Directorul general al Direcției Asigurări din cadrul ASF, Valentin Ionescu: Vom folosi toate pârghiile ca să evităm derapajele din piața RCA
Apel matinal - Invitat: directorul general al Direcției Generale Asigurări din cadrul ASF, Valentin Ionescu.
Articol de Cătălin Cîrnu, 06 Decembrie 2023, 09:26
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (6 decembrie, ora 8:29) - Emisiunea: „Matinal” - Realizator: Cătălin Cîrnu - Sute de mii de șoferi au încă asigurări auto obligatorii emise de Euroins, companie intrată în faliment. Mâine, însă, este ultima zi de valabilitate a acestor polițe RCA, iar șoferii trebuie să încheie asigurări noi. Cei care nu se conformează riscă amenzi sau chiar reținerea certificatului de înmatriculare. Conform ASF, în prezent sunt pe piață opt firme care emit asigurări RCA și care sunt sustenabile din punct de vedere al solvabilității. În același timp, au fost verificate sistemele IT ale asiguratorilor și intermediarilor, pentru a exista garanția că nu vor fi blocaje după data de 7 decembrie. Discutăm pe acest subiect alături de invitatul „Apelului matinal”, Valentin Ionescu, director general al Direcției Generale Asigurări din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară. Bună dimineața!
Valentin Ionescu: Bună dimineața și dumneavoastră!
Realizator: Înainte de toate, ce trebuie să știe acum neapărat șoferii posesori de polițe RCA emise anterior de Euroins?
Valentin Ionescu: Așa cum am spus și zilele trecute, recomandăm să schimbe aceste polițe. Mâine este ultima zi de valabilitate. După data de 7 decembrie, polițele de asigurare emise această societate încetează de drept, iar creditorii de asigurare care vor avea sau au avut accidente pe această companie se vor adresa Fondului de Garantare a Asiguraților pentru Daune, dacă a fost cazul, sau pentru restituirea de primă, pentru cei care mai aveau în valabilitate aceste polițe până la începutul anului viitor, pentru perioada rămasă neacoperită. Cererile de restituire de primă se pot formula direct pe portalul FGA România. De asemenea, trebuie să știe toți cei care nu fac acest lucru că riscă o amendă de la 1.000 la 2.000 de lei, conform Legii 132, reținerea talonului și reținerea plăcuțelor de înmatriculare./abranescu/asalar
Realizator: Da. Companiile care emit polițe în acest moment pot prelua fără probleme toți clienții, pentru că deja vin semnale din piață, n-o să dau numele companiei respective, dar a tot avut site-ul blocat...?
Valentin Ionescu: Noi am monitorizat foarte atent încă din martie, de când această companie a ieșit din piață, cum se mută cotele de piață. Am verificat solvabilitatea companiilor, care sunt într-adevăr puține, din păcate, asta e marea problemă a pieței RCA, pentru că oferta din partea companiilor, deși active în România, avem 25 autorizate de noi și 15 venite pe sucursală, deci 40 de companii, numai șase plus două pe sucursală oferă această poliță RCA. Am verificat mult mai intens, începând cu săptămâna trecută, așa cum spuneam, am ținut legătura cu companiile. Colegii mei din Supraveghere, la fel, au ținut legătura cu companiile sau cu intermediarii. Au făcut teste înainte de această perioadă, majoritatea companiilor. Într-adevăr, am constatat o încărcare mai mare, este și normal. Oferta a crescut de trei-patru ori față de acum câteva săptămâni. De asemenea, în perioada zilelor libere de 1 decembrie, acele patru zile libere, s-a făcut mult mai mult decât se făcea în mod normal în zilele libere precedente, 96.000 de poliție în cele patru zile. În prima zi a acestei săptămâni s-au intermediat în jur de 100.000 de poliţe - luni. În curând o să avem și situația pentru ziua de ieri și mă aștept să fie peste 100.000, dacă nu chiar 150.000. Volumul crește, pe măsură ce se apropie acest termen de 7 decembrie. Într-adevăr, față de ce mi-ați semnalat dvs., datorită acestor pot să spun milioane de oferte, fără să exagerez, din ce am cules de la companiile de asigurări, unele sisteme au avut puține delay-uri, în sensul de 10-20 de secunde în plus față de o perioadă normală, dar vorbim de zeci de secunde, nu vorbim de alte tipuri de delay-uri. Ca urmare, cei care încearcă să-şi facă polița direct online trebuie să aibă puțină răbdare, pentru că acea poliță se va încheia fără probleme într-un termen cât mai scurt posibil.
