Directorul pentru educaţie al OCDE despre sistemul de educaţie din România: Trebuie schimbate practicile didactice şi felul în care gândesc profesorii
Directorul pentru educaţie al OCDE, Andreas Schleicher: Cel mai mare decalaj este pentru elevii care provin din medii defavorizate. Un alt lucru ar fi de a face predarea atractivă atât pentru elevi, cât și pentru profesori.
Articol de Radiojurnal, 08 Decembrie 2023, 19:18
Efectele reformelor educaţionale pe care le va introduce ţara noastră nu vor fi vizibile într-un viitor foarte apropiat, spune directorul pentru educaţie al OCDE, Andreas Schleicher.
El a explicat, astăzi, la Bucureşti că nu este vorba doar de schimbarea programei şcolare, cât de schimbarea practicilor didactice şi a felului în care gândesc profesorii.
Andreas Schleicher: Decalajul dintre România şi alte ţări performante nu este pentru elevii din mediile bogate. Românii care provin din medii privilegiate se descurcă destul de bine la testul PISA. Cel mai mare decalaj este pentru elevii care provin din medii defavorizate. Un alt lucru ar fi de a face predarea atractivă atât pentru elevi, cât și pentru profesori. Alte sisteme educaţionale oferă profesorilor cartiere interesante. Dacă faci o treabă deosebit de bună ca profesor, ești recunoscut în societate și prețuit pentru asta. Este ușor să faci predarea mai atractivă din punct de vedere financiar plătind salarii mai bune profesorilor, dar este mult mai greu să le oferi un loc de muncă cu adevărat convingător, în care lucrează cu un grad ridicat de autonomie profesională, dar și într-o cultură colaborativă.
Realizator: Ministrul educaţiei, Ligia Deca, a menţionat că sunt în derulare măsuri pentru creşterea calităţii educaţiei timpurii, întrucât acum există mulţi tineri de 15 ani care nu trec de nivelul 2 în testele PISA, ceea ce înseamnă că nu pot utiliza în viaţa reală cunoştinţele teoretice dobândite în şcoală.
Amintim că România se clasează pe penultimul loc în Uniunea Europeană, iar la nivel general pe locul 45 din totalul de 81 de ţări participante la această evaluare, cu un punctaj mediu semnificativ mai mic decât media OCDE.
În acest context, premierul Marcel Ciolacu a anunţat că în 2024 va fi cea mai mare alocare bugetară din istorie pentru Educaţie, dar i-a cerut ministrului educaţiei să vină cu soluţii privind criteriile de performanţă în învăţământ.