De ce unele filme româneşti nu au sunetul bun
Interviu în exclusivitate la Radio România Actualităţi cu Dragoş Stanomir, câştigătorul premiului Emmy la categoria "cel mai bun mixaj de sunet pentru o miniserie TV".
Articol de Răzvan Stancu, 17 Septembrie 2012, 11:33
Dragoş Stanomir, câştigătorul premiului Emmy la categoria "cel mai bun mixaj de sunet pentru o miniserie TV", pentru miniserialul TV "Hatfields & McCoys", a fost prezent la "Interviul dimineţii" din cadrul emisiunii Matinal.
Dragoş Stanomir este cel care s-a ocupat de sunetul mai multor filme româneşti printre care se numără: "Marţi după Crăciun", "Hârtia va fi albastră", "Amintiri din epoca de aur".
Anul trecut a fost cooptat în echipa care a realizat miniserialul de televiziune american, "Hatfields & McCoys", filmat în România în care a jucat printre alţii şi cunoscutul actor Kevin Costner.
Pentru acest serial Dragoş Stanomir a primit mult râvnitul premiu Emmy.
Deoarece este implicat într-un alt proiect, Dragoş Stanomir nu a putut ajunge la ceremonia decernării premiilor tehnice Emmy din data de 15 septembrie.
Într-o pauză de filmari Dragoş Stanomir a acceptat un interviu în exclusivitate pentru Radio România Actualităţi.
Audio: Dragoş Stanomir, un interviu în exclusivitate pentru Radio România Actualităţi. Realizator Lucian Ştirb.
Dragoş Stanomir spune pe scurt povestea acestui miniserial, care este un fel de Romeo şi Julieta în varianta americană, o poveste reală, între două familii, Hatfields şi McCoys, care după Războiul Civil din America s-au mai războit încă 30-40 de ani între familii.
Echipa de filmare a fost mixtă, româno-americană iar anul trecut timp de trei luni, între septembrie şi decembrie, Dragoş Stanomir a făcut muncă de teren în munţi.
Miniserialul tv "Hatfields & McCoys", a luat cele mai multe premii tehnice, trei, la galele Emmy.
La postproducţie apar diferenţele
Potrivit sunetistului nostru, "un premiu de acest gen face bine întregii industrii de film din România".
Sunetul de film din România faţă de cel de la Hollywood diferă cu mult, cauza fiind faza de post productie.
În partea de post producţie la un film de buget mediu la Hollywood sunt alocaţi cel puţin 100.000 - 200.000 de dolari.
La un film românesc nu se pot aloca mai mult de 10.000 -15.000 de dolari, "care oricum este o suma fabuloasă, în faza de post producţie" şi de aici apar diferenţele.
"Americanii îşi permit spre exemplu să facă cap coadă un film în post sincron. Se vorbeşte încă odată în studio absolut tot filmul", spune Dragoş Stanomir.
"Au mult mai mult timp să-l aranjeze (filmul), au mai mulţi tehnicieni. La noi se lucrează cu unul doi, maxim trei oameni pe partea de sunet timp de doua trei luni. La Hollywood pot să lucreze şi şase luni vreo o sută de oameni. Este o diferenţă. Când sunt bani mai puţini iese în faţă priceperea", a mai afirmat Dragoş Stanomir în interviul acordat în exclusivitate la Radio România Actualităţi.