Ascultă Radio România Actualitaţi Live

”Încă din vară o să avem primul tren şi după aceea o să urmeze seria de până la 37”

"Apel matinal" - Invitat Ştefan Roşeanu, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară.

”Încă din vară o să avem primul tren şi după aceea o să urmeze seria de până la 37”
Foto: wikipedia.org

Articol de Florin Lepădatu, 05 Februarie 2024, 09:11

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - "Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican - Căile Ferate Române vor primi trenuri şi locomotive noi, după ce Autoritatea pentru Reformă Feroviară a semnat un contract de 760 de milioane de lei, fonduri europene, pentru 16 locomotive noi şi un contract de 3,2 miliarde de lei pentru 62 de trenuri electrice Regio de scurt parcurs. Primul dintre ele, livrat la sfârşitul anului trecut, reintră în teste la poligonul de la Făurei şi ar putea fi pus în circulaţie în această vară, dacă trece toate probele de conformitate. Aflăm mai multe acum de la invitatul "Apelului matinal", Ştefan Roşeanu, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară. Bună dimineaţa!
Ştefan Roşeanu: Sărut mâna, bună dimineaţa tuturor!
Realizator: Cum arată materialul rulant acum şi când am putea vedea în circulaţie noile trenuri?
Ştefan Roşeanu: Din păcate, ştim că trenurile pe care le avem în circulaţie sunt în mare majoritate învechite, lipsa de investiţii din ultimii 20 şi ceva de ani îşi spune cuvântul. Practic, de la seria mai mare de Săgeţi Albastre, de la începutul anilor 2000 n-a mai fost nicio investiţie majoră făcută până la noul val, care a început în 2022. Avem câteva trenuri cumpărate noi şi de către un operator privat, dar, în general, vorbim de vehicule second-hand, care sunt reparate, modernizate şi repuse în circulaţie şi pe calea ferată română. De aceea, cred că investiţiile pe care autoritatea noastră le derulează în numele statului român sunt esenţiale pentru a scădea, o dată, vârsta parcului per ansamblu, pentru a introduce noi elemente de confort cu care practic începem să fim obişnuiţi în viaţa de zi cu zi, de la aparent banalul aer condiţionat şi sistem de climatizare până la prize, inclusiv USB, care să le avem la locurile pe care stăm în tren, dar şi pentru personalul care deserveşte trenul, zona de conducere ar trebui să fie una modernă, confortabilă, şi, bineînţeles, dotată cu sistemele computerizate de diagnoză a trenului, aşa cum vedem pe toate maşinile moderne pe care le cumpărăm astăzi. Din păcate, în domeniul feroviar vorbim de producţie în general în serii scurte şi adaptate condiţiilor fiecărei ţări. De aceea, spre supărarea legitimă a tuturor, nu reuşim să aducem trenurile de pe o zi pe alta. De la semnarea contractului întotdeauna există aproximativ 2 ani de zile până la livrarea primului tren. Vedem, de asemenea, în contextul trenurilor care au început să vină la sfârşitul anului 2023, că şi procesul de autorizare-omologare este aparent unul mai lung decât cel estimat de către producători în faza iniţială şi de aceea etapele de a introduce în circulaţie aceste trenuri durează ceva mai mult decât ne-am fi dorit cu toţii.
Realizator: Bun, dar un termen aşa, când am putea vedea totuşi în circulaţie noile trenuri, peste un an, doi, trei?
Ştefan Roşeanu: Nu, aşa cum aţi menţionat şi în introducere, trenurile din contractul semnat în 2022 vor intra în circulaţie începând de anul acesta, încă din vară o să avem primul tren şi după aceea o să urmeze seria de până la 37, deci după aceea o să intre într-o producţie de serie de trei, patru trenuri luni pe lună. Noi o să avem în perioada următoare discuţii cu producătorul astfel încât, în condiţiile legii şi a normelor de siguranţă feroviară, timpul să se scurteze cât se poate de mult şi pentru celelalte contracte despre care aţi pomenit, inclusiv cel semnat în decembrie pentru alte 20 de trenuri de lung parcurs, dar şi cele 62 de trenuri de scurt parcurs. Urmează ca în ultima parte a 2025 - început de 2026, aceste trenuri să înceapă să fie aduse în România şi să fie introduse în circulaţie.
Realizator: Care vor fi direcţiile, destinaţiile, magistralele pe care vor putea funcţiona?
