Dunărea, blocată de gheaţă pe 100 de km
Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a anunţat că dinamitarea podurilor de gheaţă care blochează anumite porţiuni pe Dunăre nu este o soluţie pentru evitarea inundaţiilor, întrucât ar creşte debitele râurilor.
Articol de Daniela Mihalache, 28 Februarie 2012, 07:34
Mai multe comitete de urgenţă monitorizează situaţia de pe Dunăre, în timp ce specialiştii analizează oportunitatea dinamitării podului de gheaţă de la Călăraşi.
Navigaţia pe fluviu este blocată şi peste 20 de nave sunt în pericol din cauza podurilor de gheaţă, care continuă să provoace pagube şi ţin autorităţile din mai multe judeţe în stare de alertă.
12 prefecturi sunt sub avertizare hidrologică, pentru că încălzirea vremii ar putea duce la ruperea gheţii şi creşterea artificială a nivelului apei.
Cantităţile de apă nu sunt deloc neglijabile, în condiţiile în care grosimea stratului de gheaţă atinge la Călăraşi chiar şi o jumătate de metru.
Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a anunţat că dinamitarea podurilor de gheaţă care blochează anumite porţiuni pe Dunăre nu este o soluţie pentru evitarea inundaţiilor, întrucât ar creşte debitele râurilor.
Marţi, la Călăraşi ar fi trebuit să ajungă un împingător care să spargă gheaţa.
Acesta trebuia să vină de la Cernavodă, însă ministerul transporturilor a anunţat că a renunţat la această soluţie, urmând a se lua alte măsuri în cadrul Comandamentului Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.
Cursul Dunării a fost survolat marţi de un elicopter, la bord aflându-se specialişti de la diverse instituţii abilitate care vor face propuneri pentru deblocarea situaţiei de pe Dunăre.
Deversări continue la Porţile de Fier
Ministrul mediului, Laszlo Borbely, a cerut conducerii Hidroelectrica să accepte soluţia devărsărilor continue în zona Porţilor de Fier întrucât specialiştii sunt de părere că în acest moment scurgerea podurilor de gheaţă este suficient de lină.
"A fost acceptat de către Hidroelectrica să nu facă aceste deversări de dinţi de ferăstraie, aşa se intitulează, ci deversare continuă. Există păreri pro şi contra şi pentru a dinamita în unele zone sau pentru a lăsa să se scurgă aceste poduri extraordinar de mari de gheaţă.
"Din informaţiile de ultimă oră, are o scurgere destul de lină podul de gheaţă, dar evident specialiştii sunt cei care trebuie să analizeze şi în special cei de la ministerul transporturilor care au şi posibilitatea de a interveni în unele zone, împreună cu ministerul de interne" a mai spus ministrul mediului.
Podurile de gheaţă de pe fluviu au impact sever asupra navigaţiei, securităţii ambarcaţiunilor, porturilor şi mediului.
În Călăraşi, situaţia este critică încă de luni dimineaţă
O navă, încărcată cu 700 de tone de porumb, s-a scufundat în zona Chiciu, iar o alta este şi acum înclinată periculos de mult.
18 convoaie comerciale şi 50 de barje plutesc în derivă.
Detonarea este o soluţie ineficientă, este concluzia la care au ajuns autorităţile după ce au survolat Dunărea, între Cernavodă şi Călăraşi, cu ajutorul unui elicopter al ministerului apărării.
Pe o lungime de 100 de kilometri este un pod de gheaţă continuu şi dacă va fi detonat, sloiurile ce se vor desprinde nu vor avea unde să ajungă.
Este necesară depresurizarea malurilor pentru ca navele acostate sau eşuate să nu fie luate de gheaţă.
O soluţie ar fi crearea unui culoar de trecere pe mijlocul Dunării cu ajutorul explozibililor, dar decizia va trebui luată de Comitetul Naţional pentru Situaţii de Urgenţă.
Specialiştii spun că s-au format dopuri de gheaţă de-a lungul Dunării, care nu mai permit curgerea apei, astfel că exită risc de inundaţii.