Ascultă Radio România Actualitaţi Live

În Poșta Română există "reticență față de nou"

Apel matinal - Invitat: Valentin Ştefan, directorul Companiei Naţionale Poşta Română

În Poșta Română există "reticență față de nou"
Valentin Ștefan, directorul Poștei Române (stg). Foto: facebook.com/CNPR.Compania.Nationala.Posta.Romana/

Articol de Daniela Petrican, 06 Februarie 2023, 10:16

Realizator: Poşta Română anunţă că pe termen mediu și lung nu va fi luată o decizie privind închiderea de oficii poștale în țară, pentru a se putea păstra aceeași relație cu publicul. Mai mult, Poșta vrea să încheie noi parteneriate cu magazine, în așa fel încât în spațiile Poștei să fie vândute și alte produse, pe lângă serviciile sau produsele oferite în acest moment, spune directorul Companiei Naționale Poșta Română, Valentin Ștefan, invitatul de astăzi al "Apelului matinal". Bună dimineața!

Valentin Ştefan: Bună dimineaţa! Şi mulțumesc pentru invitație.

Realizator: În ce măsură, Poșta se poate rezuma acum doar la serviciile oferite în mod tradițional publicului și clienților săi?

Valentin Ştefan: Este foarte greu să continuăm modelul acesta de business, luând în considerare că avem oficii poștale cu sute de metri pătrați și produsele noastre sunt relativ ieftine, un timbru costă 2,9 lei. Oricât profit am încerca să scoatem din 2,9 lei, ne e greu să întreținem salarii și spații moderne.

Realizator: Înțeleg că există un proiect-pilot privind servicii poștale de proximitate?

Valentin Ştefan: Într-adevăr, există un model, în special în Europa de Vest, în care punctele poștale sunt prezente în magazine de proximitate. Cele mai bune exemple le găsim în Marea Britanie, dar și în Germania și în alte țări mai aproape de noi. Este un model adoptat cu succes și vrem să-l extindem și noi. Pe lângă magazinele acestea de proximitate, cum le spunem, mai e și acel model "pudo", anume ducem servicii poștale în diferite magazine, unde plasăm și un terminal mobil, un roboțel și de acolo se efectuează diferite servicii.

Realizator: Dar ce se va întâmpla cu tarifele? Ce se va întâmpla în continuare cu angajații Poștei, cu salariile lor?

Valentin Ştefan: Sperăm că vor crește salariile prin această abordare de optimizare a costurilor. Și în al doilea rând, sperăm că vom putea angaja mai mulți oameni, crescând capilaritatea companiei. Deci, luăm aceste decizii, nu ca să reducem prezența companiei, din contră, ca să ne păstrăm acest avantaj competitiv pe care îl avem în fața altor companii din domeniu.

Realizator: Așadar, salariile nu vor suferi.

Valentin Ştefan: Nu, din contră.

Realizator: Angajații Poștei nu vor avea salarii mai mici.

Valentin Ştefan: Nu vor avea salarii mai mici.

Realizator: Poate mai mari...

Valentin Ştefan: Absolut. Gândiți-vă că într-un an și jumătate salariul mediu din companie a crescut cu 900 de lei. Este o presiune fantastică asupra bugetului companiei, dar care este sustenabilă. Sigur că da, salariile tot sunt mici, ne dorim să crească și mai mult, dar totuși este un lucru foarte bun că compania a trecut prin aceste majorări succesive de salariu, de creșteri de prețuri, inflație cu succes.

Realizator: Cât de accesibile sunt serviciile Poștei în acest moment, pe o piață real concurențială?

Valentin Ştefan: Sunt două tipuri de servicii. Pe de o parte, serviciile de poștă clasică, suntem numărul unu pe piață și oferim cele mai bune servicii. Pe serviciile de coletărie, acolo avem mult de recuperat și ne dorim să transformăm Compania Națională Poșta Română dintr-o companie de poștă tradițională într-o companie de curierat. Dar este un proces, lucrurile nu se pot face foarte repede și evident este nevoie și de investiții în tot ce înseamnă tehnologie, sisteme informatice. Dar suntem optimiști că compania are energia și puterea de a se transforma într-o companie de curierat.

