Guvern: 9,5 milioane lei pentru dragarea Dunării în punctele periculoase
"Apel Matinal" - Invitat: Ion Popa, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Articol de Radio România Actualităţi, 11 August 2022, 09:17
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (11 august, ora 8:29) - Realizator: Debitul Dunării la intrarea pe sectorul românesc, la Baziaș, se găsea ieri la jumătate din cel multianual aferent lunii august. Buletinul hidrologic arăta, tot ieri, cotă de pericol la Gruia și Calafat, însă perspectiva spune că situația va fi staționară până la 17 august.
Problemele circulației pe Dunăre nu sunt noi, dar s-au acutizat o dată cu seceta hidrologică. Punctual, sunt situații pe Dunăre care nu doar că au îngreunat circulația transporturilor navale, dar le-au și oprit în unele puncte.
Belene este unul din locurile fierbinți pe această hartă. Ieri, Guvernul a emis o ordonanță de urgență pentru susținerea financiară a dragării Dunării în punctele periculoase. Au fost eliberate 9,5 milioane de lei din fondul de intervenție pentru această operațiune. Invitatul "Apelului Matinal" este Ion Popa, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Bună dimineața!
Ion Popa: Bună dimineaţa!
Realizator: Haideţi să ne spuneți, în primul rând, unde s-a dragat până acum?
Ion Popa: Dacă vă referiţi la situaţia cu tronsonul de care răspunde Bulgaria, în acest moment se fac lucrări de dragaj în punctul Belene, pentru care s-au și eliberat 9,5 milioane de lei ieri, prin hotărâre de guvern, din fondul de rezervă la dispoziţia Guvernului. Ca să se înțeleagă foarte clar, deci, pe tronsonul comun de Dunăre, administrarea se face de la kilometrul 845 la kilometrul 610 de partea română, deci e vorba de 235 de kilometri, de la 603, deci 610 la 375, pe partea bulgară, ceilalți 235 de kilometri de Dunăre comună pe tronsonul nostru. Lucrări de dragaj s-au făcut în această perioadă și lucrări de măsurători hidrografice în puncte critice, s-au eliberat planuri de intervenție de Administrația Fluvială a Dunării de Jos, cea care se ocupă de chestiunea aceasta din partea României. Pe tronsonul românesc s-au făcut lucrări. Bulgarii nu și-au îndeplinit obligațiile pe care le-au avut și am fost nevoiți să facem acest lucru, deci, practic, s-a dat o hotărâre de guvern pentru a putea interveni, evident, cu aprobarea lor, în punctul critic, Belene și acolo se lucrează în acest moment. Se navigă pe tronsonul acela, dar lucrările se fac în... Deci, traficul nu e blocat și lucrările se fac, se finalizează până pe data de 16 august, deci până la sfârșitul săptămânii.
Realizator: Şi care este următorul punct după Belene?
Ion Popa: După Belene, deci complexul de dragaj de azi se va muta la la Capidava, care este pe tronsonul românesc, deci este partea comună de Dunăre.
Realizator: Din informațiile...
Ion Popa: Deci oricum, în momentul acesta se navigă pe tot tronsonul. S-a luat legătura cu operatorii pentru micșorarea pescajului, astfel încât să putem să lucrăm în condiții normale.
Realizator: Așadar, spuneți că navigația se desfășoară normal?
Ion Popa: Se desfășoară în condiții normale pentru aceste condiții în care ne aflăm acum, adică debitul este la jumătate din valorile multianuale, în jur de 2.500 de metri cubi pe secundă la intrarea în țară.
Realizator: De la corespondentul nostru în județul Mehedinți am aflat că două nave de pasageri din Germania sunt oprite la Turnu-Severin, pentru că în aval de Porțile de Fier II, cotele sunt foarte reduse; ele aveau destinația Tulcea. Traficul de marfă, la fel, este foarte îngreunat.
Ion Popa: Da, este trafic îngreunat și v-am spus și din ce motiv, pentru că valorile, debitul este foarte scăzut la intrarea în țară, dar Administrația Fluvială a Dunării de Jos, care se ocupă de această chestiune, face lucrări și monitorizează permanent situația. Se intervine acolo unde se identifică puncte critice.
Realizator: Apropo de puncte critice, din informațiile primite tot de la corespondenții Radio România Actualități, Dunărea e foarte mică și la Giurgiu, dar și la Brăila se va ajunge?
Ion Popa: Dacă este cazul, da. Deci vorbesc de unde se fac monitorizări și se refac semnalizările, unde sunt puncte critice, Bechet, Corabia, Salcia, Dobrina, /Calinovaţ/, deci toate aceste puncte, considerate puncte critice în actualele condiții, sunt monitorizate permanent, se intervine când este cazul.
Realizator: La un moment dat se vorbea despre o strategie a Dunării, în care toate statele implicate să ofere soluții și finanțare pentru un culoar fluvial impresionant. România are rezerve sau dimpotrivă, este cea mai interesată de o abordare sinceră?
Ion Popa: România este cea mai interesată de o abordare sinceră și ne-a preocupat intens această chestiune legată de Strategia Dunării. Există chiar un grup de lucru, care este intitulat Solidarity Lane, care are ca obiectiv sprijinirea, mă rog, schimburilor pe Dunăre cu Ucraina și au loc permanent întâlniri și se caută cele mai bune soluții. România nu numai că este interesată, este și foarte preocupată de acest lucru.
Realizator: Vom urmări ceea ce se întâmplă pe Dunăre. Vă mulțumim pentru prezența la "Apel Matinal"!
Ion Popa: La revedere!
Realizator: Invitatul de astăzi a fost Ion Popa, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.