Guvernul transformă datoriile CFR SA în acţiuni
Datoriile înregistrate de CFR SA la finele anului 2011 de aproximativ 917 milioane euro sunt anulate prin conversia în acţiuni, potrivit unei ordonanţe de urgenţă adoptată de executiv.
Articol de Paul Poteraşi, 03 Aprilie 2012, 19:49
Guvernul a avizat începerea procedurii prin care datoriile înregistrate de CFR SA la finele anului trecut, de 3,99 miliarde lei (aproximativ 917 milioane euro), sunt anulate prin conversia în acţiuni.
Ordonanţa de urgenţă care prevede această operaţiune a fost aprobată marţi de executiv.
Proiectul de ordonanţă de urgenţă s-a aflat şi săptămâna trecută pe agenda cabinetului, dar decizia a fost amânată atunci după o consultare între premier şi ministrul transporturilor.
Ştergerea datoriilor va fi efectuată prin derogare de la legislaţia actuală care reglementează datoria publică.
Din cele 3,99 miliarde lei, 2,06 miliarde lei reprezintă penalităţi şi majorări pentru neplată sau plata cu întârziere.
Conform ordonanţei de urgenţă adoptate de guvern, odată cu realizarea conversiei în acţiuni, ministerul transporturilor se va înscrie ca unic acţionar la CFR SA.
Executivul consideră că acordarea unui sprijin financiar nu reprezintă ajutor de stat deoarece CFR SA este singura companie din România care administrează infrastructura feroviară.
CFR SA se află pe lista companiilor monitorizate de Fondul Monetar Internaţional, iar neadoptarea acestei măsuri în regim de urgenţă ar împiedica îndeplinirea obiectivelor privind îmbunătăţirea performanţei CFR, stabilite în acordul cu instituţia financiară internaţională, se menţionează în proiect.
Un proiect similar a fost lansat la mijlocul lunii ianuarie, prin care urmau să fie şterse în acelaşi mod datoriile CFR SA, care însumau însă atunci 4,5 miliarde lei.
CFR SA susţine că planul de conversie în acţiuni a sumei de 3,9 miliarde de lei datorată statului de Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA face parte dintr-un plan complet de măsuri care vizează redresarea economico-financiară a companiei.
"Măsura de conversie în acţiuni a unor sume datorate statului de CFR SA face parte dintr-un plan complet de măsuri care vizează redresarea economico-financiară a companiei ce gestionează infrastructura feroviară publică, prevenirea acumulării de noi datorii către bugetul general consolidat al statului, precum şi evitarea executării silite a bunurilor deţinute de companie, procedură care ar fi influenţat negativ buna desfăşurare a activităţii CFR SA şi, implicit, a activităţii operatorilor de transport feroviar public de călători şi mărfuri", se arată într-un comunicat al companiei.
CFR SA "trebuie să continue procesul de scoatere la licitaţie a serviciilor publice"
FMI a publicat marţi scrisoarea de intenţie convenită cu guvernul în urma celei de-a patra evaluări a acordului preventiv, derulată în ianuarie-februarie.
În Anexa la Memorandumul României cu Fondul Monetar Internaţional privind îmbunătăţirea performanţei societăţilor monitorizate se arată că CFR SA trebuie să continue procesul de scoatere la licitaţie a serviciilor publice şi de mentenanţă a infrastructurii de cale ferată.
De asemenea se mai precizează că până la sfârşitul lunii aprilie Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA trebuie să închidă toate liniile pentru care ofertele de trecere în proprietate privată au eşuat şi să aducă, astfel, sub 15.500 de kilometri reţeaua aflată în managementul CFR.
Documentul mai prevede reducerea, începând cu 1 aprilie, a cheltuielilor cu personalul şi întreţinerea, reorganizări şi raţionalizări, cât şi renegocierea, până la 30 aprilie, a acordului de reabilitare şi construcţie a căii ferate Râmnicu Vâlcea - Vâlcele - Porţile de Fier şi identificarea surselor de finanţare, inclusiv cu posibilitatea unor garanţii de stat.
Potrivit documentului citat, CN CFR SA trebuie să continue procesul de punere în licitaţie a activităţilor de mentenanţă pentru încă 1.600 de kilometri de cale ferată, aducând la 4.000 de kilometri linia de cale ferată aflată sub management privat.
De asemenea, trebuie folosite mijloacele bugetare sau un credit cu garanţii de stat, pentru reducerea arieratelor către furnizorii de electricitate, până la sfârşitul lunii iunie 2012.
Implementarea unui acord între CFR-SA şi Eurostation din Belgia, până la finele lunii iunie 2012, pentru crearea unei societăţi mixte de modernizare a Gării de Nord din Bucureşti şi creşterea cu 10 la sută a veniturilor din închiriere, până la 31 decembrie 2012, figurează, de asemenea, între condiţionalităţi.