Realizator: De regulă, sfârșitul anului și începutul anului sunt perioadele în care se emit cele mai multe polițe RCA, nu?
Valentin Ionescu: Într-adevăr, în primăvară se preschimbă cele mai multe polițe, conform statisticilor noastre, și în perioada de toamnă. Dacă pe perioada verii aveam în iulie-august, început de septembrie undeva la 20.000 de polițe pe zi, în toamnă au depășit 30.000./lcoman/asalar/ Iar zilele acestea, așa cum vă spuneam, avem vârf cu 100.000 sau peste 100.000 datorită acestor momente în care se preschimbă polițele de la Euroins.
Realizator: De ce credeți că nu avem mai multe companii care să vină cu polițe?
Valentin Ionescu: Da, mă bucur că-mi puneți întrebarea asta, pentru că produsul RCA nu este un produs tipic. Pe lângă faptul că este un produs obligatoriu vândut de companii private, în istoricul acestei piețe, majoritatea cazurilor sau pentru majoritatea companiilor, acest produs a dus la pierderi. Pentru ca o companie să-și mențină solvabilitatea și să nu avem probleme așa cum au fost cu alte companii, acționarii sau managementul companiei trebuie să se asigure că are întotdeauna rezervele necesare, cashul necesar să acopere cota de piață pe care o preia și să acopere potențialele daune pe care urmează să le facă. Deci este un mâncător de cash; și o companie care decide să vândă RCA în primul rând trebuie să aibă un capital solid, rezerve constituite corect, reasigurare constituită corect și, mult mai important, să aibă o diversificare în portofoliu, că doar cu produsul RCA nu poate funcționa la sfârșit o companie de asigurări, așa cum știm că au fost în trecut companii care aveau în portofoliu peste 90% RCA. Deci, dacă-și faci un portofoliu diversificat, cu RCA 10-20, maxim 50% din produsele pe care le oferă, atunci compania poate fi viabilă pe termen lung și cu ajutorul, bineînțeles, a acționarilor, poate rămâne în piață fără probleme.
Realizator: Da, iată, discutăm de mai bine de cinci minute și au venit foarte multe mesaje. "De 30 de minute tot încerc să închei o poliță". Culmea, mesaj venit și de la ascultător, dar și de la broker. Deci întârzierea nu este de doar câteva secunde. Dar, în fine, poate acum o fi o perioadă mai aglomerată. Ideea este că în aceste condiții, în care cererea este mare, ne putem aștepta la creșterea prețurilor, tarifelor pentru polițele RCA?
Valentin Ionescu: Nu. Până la sfârșitul anului este în vigoare hotărârea de guvern care...
Realizator: Nu, după, da.
Valentin Ionescu: ... care vorbește de practicarea tarifelor pe care le-au avut la 28 februarie, pe care le-au practicat la 28 februarie toate companiile de asigurări. După ieșirea din această hotărâre de guvern, fac precizarea că, nu știu dacă toți ascultatorii dvs. știu, ASF nu are intervenție directă pe tarif, nu are voie să intervină, conform directivelor europene. Singurul care poate interveni pe o evoluție accelerată a unor tarife dintr-o anumită piață este doar Consiliul Concurenței. Noi ne asigurăm că companiile prezente în piață respectă indicatorii, au capacitatea să plătească daunele, să despăgubească conform legii. Asta mă gândeam ca să înțeleagă ascultătorii dvs...
Realizator: Da, da, da, nu... dar e o precizare, da, ce merită cunoscută.
