Ascultă Radio România Actualitaţi Live

"Din păcate, lumea mare a turismului nu ştie nimic despre România"

"Apel Matinal" - Invitat: Adrian Voican, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism din România

"Din păcate, lumea mare a turismului nu ştie nimic despre România"
Parcul Băilor din staţiunea Govora. Foto: https://ro.wikipedia.org.

Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 09 Noiembrie 2023, 09:43

Realizator - Daniela Petrican: Vorbim despre turism, despre Târgul de Turism, ediţia de toamnă, cel mai important eveniment din domeniu al României, care începe astăzi la Romexpo, în Bucureşti şi va avea loc până pe 12 noiembrie. Dar de ce să mergem la târg? Pentru că, de exemplu, putem găsi vacanţe mai ieftine.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Invitat la "Apel Matinal" este Adrian Voican, vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale Agenţiilor de Turism. Bună dimineaţa!
Realizator - Daniela Petrican: Bună dimineaţa!
Adrian Voican: Bună dimineaţa şi vă mulţumesc pentru invitaţie.
Realizator - Daniela Petrican: Ce credeţi că ar putea fi diferit faţă de ediţiile anterioare?
Adrian Voican: În primul rând, e foarte interesant că Târgul de Turism al României, care începe astăzi, este fix în continuarea World Travel Market, cel mai mare Târg de Turism din lume care s-a desfăşurat trei zile, la Londra.
Realizator - Cătălin Cîrnu: O să revenim. Înţeleg că ne-am descurcat bine, cât de cât, cu standul.
Adrian Voican: Da, da, da. De la Londra şi venim acum. România a fost prezentă mult mai bine decât alte dăţi. Am mai avut noi şi momente când am dat chix, n-am reuşit să ajungem la Berlin sau la Paris.
Realizator - Daniela Petrican: Mai învăţăm şi noi in greşeli.
Adrian Voican: Da. Au fost 40 de co-expozanţi, standul a fost foarte mare. România zice că a cheltuit de trei ori mai mult decât anul trecut şi se vede. Da, a fost într-adevăr ok. Şi oamenii, parcă anul trecut, de exemplu, veneau să vadă cine mai trăieşte după pandemie şi după război în industria asta atât de afectată. Anul acesta au venit cu gând mai de treabă şi România n-a fost ignorată acolo, deşi 3.500 de expozanţi, aproape că nici nu-i vezi în trei zile, dar să-i şi înţelegi. Deci, România a avut parte de interes acolo şi venim la Romexpo cu acest vibe, cu această energie pozitivă, că turismul mondial este o industrie uriaşă care aduce 10% din GDP-ul mondial şi 10% din forţa de muncă se mişcă acolo. Doar statul e mai mare angajator în lumea asta decât turismul. Deşi România ar avea toate motivele, toate premisele să pluseze, să investească, să dezvolte turismul, pentru că vin bani uşor. E un export de servicii, vin oamenii cu banii făcuţi în toată lumea asta să-i chletuiască la noi, dacă ştim să-i primim.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Cum îi aducem?
Adrian Voican: E greu să-i aducem, pentru că România nu punctează la capitolul vizibilitate. E clar. Avem bugete extrem, extrem de mici. Trei milioane de euro pentru o ţară care trebuie să se promoveze pe toate destinaţiile acestea, e peanuts, zic englezii, adică, e nimic. Să ne imaginăm numai că Marocul, o ţară parteneră la WTM anul acesta, are un buget uluitor, de 700 de milioane de euro pentru patru ani ca să se poziţioneze. Dacă România a cheltuit, nu ştiu, aproape 500.000 de de euro pentru un singur târg, imaginaţi-vă 30-40-50 de târguri în toată lumea asta, la care o ţară care vrea să facă turism trebuie să fie prezentă. Şi trebuie să ne imaginăm 40.000 de vizitatori. E un oraş întreg care se mişcă dimineaţă şi au o organizare impecabilă. Bun, ne întoarcem la Romexpo. Romexpo este târgul, târguleţul nostru de turism şi românii vin aici pentru că există reduceri. Există în primul rând oferte last minute pe Valea Prahovei, în Bucovina, în Maramureş şi chiar pe litoralul românesc. Există reduceri de last minute, spuneam, uite, de exemplu, la un hotel de patru stele, trei zile cu pensiune completă în fiecare zi, sigur, pachet special în seara de Revelion, distracţie, poate să fie astăzi 3.000 lei între timpul târgului, în loc de 3.750 lei de persoană. 750 lei de persoană, 1.500 lei reducere pe o familie de două persoane. Poate fi interesant, pentru că la malul mării de multe ori sunt condiţii foarte bune, spa, relaxare şi nu e atât de multă aglomeraţie ca pe Valea Prahovei.
Realizator - Daniela Petrican: Dar avem avem şi ceva destinaţii noi?
Realizator - Cătălin Cîrnu: Surprinzătoare?