Ştefan Roşeanu: Păi, în primul rând, toate aceste trenuri despre care vorbim la această etapă, într-un număr de aproximativ 120, sunt destinate liniilor electrificate, pentru că fiind rame electrice asemănătoare, dacă vreţi, ca aspect tramvaielor, ramelor de metrou, deci ele acolo unde este linia neelectrificată nu pot să circule, nefiind vagoane cu locomotivă. Deci, o dată circulă pe magistralele electrificate, pot să deservească marile oraşe. Vorbim de două tipuri de servicii pe care le-am urmărit prin aceste achiziţii, respectiv primele două contracte, cel de 37 de trenuri şi cel de 20 de trenuri, vizează servicii de lung parcurs şi astfel dacă ne uităm dinspre est spre vest, de la Constanţa până în vest la Timişoara, prin zona de sud vom avea trenuri, vom avea prin Transilvania, pe rutele prin Braşov până la Cluj, vom avea rutele de Moldova şi, de asemenea, vom începe să renaştem anumite legături directe între marile oraşe. Practic, cu sprijinul setului doi de trenuri, 20, vom avea trenuri mai bune direct între Cluj, Deva, Craiova, vom avea pe zona de est de la Suceava pe zona electrificată la Galaţi-Constanţa. Deci nu vom mai avea doar trenuri care în general să conveargă către Capitală, către Bucureşti, ci am căutat să avem o deservire echilibrată a întregii ţări.
Realizator: Şi oare vom putea scăpa de celebrele deja întârzieri? Va creşte şi viteza traficului?
Ştefan Roşeanu: Viteza va creşte pentru că trenurile au o performanţă mai bună, dar întârzierile sunt generate nu atât de trenuri, ci faptul că atunci când sunt programate serviciile nu se ştie că vor apărea anumite probleme la partea de infrastructură, de regulă, şi pentru a se rezolva acest conflict apar întârzieri. Din păcate, aceste întârzieri nu vor fi niciodată rezolvate printr-un material rulant, nou sau vechi, doar că faţă de anumite trenuri care se anulează din motive de defectare a locomotivei, din defectări ale vagoanelor sau automotorului în sine vom scăpa practic de aceste evenimente şi vom asigura ca serviciile să fie de mai bună calitate, mai confortabile. Şi da, repet, timpul se va scurta, atât pentru că rutele pe care le folosim şi ăsta a fost obiectivul atunci când s-au făcut studiile de fezabilitate, a fost să punem în valoare investiţiile în infrastructură pe care le fac colegii noştri de la CFR S.A., dar şi pentru că au performanţe mai bune de accelerare/decelerare, podeaua joasă, ceea ce va permite în toate staţiile cu peroane mai înalte să se urce exact ca la metrou, fără să mai ai nicio treaptă în tren. Toate acestea vor reduce nevoia de staţionare în staţiile intermediare, plecarea mai rapidă din staţii, ceea ce e normal că se va traduc în minute câştigate pe parcursul deplasării.
Realizator: Şi o ultimă întrebare, care este acum necesarul total de locomotive şi vagoane noi pentru CFR şi, bineînţeles, ce proiecte de modernizare sunt vizate în continuare?
Ştefan Roşeanu: Deci, unu: autoritatea noastră lucrează cu toţi operatorii feroviari, atât cel de stat, cât şi cei privaţi, pentru că ei sunt furnizorii de servicii publice pentru cetăţenii României. Necesarul de locomotive, ca s-o luăm de la prima parte a întrebării, este undeva la peste 150-200 de locomotive noi, pentru că avem nevoie de servicii de lung parcurs care să asigure conectivitatea între zonele extreme ale ţării, dar şi între oraşe intermediare, care sunt la distanţă de peste 400-500 de kilometri. Avem nevoie de rame atât pentru serviciile de scurt parcurs, şi colegii mei acum au în pregătire şi, pot spune, zilele viitoare vom şi avea anunţul de consultare a pieţei pentru încă un lot de aproximativ 100 de trenuri destinate serviciilor de scurt parcurs, pentru că urmărim să deservim direct toate toate reşedinţele de judeţ aflate pe magistralele electrificate. Şi, în completare, în condiţiile în care vom implementa cu succes proiectul de trenuri de hidrogen pentru liniile nelectrificate, vom putea să vizăm proiecte care să acopere şi liniile neelectrificate în prezent. Este nevoie şi de rame de lung parc, pentru că serviciile de zi sunt de regulă deservite astăzi în Europa cu trenuri de tip ramă, iar trenurile de lung parcurs de tip trenuri de noapte sunt deservite prin sisteme de tip locomotivă şi vagoane. Şi avem nevoie de ambele tipuri de servicii.
Realizator: Sper să nu rămânem doar la stadiul de vorbe şi aceste proiecte să fie deja şi concretizate.
Ştefan Roşeanu: Nu, deci totodată avem contracte... Scuzaţi că vă întrerup. Deci avem contractele acestea deja semnate. Aşa cum am spus, urmează în zilele viitoare să consultăm piaţa pentru actualizarea preţurilor la un nou lot de trenuri de scurt parcurs pentru care deja avem asigurată finanţare prin programul Transporturi pentru încă aproximativ 50-60 de trenuri.
Realizator: Şi cu siguranţă ne vom mai auzi să discutăm pe marginea acestui subiect. Mulţumim pentru toate precizările. Invitatul "Apelului matinal" a fost Ştefan Roşanu, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară./RADOR RADIO ROMÂNIA/