Valentin Ionescu: Evoluția prețului, și nu numai în piața asigurărilor, depinde de cererea de ofertă și de ce se întâmplă în spatele acelui calcul pentru tariful RCA. Calculul tarifului are în componență frecvența daunelor - care e aproape șapte la automobile persoane fizice, șapte mașini din 100 fac accidente, are în calcul severitatea daunelor, care a crescut numai anul acesta cu 12%, aproape 11.000 lei dauna medie, și are în spate și alte costuri, cum ar fi cu distribuția, cu intermedierea și alte posturi administrative ale societăților de asigurări. Ce pot să vă spun e că noi sperăm, prin discuțiile pe care le vom avea și prin monitorizarea pe care o vom face, /ca/ anul viitor să nu avem derapaje în această piață. Și vom folosi toate pârghiile. Dacă va fi necesar, vom colabora cu alte autorități ca aceste derapaje să nu fie exagerate.
Realizator: Ar fi minunat. Vorbeați de monitorizare, de supravegherea derapajelor. Ce a învățat ASF-ul după falimentele celorlalte firme: Astra, City Insurance, Carpatica - sper să nu greșesc - și Euroins?
Valentin Ionescu: În primul rând, vreau să vă aduc aminte că s-a schimbat abordarea la nivel european în piața asigurărilor. Începând cu 2016 este în vigoare regimul Solvabilitate II. Ca urmare, abordarea tuturor autorităților de supraveghere din Europa s-a schimbat, de la supraveghere bazată pe conformitate la o supraveghere bazată pe riscuri. De aici, și modalitățile de evaluare și investigare din ultimii ani pe care ASF le-a avut cu privire la această piață a asigurărilor. Ele au fost, de altfel, au fost de alt tipic, au fost preventive; dar, acolo unde deja existau probleme, în ciuda atenționărilor, controalelor nenumărate pe care noi le-am avut, sancțiunilor date și care au fost publice pe site-ul nostru, unele companii nu au înțeles și acționarii acelor companii nu au înțeles să se pună în ordine. Ca urmare, nu a trebuit decât să luăm decizia de constatare a insolvenței în cazul acelor companii.
Realizator: Da, am o întrebare, așa, de curiozitate: după falimentul ultimei firme, Euroins, a câștigat cineva? Că de pierdut e clar, am pierdut noi toți, cei care am avut polițe RCA, sau, în fine, am avut mașinile julite, accidentate de alți șoferi cu polițe RCA la Euroins.
Valentin Ionescu: Poate e mult spus dacă a câștigat cineva. Pot să vă spun doar că piața este mult mai ordonată în acest moment, ca să folosesc acest termen. Comportamentele incorecte au fost scoase din piață. Acum vorbim de abateri minore sau scăpări minore pe care le-am identificat anul acesta la companii sau la intermediari, datorită și modului în care noi facem această supraveghere din ultimii doi-trei ani: proactivă, încercăm să avem sisteme de alertă timpurii. Așa cum spuneam, piața este mult mai ordonată, mult mai corectă față de acum câțiva ani.
Realizator: Și riscurile mult mai mici, nu? Presupun.
Valentin Ionescu: Și riscurile mult mai mici. Iar pe termen lung cred că inclusiv consumatorii din această piață vor fi câștigați, pentru că, cred... aș vrea să spun ceva foarte important: nu știu dacă toți telespectatorii cunosc faptul că polița RCA nu este doar pentru cel pe care îl lovim. În primul rând, este pentru apropiații, familia noastră, dacă este în mașină, copilul nostru, și avem accident. Despăgubirea pentru vătămările corporale pe care noi o producem în cazul accidentului familiei noastre care se află în mașină se face pe polița RCA. Deci recomand tuturor telespectatorilor ca atunci când încheie această poliță să țină cont de acest aspect.
Realizator: Cu siguranță, ascultătorii noștri sunt vigilenți. Vă mulțumesc pentru toate aceste informații și să sperăm că nu vom mai avea parte și de al cincilea faliment la nivelul firmelor de specialitate.
Valentin Ionescu: Bună ziua, mulțumesc și eu! La revedere!
Realizator: Valentin Ionescu, director general al Direcției Generale Asigurări din cadrul Autorității de Supraveghere Financiară. În primul rând, îi mulțumim că a acceptat să stea de vorbă cu noi, pentru că cei de la ASF nu se înghesuie să o facă.