Finanțarea unor proiecte de infrastructură, pe agenda discuțiilor din Qatar și Emiratele Arabe Unite
Autostrada Comarnic-Brașov și modernizarea magistralei CFR Predeal-Brașov se numără printre proiectele de infrastructură pe care Guvernul le discută cu autoritățile din Qatar și Emiratele Arabe Unite.
Articol de Alex Lancuzov, 18 Aprilie 2024, 13:46
Autostrada Ploiești-Brașov are un cost estimat de aproximativ 5 miliarde de euro, valoare calculată în urma analizei din studiul de fezabilitate, studiu încă în lucru. Traseul nu este pe coridorul principal de transport, precum autostrada Sibiu-Pitești, care trece munții între Muntenia și Ardeal, iar finanțarea prin Programul Transport ar consuma bugetul alocat pentru alte mari proiecte, precum Autostrada Unirii sau Autostrada Transilvania.
Din acest motiv, se încearcă din nou atragerea investițiilor străine în cadrul unui parteneriat public-privat, prin care o companie de proiect să asigure finanțarea pentru construirea autostrăzii și, apoi, prin taxă, să recupereze banii de la șoferi, deși alte patru proiecte negociate cu mari constructori din Uniunea Europeană, Turcia și China,au eșuat în ultimii 20 de ani, în condițiile unor prețuri mai mici și stabilitate pentru eventualii investitori.
Aproximativ un miliard de euro este și costul estimat pentru modernizarea liniei de tren Predeal-Brașov, unde proiectul prevede construirea unui tunel de 10 km, dar aici nu e clar cum se va face recuperarea investiției. Până la autostradă și cale ferată modernă care să treacă munții între București și Brașov, Compania de Drumuri vrea să construiască pasaje rutiere pietonale la Comarnic, la Sinaia, Azuga și Predeal, iar Consiliul Județean Prahova centuri la Comarnic și Bușteni.
Totodată, Ministerul Dezvoltării are un contract semnat pentru modernizarea drumului județean pe Valea Doftanei-Câmpina-Săcele, alternativă la DN 1.