Adrian Voican: Pentru România, că mie-mi place cel mai mult să promovez România, vorbesc despre România, România s-a dezvoltat foarte mult, nu mai vorbim de două, trei, cinci, zece staţiuni turistice interesante în România, ci practic toată ţara a devenit o destinaţie turistică, cu multe, multe localităţi. Imaginaţi-vă că în urmă cu zece ani nu vorbeam de pieţe de Crăciun în România, ori acum, în toate oraşele mari sunt pieţe de Crăciun extraordinare care s-au remarcat şi la nivel internaţional, cum e la Sibiu, cum e la Braşov, cum e la Craiova, chiar, sau la Iaşi, sau şi la Bucureşti. Şi sunt destinaţii mai puţin, nu cunoscute, dar mai puţin promovate, mai puţin bătătorite, care, de asemenea, atrag oameni. Valea Prahovei e ultra-cunoscută şi, sigur, Sinaia, Braşov, pe Predeal. La ora asta sunt aproape de grad ocupare de 100%, poate mai găsim câteva locuri. Nici vorbă de reduceri, pentru că în principiu, perioada de early booking, de înscrieri timpurii, s-a terminat. Oamenii şi-au cumpărat din timp, din vară, din august, septembrie, locurile cele mai bune, dar iată, de exemplu, în Prahova nu puţină lume a început să meargă în zona Dealu Mare, în zona viticolă, unde s-au construit crame, unde s-au construit conace, s-au renovat. Şi atunci oamenii caută şi locuri mai liniştite de felul ăsta, nu departe de marea vânzoleală, dar destul de liniştite ca să poţi să simţi şi un alt gust al vacanţei de iarnă, că e de 1 decembrie, că e de Crăciun, că e de Revelion.
Realizator - Daniela Petrican: Reduceri de Black Friday avem?
Adrian Voican: Există reduceri de Black Friday, sigur, vom vedea în cadrul târgului, nu putem să spunem totul la radio în câteva minute. Dar suntem "ameninţaţi" cu reduceri şi de 30-40% fie pentru Black Friday, fie mai ales pentru vacanţele pe litoralul 2024, unde, să nu uităm, putem să folosim vouchere de vacanţă. A fost o luptă foarte, foarte grea a noastră, a patronatelor cu guvernul să nu le scoată. Le-a mai jumulit pe aici, pe colo, iau vouchere de vacanţă cei cu salarii nu foarte mari, dar e bine că s-au păstrat, pentru că turismul românesc a înflorit, s-au făcut investiţii şi a trecut mai bine zis cu bine peste aceşti patru ani groaznici de dificili în industria noastră, a turismului. Nu am vorbit deloc despre extern, dar cred că poate e interesant pentru cei care călătoresc afară să spunem că sunt destinaţii interesante, departe de zonele de conflict, dar e interesant să mergem în Laponia, e interesant să mergem în Portugalia, putem fi /interesaţi/ să mergem în Tunisia, unde sunt oferte foarte, foarte drăguţe, foarte interesante. Şi litoralul românesc este la luptă cu cel bulgăresc, turcesc, grecesc, dar şi Italia, Malta, Cipru, Spania sunt destinaţii de vară foarte accesate de către turiştii români.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, am primit mai multe emoticoane când aţi spus că litoralul românesc este la fel de frumos ca cel al Greciei sau al Bulgariei. Mă gândeam....
Adrian Voican: Accesibil, nu am spus că e neapărat mai frumos. Frumuseţea este o chestie subiectivă.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Mă gândeam la altă întrebare, cum ar trebui sau ce ar trebui să facem noi să vină şi grecii şi bulgarii pe litoralul românesc, de exemplu, sau la munte, în Bucovina, oriunde în ţară?
Adrian Voican: În ţară vin, şi bulgarii călătoresc foarte mult în Valea Prahovei, vin cu autocarele lor, vizitează Peleşul, Branul şi se întorc acasă. Nu e foarte benefic neapărat pentru turismul românesc. Turismul românesc câştigă atunci când oamenii vin cu avionul, aterizează în Bucureşti, de exemplu, fac un circuit de şapte zile, nu stau doar o zi sau două, care este de fapt durerea noastră.
Media şederilor în România e undeva la 2-2,1 nopţi, ceea ce ne doare foarte mult. Am vrea să fie patru, cinci sau şase nopţi, din acest motiv şi ministerul încearcă să avem un ordin de ministru, să cheamă ajutor de minimis, care încearcă să-i motiveze pe cei care aduc turişti străini şi stau mai mult de patru nopţi în România. Ce putem să facem? Nu ştiu, vă dau un exemplu personal. Noi am investit mulţi ani de zile în Vama Veche şi acolo am fost foarte fericit să aflu că o dată printre străinii care vorbeau engleză, dar nu ştiam de unde să îi iau, mi-au spus: "Noi suntem din Bulgaria". Păi şi ce căutaţi voi aici? Am fost foarte fericit şi ca patriot român, că am turişti din bulgari pe litoralul românesc al Mării Negre. E clar că ei nu merg la un all inclusive, că nu asta e, la all inclusive ei sunt mai tari decât noi. Nu datorită deşteptăciunii lor neapărat, ci datorită investiţiilor germane, că nemţii au făcut litoralul bulgăresc de patru stele pentru nemţi, nu l-au făcut pentru bulgari. Noi am făcut litoralul pentru români. E o mare diferenţă. Şi cu banii noştri din România. Deci de ce veneau? Veneau pentru muzică, veneau pentru fun, veneau pentru distracţie, pentru viaţa de noapte şi pentru concertele din Vama Veche. Contează cui te adresezi şi cu ce motivaţie, ca să comparăm întotdeauna mere cu mere. Litoralul românesc are o şansă bună. Şi uite, la Londra, litoralul românesc a fost foarte, foarte activ, a adus, a făcut degustări de vinuri din Dobrogea, are cu ce să iasă în faţă. Din păcate, lumea mare a turismului nu ştie nimic despre România. Nu ştie. A mai vorbit ici-colo Charlie Ottley, mai ştiu poveşti legate de fostul prinţ, actualul rege Charles, dar e mult prea puţin. Când spuneam că, nu ştiu, Turcia a cheltuit 80 de milioane de dolari pe promovare anual, iar noi avem trei milioane şi nu reuşim să-i cheltuim, pentru că avem de multe ori proceduri birocratice şi multe licitaţii se anulează. Nu reuşim nici măcar să-i valorificăm pe banii ăştia, aşa puţin cum îi avem. Trebuie să ne simplificăm...