Realizator: Apropo de coletărie, cum spuneați, cât de repede ajunge un colet sau o scrisoare trimisă prin poștă în țară, dar și în străinătate, spre exemplu?

Valentin Ştefan: Variază foarte mult. O scrisoare clasică, cum am spus mai devreme, cu un timbru clasic, durează până la maxim cinci zile. Un colet expres durează 24 de ore. Puțină lume știe că noi avem și un serviciu de livrare în aceeași zi în zonele metropolitane, mă refer la București sau orașele mari din țară.

Realizator: Aşadar, poșta are nevoie de puncte de acces suplimentare. Cerințele sunt diferite acum?
Valentin Ştefan: Da, s-au schimbat foarte mult lucrurile. Vedeți, Compania Națională Poșta Română a fost o companie relativ pasivă, adică așteptăm ca posibilii clienți să vină la noi. Cred că e nevoie de această schimbare în care noi să căutăm activ clienții și să nu ne mai rezumăm doar la clienți mari, la companii sau la instituții ale statului, ci să mergem să oferim servicii fiecărui român în parte.

Realizator: Și, concret, ce ar putea oferi Poșta în continuare celor interesați de serviciile ei?

Valentin Ştefan: Poșta poate să ofere două lucruri. Odată avem cele mai competitive prețuri și aici, de departe, suntem cei mai buni. Vă dau un exemplu. Dacă cineva cumpără o carte, care costă poate 30 de lei, ar fi total nedrept ca să plătească 20 de lei sau mai mult pentru expedierea acelei cărți. În schimb, la poștă poate să primească acea carte cu un un tarif, un cost de doar şapte lei. Şi, în al doilea rând, Poșta Română este peste tot. Deci acest control asupra fluxului există. De când luăm coletul dintr-o locație și până când îl ducem în cea mai îndepărtată localitate din România, noi răspundem de acest lucru, deci sunt două lucruri de care clienții pot să profite: odată că au o singură companie cu care vorbesc și tarife foarte bune.

Realizator: Am vorbit mai devreme despre salarii. Un ascultător, Gabriel din București, ne întreabă de ce este diferența foarte mare între personalul care lucrează cu publicul și cei de la birou. Oficiantul are 1400 de lei net, spune ascultătorul nostru.

Valentin Ştefan: Poate anul trecut Acum salariul minim în România este de aproape 1900, 1898 de lei, deci sigur nu are cum să aibă mai puțin de atât dacă lucrează cu 8 ore, dacă are program întreg, plus că la companie noi oferim și suma maximă pentru tichetele de masă, deci încă 600 de lei.

Realizator: Bun. Dar tot există diferență.

Valentin Ştefan: Există o diferență, dar nu există o diferență atât de mare, aș putea spune. Ştiți, sunt foarte mulți oameni și în birouri care au salarii mici, au salarii de 2000 de lei sau 3000 de lei net. Problema este că, din păcate, aparatul administrativ al companiei este supradimensionat. Deci nu salariile sunt vorba, știți, ideea nu este să moară capra vecinului care are bani mai mulți, care are un salariu mai mare, ci să ne asigurăm că și cei care au salarii mai mici primesc salarii mai mari și o modalitate este să optimizăm numărul de personal din aparatul administrativ, din TESLA.

Realizator: Apropo de salarii, poștașii au primit acum noi sarcini legate de cardurile de energie cu care românii își vor achita facturile în această iarnă. Care mai este stadiul lor? Ei au fost instruiți, știu de acum încolo ce au de făcut?

