii ăştia /.../, ne-ar fi cerut timp şi bani în plus, pentru că i-am încurcat şi nu le-am dat la timp accesul ca să-şi facă /.../ tehnic. Sigur, de acord. Acuma la cât o să dureze autostrada asta şapte, opt, zece ani, cât o să construiască turcii la ea, sper să construiască, mai contează două luni? Nu ştiu, întreb. Nu se poate pune ministrul la masă cu turcii, care au foarte multe păcate, ca să ne înţelegem, adică nu dau semne bune de nici o culoare, şi să stea aşa şi să se gândească 'măi, oameni buni, nu aveţi nici .... se fac hârtii în direcţia asta, nu e nimic ilegal în treaba asta, să nu credeţi că cer ceva ilegal. Astea sunt negocierile contractuale, disputele contractuale care se...ca în orice contract. Dacă aţi semnat, văzut vreodată orice contract şi cred că toată lumea a făcut treaba asta, scrie acolo la litigii că se rezolvă pe cale amiabilă. Ăsta e un posibil litigiu. Asta încearcă să ne spună, că o să ceară antreprenorul nu ştiu câte milioane şi o să ceară şase luni, un an, nu ştiu ce invenţii, adică eu nu-i dau accesul, mai aştept, nu ştiu...două luni până pe 15 septembrie, să spunem. Îi spun constructorului: măi,omule, lasă-mă un pic, că uite, am şi eu nişte cetăţeni care trebuie să se mişte în perioada asta. Mai aşteptăm, am înţeles, închidem, bine. Nu mai avem alte discuţii, închidem, dar mai aşteptăm două luni. Pentru astea două luni, te rog frumos, semnează aici, că nu ai nicio pretenţie de claim, de extensie, de timp sau nu ştiu ce, sau că această pretenţie a ta se compensează cu altceva şi atunci, o dăm prieteneşte, tu te faci că renunţi la aia, eu mă fac că renunţ la astalaltă. Da, deci găsim o înţelegere, dar asta înseamnă asumare, înseamnă discuţie, înseamnă un pic de efort, corect? Şi atunci domnul Grindeanu şi tot alaiul din CNAIR, oamenii ăştia îşi iau aceleaşi salarii, indiferent că fac ceea ce v-am spus eu, muncă în plus, sau nu.
Bine, mă gândesc că poate totuşi discuţii au existat, cu siguranţă, că poate...
Sigur, au existat, şi rezultatul este ăsta: închidere în mijlocul sezonului estival, să închidem România, să ne ducem la culcare cu toţii, că asta se poate la nivel de minister şi de Compania de Drumuri, să închidem coloana vertebrală rutieră a ţării în mijlocul sezonului estival.
Tot în mijlocul sezonului estival şi la vecinii din sud, autorităţile bulgare au decis lucrări de modernizare la podul Giurgiu - Ruse, care, sigur are nevoie de modernizare, dar restricţiile impuse nu blochează, practic, traficul şi acolo? Repet, tot în plin sezon.
O să circulăm pe partea românească a podului şi după aceea o să intrăm aşa într-un portal intergalactic de câteva sute de metri şi o să apărem instantaneu la Ruse. Da, evident că afectează. Cum să nu afecteze? Dar e aceeaşi discuţie. Nu mai bine, domnul Grindeanu şi cu domnul, mă rog, mă iertaţi că nu ştiu cum îl cheamă pe domnul ministru bulgar, nu mai bine stăteau dumnealor cu toată lumea care e implicată în treaba asta, constructorii, toată lumea care face... care e implicată în decizia asta, să stea cu toţii la o masă şi să discute ...
Bine, asta cred că ţine de autorităţile bulgare, până la urmă, pentru că şi noi am avut pe partea noastră închis, am făcut modernizarea.
Da, păi noi ne faultăm cu podul ăsta pe unde... Da, exact, aveţi mare dreptate. Eu nu înţeleg de unde lipsa asta de coordonare, până la urmă, între două state vecine, prietene, care vrând-nevrând, trebuie să-şi coordoneze aceste lucrări, aceste decizii. Nu înţeleg de ce nu se iau totuşi aceste decizii, omeneşte, pentru cetăţeni. Bine, mă fac că nu înţeleg. V-am spus mai devreme motivul pentru care, că înseamnă asumare şi muncă. Ş e mai uşor să-ţi baţi joc de cetăţeni şi să le închizi după cum ţi-e ţie mai simplu să le închizi drumul. Despre asta este vorba. Mă iertaţi că vă zic asta, acum, asta este opinia mea, dacă tot m-aţi întrebat de ce se întâmplă aşa.
Până la urmă, odată şi odată, tot trebuiau închise, dacă...
Trebuiau închise, dar s-o faci un pic cu cap. Nu poţi să închizi o rută... Bine, acum există şi teoriile conspiraţiilor, că pe aici oamenii... românii adică, noi, ne ducem, trecem pe la bulgari, dar nu ne oprim la bulgari pe litoral, că dacă ne oprim la bulgari pe litoral o luăm pe partea /.../
/.../ sunt mulţi care se opresc şi acolo
... ne ducem în Grecia şi asta nu prea le convine vecinilor şi ne sabotează. Sigur, n-aş merge chiar atât de departe cu teoria conspiraţiilor, sincer.
Nu, exact, n-aş merge chiar aşa de departe.
Deci cred că pur şi simplu este indolenţă, incompetenţă, nepăsare. Şi cu asta basta. Închidem România, să fim sănătoşi.
Bun. Pentru varianta podul Giurgiu-Ruse există rută alternativă? Există rută alternativă pentru cei care ajung la podul Giurgiu-Ruse?
Există, sigur, întotdeauna există o rută alternativă, poţi s-o iei prin altă ţară. Există, pe vamă, bineînţeles, pe Calafat, dacă vrei să te duci. Dacă vrei să mergi în Grecia fără să ocoleşti prea mult, nu există rută alternativă. E simplu, nu există rută alternativă. Poate cu bacul, să vedem, există, nu există, o să fie, n-o să fie cozi. Deci orice rută alternativă implică timp şi bani eventual în plus.
Da. Mulţumim pentru această discuţie. A fost alături de noi la "Apel matinal" Ionuţ Ciurea, director executiv al Asociaţiei Pro Infrastructura.