Dispute în coaliția de guvernare cauzate de prețul carburanților
Dispute în coaliția de guvernare cauzate de prețul carburanților.
Articol de Florin Lepădatu, 22 Iunie 2022, 08:05
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - Disputele din coaliţie declanşate de propunerile PSD pentru modificarea Codului Fiscal par să se încingă acum, alimentate de preţul carburanţilor.
Deşi toţi sunt de acord că scumpirile au ajuns la un punct critic, liberalii şi social-democraţii nu se înţeleg asupra modului în care preţul la pompă să poată fi redus - plafonare sau o altă intervenţie fiscală - şi pasează responsabilitatea de la ministrul liberal al energiei la cel social-democrat al finanţelor.
Peste toate vin transportatorii, care cer guvernanţilor să iasă cât mai repede din această dilemă şi să găsească o soluţie.
Reporter: Nicoleta Turcu: ”7 lei litrul de benzină la pompă, atât ar dori PSD să coste maxim carburantul şi îi cere ministrului energiei, liberalul Virgil Popescu, să prezinte urgent, în coaliţie, o propunere legată de modul în care Guvernul poate interveni: plafonare sau altă soluţie identificată în acest sens. Stabilirea unui preţ maxim la clientul final sau limitarea adaosului comercial pe tot lanţul, de la producător la benzinărie, sunt variante care ar trebui discutate, consideră social-democraţii. De partea lor sunt firmele de transport, care se consideră cele mai afectate de scumpirea carburanţilor. Preşedintele Federaţiei Operatorilor din Transport, Augustin Hagiu, spune că nu ar trebui căutate soluţii miraculoase, ci urmate exemple care au funcţionat în timpul unor crize economice.
Augustin Hagiu: ”A veni și a spune că dacă plafonăm nu mai avem stocuri mi se pare un pic de heirupism în declarații. Avem varianta America 1860-1870 și toți petroliștii au aveau o marjă de profit rezonabilă, 5%, pentru a-și menține investițiile și pentru a-și menține business-urile.”
Deşi sunt de acord şi ei că este timpul pentru reducerea preţurilor la benzină şi motorină, liberalii înclină să respingă plafonarea şi cred că scumpirea carburanţilor poate fi temperată prin alte măsuri fiscale. În opinia Partidului Naţional Liberal, Ministerul de Finanţe, condus de un social-democrat, trebuie să analizeze pârghiile prin care se poate ajunge la o scădere a preţului de la pompă şi mai ales, trebuie să spună dacă statul are bani pentru a susţine intervenţia asupra carburanţilor. Iar pentru o soluţie viabilă ar fi nevoie şi de negocieri cu producătorii şi distribuitorii de combustibili, discuții care pot consuma mai mult timp, explică economistul Mircea Coşea.
Mircea Coșea: ”Împărțirea profitului este, până la urmă, o chestiune care se negociază, nu a reușit peste tot, doar într-o țară sau două, din câte știu eu, s-a reușit temporar, așa încât cea mai uzitată este reducerea TVA-ului și a accizei. Cât și cum, asta e o chestiune care trebuie discutată foarte atent. ”
Alţi analişti ai pieţei energiei cred că o intervenţie a statului va avea efecte de scurtă durată, iar preţul combustibililor va continua să crească atâta timp cât va exista cerere şi multe maşini pe stradă, aşa cum vedem acum în fiecare zi, în aproape toate oraşele, pe autostrăzi sau drumuri naţionale.”