Valentin Ștefan: Din fericire, este un produs pe care noi îl oferim deja, nu necesită acțiuni noi. Este o trimitere cu confirmare de primire, nimic nou în Poșta Română. Dar, într-adevăr, există aceste instrucțiuni, pentru că vor exista foarte multe întrebări din partea beneficiarilor legate de informațiile din card și felul în care îl pot folosi. Așa că a existat această instruire pentru angajații companiei și, evident, este un volum foarte mare. Deci există o presiune pe tot ce înseamnă activitatea companiei în aceste săptămâni. Din fericire, am crescut semnificativ, cred că au fost livrate undeva la 700 sau 800 de mii de carduri până acum și suntem încrezători că până pe 20 le vom livra pe toate.

Realizator: Înțeleg că angajații Poștei Române au fost dificil de convins să folosească ATV-urile pe care le-ați achiziționat, ATV-uri pentru a le folosi în zonele greu accesibile.

Valentin Ștefan: Da, într-adevăr, există această reticență de nou în companie, dar, odată ce spargem barierele, lucrurile merg foarte bine. ATV-ul este un mijloc de transport necesar în zonele greu accesibile, la fel cum în zonele din Delta Dunării e nevoie de barcă. Așa că am spart gheaţa anul trecut cu patru ATV-uri și sper că toți colegii din țară care au nevoie de ATV-uri vor solicita și le vom achiziționa. Este important să ne modernizăm nu doar în servicii, ci și în tehnologie și în lucrurile pe care le facem zi de zi la companie.

Realizator: Vă mulțumim pentru toate aceste precizări și pentru prezența la "Apel matinal". Invitatul de astăzi a fost directorul Companiei Naționale Poșta Română, Valentin Ștefan.

Poşta Română a achiziţionat patru autovehicule ATV
România 26 Septembrie 2022, 19:37

Poşta Română a achiziţionat patru autovehicule ATV

Autovehiculele ATV vor fi folosite de poştaşi în judeţele Alba, Suceava, Bihor şi Cluj.

Poşta Română a achiziţionat patru autovehicule ATV
LIVE UPDATES: Alegeri prezidențiale 2024
România 23 Noiembrie 2024, 19:59

LIVE UPDATES: Alegeri prezidențiale 2024

18 milioane de români sunt aşteptaţi, duminică, la vot pentru a-şi alege preşedintele pentru următorii cinci ani.

LIVE UPDATES: Alegeri prezidențiale 2024
Reguli care trebuie respectate în perioada alegerilor
România 23 Noiembrie 2024, 19:36

Reguli care trebuie respectate în perioada alegerilor

Ministerul de Interne derulează la nivel național campania de informare România votează.

Reguli care trebuie respectate în perioada alegerilor
Risc de avalanșe
România 23 Noiembrie 2024, 17:07

Risc de avalanșe

Traseele turistice montane omologate care ajung la altitudini mari sunt declarate închise în sezonul de iarnă

Risc de avalanșe
A doua zi de vot în diaspora
România 23 Noiembrie 2024, 16:51

A doua zi de vot în diaspora

În Germania, românii votează în cele 86 de secții de votare organizate de MAE.

A doua zi de vot în diaspora
A murit Gabriel Cotabiță
România 23 Noiembrie 2024, 13:58

A murit Gabriel Cotabiță

Anunțul a fost făcut de cunoscutul dirijor Ionel Tudor.

A murit Gabriel Cotabiță
Stațiunea Parâng, fără energie electrică
România 23 Noiembrie 2024, 13:16

Stațiunea Parâng, fără energie electrică

În stațiune sunt cazați și turiști, care veniseră după ce pe pârtii s-a depus un strat consistent de zăpadă.

Stațiunea Parâng, fără energie electrică
Trei trenuri au fost repuse în circulaţie
România 23 Noiembrie 2024, 13:16

Trei trenuri au fost repuse în circulaţie

Traficul feroviar se desfăşoară în condiţii de iarnă, în special pe raza sucursalelor regionale Iaşi şi Braşov.

Trei trenuri au fost repuse în circulaţie