Dezbaterile asupra proiectului de lege referitor la învăţământul preuniversitar, reluate
Se reiau dezbaterile asupra proiectului de lege referitor la învăţământul preuniversitar, în comisia de specialitate din Camera Deputaţilor.
Articol de Iulia Gherman, 25 Aprilie 2023, 17:14
Realizator: Se reiau de la această oră dezbaterile asupra proiectului de lege referitor la învăţământul preuniversitar, în comisia de specialitate din Camera Deputaţilor. Membrii comisiei au decis să analizeze articolele şi amendamentele a căror discuţie a fost amânată zilele trecute şi care vizează - între altele - admiterea la liceu şi probele pentru examenul de bacalaureat. Documentul iniţiat de Guvern include schimbări importante în legătură cu acestea, ce au generat deja dispute. Reprezentanţii partidelor susţin la rândul lor mai multe modificări, după cum relatează Iulia Gherman.
Reporter: Faţă de formula propusă de guvern, social-democrații cer ca elevii să fie admiși în clasa a noua, pe baza mediei obținute la evaluarea națională, iar liceele să aibă dreptul să organizeze clase de excelență, pe baza unei sesiuni organizate anterior, prin care să fie verificate competențe specifice. USR susțină repartizarea computerizată, iar AUR propune ca elevii care nu obțin media cinci la evaluarea națională să fie înscriși doar în învățământul tehnologic.
Există și un amendament al PNL, prin care se cere ca proba de verificarea competențelor digitale să figureze alături de matematică, română și limba maternă la evaluarea națională. În privința examenului de bacalaureat, amendamentele PSD stabilesc evaluarea competențelor doar pentru o limbă de circulație internațională, o singură probă scrisă obliga torie, specifică profilului şi specializării, nu două, cum propune guvernul, şi o altă probă scrisă la o disciplină studiată în trunchiul comun. Se aşteaptă dezbateri şi asupra soliciărilor formulate de cultele religioase cu privire la definirea diversităţii şi introducerea religiei ca probă opţională la bacalaureat, la profilul umanist.
Realizator: Conducerea Camerei Deputaţilor ia în calcul prelungirea perioadei de dezbatere a proiectelor de legi ale educaţiei cu două săptămâni. Termenul actual pentru formularea raportului este peste două zile, pe 27 aprilie. În cazul în care deputaţii nu reuşesc să dea un vot în plen până la expirarea perioadei alocate, documentul este adoptat tacit în forma propusă de Guvern şi este trimis Senatului, decizional în acest caz.