EXCLUSIV - Interviu cu liderul Sindicatului Serviciilor de Trafic Aerian
Astăzi, timp de două ore, între 11:00 si 13:00, angajaţii ROMATSA, regia de stat care se ocupă cu dirijarea traficului aerian din România sunt în grevă de avertisment.
Articol de Alex Lancuzov, 12 Mai 2017, 09:20
Realizator: Eugen Rusu - Astăzi, timp de două ore, între 11:00 si 13:00, angajaţii ROMATSA, regia de stat care se ocupă cu dirijarea traficului aerian din România sunt în grevă de avertisment. Reprezentanţi angajaţilor spun că personalul este insuficient şi asta presupune riscuri pentru siguranţa traficului de călători.
Ei au şi unele nemulţumiri legate de drepturile salariale prevăzute în contractele individuale de mună. În aceste cazuri, Eurocontrol va decide cele 30% dintre zborurile care vor fi operate fără a fi influenţate de grevă şi care vor rămâne la sol până la terminarea ei sau vor ocoli spaţiul aerian românesc.
La ultima grevă de avertisment ROMATSA, din septembrie 2015, zeci de zboruri interne şi externe au fost afectate. În România existau, la mijlocul anului trecut, 552 de controlori de trafic aerien, dintre care aproximativ 300 sunt controlori de rute, iar restul sunt controlori de turn.
Alex Lancuzov a discutat despre acest subiect pentru "Apel Matinal" împreună cu liderul sindical Gabriel Tudorache.
Reporter: Cum va arăta ziua de astăzi la Aeroportul Otopeni?
Gabriel Tudorache: Legislaţia ne obligă să asigurăm un anumit număr de aeronave şi nu numai numărul respectiv, ci este vorba de acel procent de 33% din cursele care trebuiau să fie într-o zi normală în intervalul respectiv 11:00 - 13:00. În afară de acestea, suntem obligaţi, tot de legislaţia naţională, să asigurăm toate zborurile de căutare - salvare.
Reporter: Există o estimare cam câte aeronave ar putea fi afectate şi ce se va întâmpla după ora 13:00? - va exista un efect în lanţ de întârzieri.
Gabriel Tudorache: Legat de mecanismul cine stabileşte şi cum se hotăreşte care aeronavă decolează sau aterizează, şi aici trebuie să subliniez faptul că aceste aeronave sunt într-un număr extrem de mic comparativ cu numărul aeronavelor care tranzitează - efectiv aici este numărul mult mai mare de aeronave care vor fi afectate - acest lucru îl stabileşte Eurocontrol.
Reporter: Când se anunţă care rute vor fi afectate?
Gabriel Tudorache: Acesta este aspectul pentru care suntem obligaţi cu minim 48 de ore înainte să anunţăm orice acţiune de genul acesta, grevă de avertisment sau grevă generală, pentru a putea avea timp organismele internaţionale să clarifice aceste aspecte.
Ele nu vor fi făcute public, dar fiecare companie va primi o informare în ce măsură poate decola sau poate tranzita în momentul respectiv România.
Reporter: Există, din experienţa de până acum, o prioritizare a unor curse, să spunem, cursele cu sute de pasageri, avionele mari în detrimentul curselor locale sau naţionale?
Gabriel Tudorache: Nu cunosc exact care sunt detalii sau argumentele, cum sunt selectate aceste curse, care da şi care nu. Acest lucru îl stabileşte Eurocontrol. Cele mai multe decolări şi nu numai decolări, inclusiv orele la care cerul României este foarte aglomerat sunt dimineaţa în jur de 05:00 - 06:00, chiar şi 07:00, tocmai pentru ca în intervalul următor de o oră jumătate, două ore, să poată ajunge şi pentru business şi în acelaşi timp pentru legăturile peste ocean.
Reporter: După greva de avertisment de două ore, în ce situaţie se pote ajunge la greva generală şi ce înseamnă asta?
Gabriel Tudorache: Practic, după ora 13:00, când se închide perioada de grevă de avertisment ne-am confruntat, şi ne aşteptăm şi de această dată, cu un număr mult mai mare de aeronave decât ne-am fi aşteptat între orele 13:00, să spun, şi 15:00 De ce?
Pentru că cele care încă nu au decolat au fost restricţionate şi, la fel, nu au ajuns încă să tranziteze teritoriul României, vor veni în număr mai mare, în momentul respectiv. În ceea ce priveşte discuţiile despre eventualitatea unei greve generale, considerăm la momentul de faţă că este prematur să discutăm.
Ce putem să spunem este că ne dorim şi vom face tot posibilul să nu ajungem, să încercăm să evităm această grevă generală prin discuţiile pe care le vom avea atât cu patronatul, cât şi cu reprezentanţii Ministerului Transporturilor.
Şi aşa, în momentul de faţă, cu Marea Neagră închisă, cu mare parte din Ucraina închisă, nu prea mai au pe unde să treacă aeronavele dacă şi România ar închide spaţiul aerian sau l-ar restricţionat la doar 33%.
Reporter: Există un orizont de timp pentru a vedea o îmbunătăţire prin măsuri transpuse în practică sau un procotol semnat şi asumat clar de către conducerea ministerului?
Gabriel Tudorache: Îmi este destul de greu să pot să estimez acum un orizont de timp. Problemele sunt atât de grave încât efectiv este nevoie de implicaţii la nivel înalt în România. Este nevoie de o serie de documente şi de o serie de iniţiative atât guvernamentale, cât şi o negociere cu Comisia Europeană pentru a rezolva problemele şi a evita falimentul ROMATSA.
Reporter: Practic, se doreşte reducerea numărului de centre de control în Europa, iar Bucureştiul să fie exclus de pe hartă?
Gabriel Tudorache: Da, există o legislaţie internaţională care prevede, printre altele, o reducere a numărului de centre de dirijare de spaţiu aerian, de rută, superior, care, de la un 50 şi ceva de centre se estimează să rămână 7 maxim 9 centre în această competiţie.
Din păcate, în ritmul în care se mişcă ROMATSA astăzi, şansele pentru a avea în continuare acest serviciu în România sunt din ce în ce mai mici.
În momentul de faţă, de exemplu, România este într-o alianţă cu partenerii bulgari.
Speranţa noastră şi ce ne doream noi era ca, la un moment dat, să rămână pe piaţa serviciilor de trafic aerian în continuare.
Reporter: La Bucureşti sau la Sofia?
Gabriel Tudorache: Şi la Bucureşti şi la Sofia. Există posibilitatea să ai un astfel de centru cu două aşa-zise centre virtuale, adică fiecare dirijează de la el de acasă, dar deja s-a implementat acest lucru şi noi dirijăm pe o porţiune de spaţiu aerian al bulgarilor şi bulgarii dirijează pe o porţiune de spaţiu aerian al României.