Dunărea - coridor strategic de transport ptr România şi întreaga Europă
Deblocarea proiectului Fast Danube, pt o Dunăre navigabilă pe toată durata anului, a devenit prioritară la nivelul Guvernului României,mai ales în contextul războiului din Ucraina.
Articol de Radiojurnal, 24 Mai 2022, 03:09
Dunărea devine acum un coridor strategic de transport pentru România şi întreaga Europă, mai ales în contextul războiului din Ucraina, când trebuie transportate volume mari de mărfuri. De aceea, deblocarea proiectului Fast Danube, adică o Dunăre navigabilă pe toată durata anului, a devenit prioritară la nivelul Guvernului României. O delegaţie a Comisiei Transporturi din Parlamentul European a venit, ieri, la Bucureşti, pentru a discuta despre cum pot fi dezvoltate reţelele de transport.
Alex Lancuzov a urmărit discuţiile.
Reporter - Alexandru Lancuzov: Dunărea sau autostrada verde a Europei trebuie să devină navigabilă pe toată durata anului, pentru a putea prelua volumele mari de mărfuri, mai ales acum, în contextul războiului din Ucraina, când portul Constanţa nu prea mai face faţă. Vara, navigaţia pe Dunăre se blochează în zonele critice, pe şenalul dintre România şi Bulgaria, unde adâncimea apei ajunge la doar 2 metri şi asta din cauza debitului redus şi a întârzierii lucrărilor de dragare.
O delegaţie a Comisiei de Transporturi din Parlamentul European a avut ieri, o prima întâlnire cu autorităţile care gestionează proiectele de infrastructură din România. Europarlamentarul Marian-Jean Marinescu despre strategia pentru deblocarea Dunării.
Marian-Jean Marinescu: Canalul Dunăre - Rin este un coridor de transport important pentru Europa, dar pentru România este foarte important. Din păcate, nu s-au făcut progrese în ultima perioadă. Trebuie să ţineţi cont că Dunărea este un fluviu şi, în momentul în care un stat riveran nu face ceea ce trebuie, creează probleme. Cred eu că trebuie mai multă insistenţă din partea Comisiei Europene. Oportunitatea în acest moment, din păcate trist, al acestei agresiuni este să ajutăm Ucraina să transfere tot ce poate pe Dunăre, bineînţeles, şi pe mare, prin Constanţa.
Reporter - Alexandru Lancuzov:Negocierile cu partea bulgară pentru deblocarea Dunării merg puţin mai bine în ultimele luni, dar încă nu cu viteza necesară contextului, spune preşedintele Comisiei pentru transporturi din Senat, Toma Petcu.
Toma Petcu: Şi modificarea de guvern din Bulgaria, în sensul că avem o altă administraţie acolo, mai plo europeană şi mai deschisă la problemele comune, e clar că au un alt interes, unul mai crescut, dar în acest moment progresele nu sunt foarte mare, avem atenţionări din partea experţilor că încă problemele de mediu, adică în sensul de a se începe procedura de dezbatere şi de autorizare de mediu, nu a fost demarată, prin diplomaţie, înprimul rând, că e o chestie mai mult de diplomaţie, să convingă partea bulgară că este necesar să se implice activ în deblocare acestui proiect.
Reporter - Alexandru Lancuzov: România a cerut Comisiei Europene actualizarea unor coridoare principale de transport pentru a primi finanţare nerambursabilă. Ion Popa este secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
Ion Popa: Introducerea portului Sulina în cadrul reţelei globale TNT de căi navigabile interioare, introducerea secţiunilor feroviare Medgidia-Tulcea şi Constanţa-Mangalia în cadrul reţelei globale TNT, de asemenea completarea coridorului european Baltic-Marea Neagră-Marea Egee, prin introducerea a două ramuri, şi anume ramura rutieră cu aliniamentul Oradea - Cluj-Napoca - Turda - Sibiu - Piteşti şi, de asemenea, o ramură feroviară de pasageri, cu aliniamentul Oradea - Cluj-Napoca - Turda - Teiuş.
Delegaţia Comisiei /de Transporturi/ din Parlamentul European va fi prezentă astăzi, în portul Constanţa, pentru discuţii cu autorităţile locale şi cu operatorii portuari, de la care se aşteaptă şi propuneri pentru transferul mărfurilor, în special cele venite din Ucraina, a mai precizat Alexandru Lancuzov.