Trei trenuri au fost repuse în circulaţie
România 23 Noiembrie 2024, 13:16

Trei trenuri au fost repuse în circulaţie

Traficul feroviar se desfăşoară în condiţii de iarnă, în special pe raza sucursalelor regionale Iaşi şi Braşov.

Trei trenuri au fost repuse în circulaţie
35.000 de angajaţi ai MAI asigură transportul în siguranţă a buletinelor de vot
România 23 Noiembrie 2024, 13:16

35.000 de angajaţi ai MAI asigură transportul în siguranţă a buletinelor de vot

Pe parcursul nopţii ei vor asigura măsurile de protecţie pentru secţiile de votare constituite la nivel naţional.

35.000 de angajaţi ai MAI asigură transportul în siguranţă a buletinelor de vot
Peste 60.000 de români au votat la secțiile deschise în străinătate
România 23 Noiembrie 2024, 12:14

Peste 60.000 de români au votat la secțiile deschise în străinătate

Alegătorii de peste hotare pot vota la orice secţie cu un document de identitate valabil.

Peste 60.000 de români au votat la secțiile deschise în străinătate
Trafic feroviar în condiţii de iarnă
România 23 Noiembrie 2024, 11:49

Trafic feroviar în condiţii de iarnă

Trei trenuri de călători staţionează în Stânceni, Răstoliţa şi Topliţa, aşteptând eliberarea căii ferate.

Trafic feroviar în condiţii de iarnă
A doua zi de vot în străinătate la alegerile prezidenţiale
România 23 Noiembrie 2024, 10:19

A doua zi de vot în străinătate la alegerile prezidenţiale

Alegătorii de peste hotare pot vota la orice secţie cu un document de identitate valabil.

A doua zi de vot în străinătate la alegerile prezidenţiale
Copaci doborâți de vânt în Bihor
România 23 Noiembrie 2024, 10:13

Copaci doborâți de vânt în Bihor

20 de pompieri bihoreni intervin pentru înlăturarea copacilor doborâți de vântul puternic pe carosabil, în zona Pădurea Neagră.

Copaci doborâți de vânt în Bihor
Campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidențiale s-a încheiat
România 23 Noiembrie 2024, 09:45

Campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidențiale s-a încheiat

Pe teritoriul României vor fi organizate 18.968 de secții de votare. Bucureștenii vor avea și un referendum local.

Campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidențiale s-a încheiat
Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere
România 23 Noiembrie 2024, 01:16

Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere

Traficul rutier şi cel feroviar au fost perturbate în mai multe zone ale ţării din cauza viscolului şi a zăpezii.

Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere