Horia Constantinescu, preşedintele ANPC: Așteptăm legea protecției consumatorilor pentru că acolo avem măsuri mult mai ferme
"Apel Matinal" - Invitat: Horia Constantinescu, preşedintele ANPC .
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 11 August 2023, 09:27
Realizator - Daniela Petrican: Au fost din nou verificate diverse unități de alimentație și nu numai pe litoral, dar și în țară. Este o nouă etapă de controale ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, în cadrul acțiunilor de prevenire desfăşurate în Comandamentul Litoral 2023. Deficienţele descoperite de Protecția Consumatorului au generat amenzi chiar și peste 30.000 de lei, în cazul unui restaurant din Constanța, pentru nereguli ce puneau sănătatea clienților în pericol.
Realizator - Cătălin Cîrnu: În plus, ANPC a propus și măsura încetării practicilor comerciale incorecte, din cauza abaterilor repetate și a dispus și închiderea temporară a unităților între şase și 12 luni. Amenzi mari au mai dat și comisarii de la Protecția Consumatorului și în stațiunea Băile Herculane. Dar ce mai descoperă inspectorii în controale aflăm de la invitatul "Apelului Matinal", Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor. Bună dimineața!
Realizator - Daniela Petrican: Bună dimineața!
Horia Constantinescu: Bună dimineața!
Realizator - Cătălin Cîrnu: Totul pare o buclă. De fiecare dată vorbim și de fiecare dată inspectorii ANPC descoperă cam aceleași nereguli. Mai sunt 'noutăți', cu ghilimele de rigoare, apropo de nereguli?
Horia Constantinescu: Din păcate, nu. Exact așa cum spuneți, câteodată trăim senzația că mitul lui Sisif este permanent actual. Încercăm să aducem lucrurile la un anumit nivel și când ne întoarcem în unele dintre locațiile verificate în urmă cu nu foarte mult timp, caracterul abaterilor este unul repetitiv, din păcate. Așteptăm legea protecției consumatorilor cu sufletul la gură, pentru că acolo avem măsuri mult mai ferme pentru a limita astfel de situații, în sensul că, dacă un operator economic se face vinovat de aceeaşi abatere, poate chiar trei ani de la constatarea primei, aceasta va fi nu numai notată în cazierul comercial, dar va şi genera măsuri suplimentare, în raport cu activitatea administratorului.
Realizator - Daniela Petrican: Şi pe când o să apară această lege a protecției consumatorului?
Horia Constantinescu: Ea stă, din păcate, probabil, la fezandat sau la maturat în sertarele uneia dintre comisiile parlamentare. Unii dintre parlamentarii membri ai acestei comisii au ieşit public și au spus că în opinia lor, avem prea multe atribuții și acestea ar trebui totuși limitate, neînțelegând că unele dintre atribuțiile pe care le vom primi în actele normative aflate în dezbaterea acestei structuri parlamentare sunt, de fapt, transpuneri din directive. Iată că Europa întreagă îşi dorește ca orice consumator european să fie cât se poate de bine protejat. Repet, cu mare interes să primim aceste acte normative, să ne desfășurăm în continuare treburile exact așa cum trebuie.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Am văzut și imagini de la controalele realizate de inspectori, chiar și mici altercații. În general, cum evoluează lucrurile?
Horia Constantinescu: Acolo unde abordarea este unitară și aici mă refer la colaborarea dintre autorități, lucrurile pot merge bine și foarte bine. Exemplu cel mai bun îl avem în ceea ce a însemnat verificarea azilelor de bătrâni dispusă de prim-ministru, în care, iată, toate autoritățile au putut sta umăr la umăr și să aducă lucrurile pe o linie de plutire din perspectiva sancționării. În cazul despre care vorbiți, din păcate, transmiterea de mesaje contradictorii operatorilor economici a generat ieșirea unora dintre aceștia. Am observat atunci că în România tot ce zboară se mănâncă, au aruncat spre noi cu mâncare. E adevărat că a urmat și scaune, nu le-am mâncat pe acelea, dar cred că ar trebui cumva să ne așezăm la masă și în mod constructiv, să stabilim o abordare fermă a statului român în raport cu oricare dintre abateri.
Realizator - Daniela Petrican: Controalele în cadrul Comandamentului Litoral 2023 vor continua. Puteți monitoriza remedierea deficiențelor constatate?
Horia Constantinescu: O și facem. În 2017, Comisariatul Constanța, pe care îl conduceam la acel moment, a născut ideea de cazier comercial, astăzi transpusă în lege, deci astăzi este chiar obligatorie. Verificăm tot ceea ce este notat acolo că a generat sancțiuni suplimentare, în sensul opririi temporar a preferi de servicii sau oricare dintre sancțiunile de acest tip și le verificăm pentru a ne asigura că măcar de la începutul verii sau de când a fost sancționat prima oară, respectivul operator economic a reușit să înțeleagă că nu trebuie să se mai abată. Dacă se dovedește că nu a înțeles, putem merge până la închiderea definitivă a activității respective.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Aminteați ceva mai devreme despre controalele din azile după tot scandalul pe care îl cunoaștem? De curiozitate, v-a sunat, va sesiza cineva la Protecția Consumatorilor despre posibile neglijențe sau disfuncționalități, după scandal?
Horia Constantinescu: După scandal, nu am primit astfel de apeluri, am primit, în schimb, informări fie de la angajați unor astfel de structuri, fie de la aparținătorii beneficiarilor serviciilor. Dar săptămâna trecută, pentru a dovedi încă o dată că înțelegem exact și cât de gravă a fost situația, am dispus ca toți colegii mei din țară să verifice mediul online, pentru că acolo apar și structuri de cazare neconstituite conform, cumva clandestine, şi să demareze verificări și pe marginea acestor informații, lucru care deja s-a și întâmplat, găsind încă nu foarte multe, dar în continuare locații în neregulă, repet, clandestine, pe care le-am sancționat și vom continua să verificăm și să lansăm, la dispoziția consumatorilor - avem deja o aplicație în acest sens, de informări, nu de sesizări, adică acolo poţi trimite locația, câteva fotografii, câteva informații și să aduci la cunoștința comisarilor ANPC situații ce trebuie sancționate, chiar dacă nu te-au vătămat pe tine, dar există potențialul de a vătăma pe alţii.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Când spuneți sancționați, dacă sunt cazuri grave, anunțaţi și poliția? Nu știu, cu cine mai colaborați?
Horia Constantinescu: Cu siguranță, da. Repet, primul ministru a generat această acțiune, cred eu că unică, din câte știu eu, cel puțin în sensul că toate autoritățile desemnează reprezentanți și iau măsurile ce se impun. Da, și noi în continuare sesizăm și celelalte autorități pe marginea fiecăruia dintre cazurile sancționate. Este nevoie să avem un cazier comun, am propus noi, un cazier în care toate autoritățile să noteze cele constatate. Este nevoie să fie dotați colegii noștri cu sisteme de monitorizare audio-video, pentru ca acțiunile să nu mai lase loc de interpretare. Este nevoie de o modificare a abordării tuturor autorităților de control, pentru că ceea ce constatăm, din păcate, arată că poate chiar și unii dintre colegii noștri, când au mai trecut pe acolo, nu au fost la fel de fermi și poate chiar superficiali. Ori aceste lucruri trebuie eliminate, pentru că vorbim de sănătate și, de ce nu, viața consumatorilor, ori aceste lucruri nu pot fi negociate.
Realizator - Daniela Petrican: Ați avut acțiuni și în sistemul bancar. Cum a evoluat situația în cazul sancțiunilor aplicate unităților din sistemul bancar, nu știu la finalul lunii mai, dacă nu mă înșel?
Horia Constantinescu: Da, s-a creat o confuzie, în opinia noastră, poate chiar sponsorizată această confuzie, în sensul că noi nu am pierdut procesele în instanță, au fost suspendate ordinele /.../ de către autoritatea noastră. Același lucru s-a întâmplat și în cauze celebre, cum ar fi Raiffeisen Leaks în care, de asemenea, ordinul a fost suspendat pe durata judecării procesului pe fond. Ulterior, autoritatea noastră a câștigat acest proces și 22 de milioane de euro s-au întors către 9.000 de consumatori. Am demarat o nouă cercetare de fond începând din 2004, pentru că situațiile financiare ale consumatorilor sunt din ce în ce mai alarmante în raport cu posibilitățile acestora, bineînțeles, și atunci, cu siguranță trebuie să înțelegem ce a dus la aceste derapaje. Lucrurile care ne frapează rămân în continuare abordările relaxate ale altor autorități în raport cu situația financiară a consumatorilor, vorbind aici de gradul de îndatorare al acestora, care pare că a fost interesant doar la momentul acordării împrumutului. Numai atunci trebuiau să și mănânce, să-și plătească utilitățile acasă și să-și ducă copiii la școală. Ulterior, acesta nu a mai contat și am ajuns să vedem rate de 300%... sau de trei ori mai mari, îmi cer scuze, de trei ori mai mari decât rata inițială, respectivii consumatori semnalându-ne că nu-și mai permit nici cele uzuale, pentru a duce un trai la limita sărăciei, din păcate, nu de confort.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, suntem siguri că inspectorii ANPC își vor continua activitatea. Mulțumim și rămânem pe recepție.
Horia Constantinescu: Noi mulţumim.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Horia Constantinescu, președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.