Dispută pe viitorul codului Educaţiei
PSD şi PDL au opinii divergente privind reforma educaţiei iar societatea civilă doreşte o dezbatere publică
Articol de Ioana Dogaru, 13 August 2009, 16:41
Deputatul PDL, Sulfina Barbu consideră noul Cod, elaborat de ministrul Educaţiei Ecaterina Andronescu, îndreptat împotriva elevilor. Ea apreciază că noul pachet de legi recentralizează decizia la minister, eliminând autorităţile locale din lanţul decizional. Mai mult, Sulfina Barbu crede că acest cod întăreşte controlul politicului asupra sistemului educaţional din România .
La rândul său, ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a declarat că acuzaţia PD- L potrivit căreia noul cod al educaţiei se situează în afara programului de guvernare şi că asumarea se va face pe proiectul comisiei Miclea este "fără sens şi fără conţinut", afirmând că nu vrea să facă din educaţie "o miză politică".
Secretarul de stat în Ministerul Educaţiei Oana Badea a susţinut joi, într-o conferinţă de presă la sediul PD-L, că textele de bază ale Codului Educaţiei au fost "secret de serviciu" şi au fost prelucrate cu reprezentanţii sindicatelor şi cu "cine a decis doamna ministru să fie acolo". Oana Badea a spus că nu a participat la elaborarea şi dezbaterea Codului Educaţiei, întrucât nu a fost convocată de ministrul Ecaterina Andronescu. Secretarul de stat a mai declarat că ar fi fost utilă mai întâi o dezbatere în interiorul ministerului, la care toţi secretarii de stat să-şi aducă aportul.
Problema unei reforme în educaţie, a fost adusă în atenţia publicului prin intenţia exprimată de primul ministru Emil Boc, ca guvernul să îşi asume răspunderea pe pachetul Miclea, pentru a putea fi aplicat în noul an şcolar. Acest pachet de legi a fost pregătit de către Comisia Prezidenţială pe Educaţie, sub conducerea fostului Ministru al Educaţiei, Mircea Miclea, încă din 2007.
Actualul Ministru al Educaţiei, Ecaterina Andronescu pregăteşte propriul pachet de legi, numit Codul Educaţiei. Ministrul Andronescu spune că, în acest moment, Codul educaţiei este coerent, modelabil prin dezbatere publică şi include şi propuneri din proiectele Miclea şi Adomniţei.
Din tabăra adversă, respectiv cea a PD-L, opiniile sunt însă total opuse. "Codul Educatiei, care are mai multe sute de pagini, este o aberaţie. Acolo sunt nişte texte deplorabile. Nu sunt legi, sunt regulamente de ordine interioară. Tovarăşa Andronescu a lucrat la cabinetul 2, iar sângele apă nu se face pentru că întoarce sistemul la paradigma comunistă", a declarat deputatul Cătălin Croitoru.
Societatea Academică Română consideră că este nevoie de o dezbatere publică pe fondul legilor educaţiei care să implice cât mai mulţi actori interesaţi, de la sindicate, studenţi, elevi, la părinţi, directori de şcoli, rectori ai universităților de stat și private, asociaţii profesionale, dar şi experţi în domeniul reformei educaţionale. Fără negocierea cu toate aceste categorii reforma nu va putea fi implementată şi va eşua lamentabil. SAR invită pe toţi aceşti parteneri la o negociere deschisă. Legile care vor fi adoptate trebuie să întrunească majorităţi altele decît politice, majoritatea celor care au de suferit consecinţele lor.