Realizator - Daniela Petrican: Păi şi, apropo de promovare, vorbeam mai devreme despre centrele de informare turistică din judeţe, unele dintre ele construite degeaba. Dumneavoastră aveţi vreun parteneriat cu cei care le gestionează? Bineînţeles, adică autorităţile locale.
Adrian Voican: Intrăm, intrăm într-o temă destul de complexă, pentru că ele au fost făcute în anumite momente, pe anumite proiecte şi dacă proiectele acelea s-au terminat, au rămas cumva şi fără finanţare. Toate aceste centre de promovare turistică sunt vitale. Ele ar trebui să treacă într-o epocă nouă. Nu mai poţi să ai doar o fată care stă acolo cât? Opt ore pe zi, fără sâmbătă, duminică sau e sâmbăta şi duminica, dar ce facem, în rest, pentru că e nevoie de cheltuieli mari. Deci trecem într-o zonă hibridă în care să avem atât în zona online coduri QR scanate, cât şi pe persoane care stau fizic acolo, dar, e nevoie de amândouă şi ar trebui gestionate de aceste OMD-uri despre care tot se vorbeşte, dar care se nasc extrem de greu în România, tot datorită unei gândiri extrem de birocratice şi nepractice a românilor. Dacă îi vedem pe pe oamenii ăştia cum se organizează afară şi cât de simplu e la ei totul, astăzi le-a venit ideea, iar mâine o pun în aplicare, iar la noi durează şi ani de zile, parcă ne legăm singuri de mâini şi de picioare cu lanţurile birocraţiei, de tot felul de frici. E dureros, dar în acelaşi timp, eu sunt optimist. Uite, fac de 36 de ani turism în România şi merg cu curaj înainte. Mi se pare că e mult mai mult în faţă de bine şi să facem ceva, decât să stăm să ne văităm că vai ce rău e la noi şi ce bine e la alţii.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Facem şi noi paşi, numai că sunt ceva mai mici, nu?
Adrian Voican: E adevărat..
Realizator - Cătălin Cîrnu: Pasul piticului, ca în copilărie.
Adrian Voican: Suntem singuri, ne punem singuri beţe în roate. Ăsta este cuvântul nostru românesc. Şi cam aşa e, pentru că nu vedem capătul drumului. Am reuşit să punem în gura şi în mintea primilor miniştri ai României două cifre: zece milioane de turişti străini să vină în România şi toată lumea a căzut pe spate, emoticoane cum ziceţi voi. Vai, ce exagerare, ce absurd. Nu e deloc absurd./aburtica/ Sunt zece milioane de turişti, are un oraş ca Barcelona sau Veneţi - nu, nu e mult; jumătate din populaţia României. Vă spuneam că Tunisia vrea să ajungă de la 13 milioane de turişti la 26 de milioane de turişti în patru ani, să-i dubleze. Şi e o ţară cu 37 de milioane de locuitori. Adică oamenii chiar tind să aibă măcar atâţia vizitatori cât populaţia ţării. Iar eu, dacă aş fi, aş avea puterea de decizie şi bani, aş face promovare exact în oraşele acestea cu supraturism, care se apără de prea mult turişti, că le distrug oraşele. N-am ajuns noi acolo, nici nu visăm acolo, să spunem: dacă nu primiţi voi turişti aici...
Realizator - Cătălin Cîrnu: Veniţi la noi! Nu?
Adrian Voican: ...Veniţi la noi. Ar fi cele mai bune locuri în care am putea să povestim asta. Eu aduc foarte mulţi - nu mulţi, dar aduc câţiva turişti străini, să spunem - şi stând de vorbă cu ei, i-am întrebat de ce au venit în România, de unde ştiu de România, de ce vin în România? Răspunsul este, pe de o parte, foarte simplu şi de partea asta, poate ne calcă un pic pe mândrie, dar ei spun aşa: am vrut să meargă încolo, dar nu erau locuri la avion. Am vrut să merg în partea cealaltă, era full. Era liber în România.
Realizator - Daniela Petrican: Am nimerit în România.
Adrian Voican: Nu ştiam nimic rău de România, deci ea era o ţară a Uniunii Europene, doar că nu îmi venea în minte - nu le vine în minte, nu este /.../ "top of mind". Nu este, pentru că nu reuşim să comunicăm într-un con în care aproape 200 de ţări câte există pe lumea asta se zbat, dau din mâini, din picioare, fac orice ca să atragă turiştii, pentru că sunt easy money. Sunt bani uşor de adus, făcuţi de alţii. E greu să faci o industrie profitabilă şi performantă în România de astăzi. Dar să consumi banii altora, făcuţi cumva în altă parte, este minunat şi ar trebui să investim în turismul de incoming mult mai mult.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Chiar şi unele ştiri de genul: italienii care n-au mai ajuns la Cracovia, ci la Craiova, unde s-au simţit foarte, foarte bine, ne pot aduce beneficii. Mulţumim şi succes la Târgul de Turism!
Adrian Voican: Mulţumesc şi eu pentru invitaţie şi radioascultatorilor că ne-au ascultat.
Realizator - Daniela Petrican: Invitat la "Apel matinal" a fost Adrian Voican, vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism. Treceţi, aşadar, pe la Târgul de Turism, ediţia de toamnă, cel mai important eveniment din domeniu al României, care începe astăzi la Romexpo, în Bucureşti şi va avea loc până pe 12 noiembrie.

