Dragări pe Dunăre
Pentru menţinerea adâncimii de minim 2,5 metri, recomandată de Comisia Dunării, se efectuează lucrări de dragaj atât pe Dunărea Maritimă cât şi pe cea Fluvială.
Articol de Maria Măndiţă, Galaţi, 17 August 2015, 11:51
Pentru menţinerea adâncimii de minim 2,5 metri, recomandată de Comisia Dunării, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi efectuează lucrări de dragaj atât pe Dunărea Maritimă cât şi pe cea Fluvială.
Astfel, pe Dunărea Maritimă, iniţial s-au efectuat dragări la Bara Sulina, ulterior, la cotul Prutului, iar acum se desfăşoară în zona Isaccea.
Potrivit inginerului AFDJ Galaţi Corneliu Carp, luni, 17 august, au început dragările la Seimeni – Cernavodă (pe porţiunea cuprinsă între 289 şi km 292), activităţi de dragare desfăşurându-se şi la Giurgeni -Vadu Oii dar şi la Albăneşti - Hârşova.
Urmează să înceapă şi lucrările de dragaj la Ostrovul Lupului, amonte de Brăila.
Totodată, reprezentantul AFDJ Galaţi a adăugat că în maxim o săptămână vor începe lucrările de dragaj şi la cele două puncte critice Bechet şi Corabia, aflate pe Dunărea Fluvială administrată de AFDJ Galaţi. Un alt sector de pe Dunăre în care circulaţia se realizează dificil şi cu pierderi pentru transportatori este cel cuprins între Cernavodă şi kilometrul 346, unde urmează să se execute lucrări hidrotehnice în cadrul unui proiect finanţat cu fonduri europene.
Potrivit reprezentanţilor AFDJ, pe acest sector adâncimea este foarte mică de 1,5 metri, dar navigaţia nu este restricţionată, ci se desfăşoară pe o rută ocolitoare pe la Bara Borcea, ocol care, însă, pentru transportatori, înseamnă consum suplimentar de combustibil şi timp.
Totuşi, cele mai mari pierderi le înregistrează transportatorii din cauza disficultăţii cu care trec pe sectorul Zimnicea- Belene, senal navigabil administrat de autorităţile bulgare.
Din cauza adânci,ilor mici, convoaiele de barje trebuie desfăcute pentru a trece câte o unitate pe rând, în această dimineaţă aflându-se în aşteptare, în zonă 12 convoaie, cu peste 70 de unităţi, au mai declarat reprezentanţii AFDJ Galaţi.
În această dimineaţă, nivelul fluviului Dunărea, la Galaţi, este de 92 cm, în scădere cu 1 cm faţă de ieri, iar la Brăila, 78 de cm, în scădere cu 2 cm faţă de ieri, iar prognoza pentru următoarele 48 de ore arată o scădere a cotelor Dunării la Brăila de 5 până la 15 cm.
Din cauza nivelului scăzut al Dunării, pe mijlocul fluviului s-au format adevărate de insule de aluviuni, care, deşi nu se află pe şenalul navigabil, pun probleme de transport pentru bacurile ce asigură transbordarea pasagerilor şi autovehiculelor de pe malul gălăţean pe cel tulcean.
Pentru ocolirea insulelor de nisip, bacurile fac drumuri mai lungi cu 400 de metri decât în mod obişnuit, lucru care înseamnă un consum mai mare de carburant şi drumuri de mai lungă durată.
Totuşi, cele trei bacuri (două mari şi unul mic) înceracă să respecte programul normal, cu plecări la 30 de minute, în intervalul orar 7.00-22.00, dar şi noaptea, la cerere.