APEL MATINAL – În direct cu Toni Greblă, președintele AEP
România 21 Noiembrie 2024, 21:56

APEL MATINAL – În direct cu Toni Greblă, președintele AEP

Apel matinal, de luni până vineri de la ora 8.30.

APEL MATINAL – În direct cu Toni Greblă, președintele AEP
Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure
România 21 Noiembrie 2024, 21:43

Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure

Guvernul a aprobat acordarea de ajutoare de urgenţă în sumă totală de aproape 1.800.000 lei, pentru sprijinirea a 430 de...

Acordarea de ajutoare de urgenţă pentru 430 de familii şi persoane singure
1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză
România 21 Noiembrie 2024, 21:36

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză, nemulţumiţi de decizia Comisiei pentru...

1.200 de medici de recuperare şi 400 de rezidenţi au intrat în grevă japoneză
Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase
România 21 Noiembrie 2024, 21:32

Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase

Aproape 5.000 de pompieri cu peste 4.000 de mijloace tehnice sunt pregătiţi să intervină în sprijinul populaţiei şi al...

Pompierii sunt pregătiţi să intervină în contextul avertizărilor de fenomene meteo periculoase
Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice
România 21 Noiembrie 2024, 21:20

Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice

Peste 70 de echipe de intervenţie ale reţelei de distribuţie a energiei electrice acţionează joi pentru limitarea efectelor...

Echipe de intervenţie acţionează pentru limitarea efectelor produse reţelei de distribuţie a energiei electrice
Programul Rabla pentru tractoare
România 21 Noiembrie 2024, 20:02

Programul Rabla pentru tractoare

Valoarea tractorului nou nu trebuie să depășească 55.000 euro.

Programul Rabla pentru tractoare
Cod roșu de vânt și ninsori
România 21 Noiembrie 2024, 19:56

Cod roșu de vânt și ninsori

Din cauza rafalelor de vânt s-au înregistrat deja numeroase pagube.

Cod roșu de vânt și ninsori
Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale
România 21 Noiembrie 2024, 19:51

Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale

Sunt 950 de secții de votare în afara țării, cu 35 mai multe față de cele de la europarlamentarele din iunie.

Votul în străinătate pentru primul tur al alegerilor prezidențiale