Daniel Funeriu:Universităţile româneşti scad în calitate
Ministrul educaţiei spune că există şi o lipsă de credibilitate a învăţămîntului superior
14 Ianuarie 2010, 16:27
Ministrul educaţiei, Daniel Funeriu, a atras atenţia asupra lipsei de credibilitate a învăţământului superior românesc.
Daniel Funeriu a arătat că, potrivit raportului pe 2009 prezentat de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, universităţile româneşti se confruntă cu un deficit de calitate.
"Cum poate un sistem educaţional să fie credibil atunci când în toate oraşele universitare, pe siteurile internet, dragi studenţilor, vedem anunţuri de genul <<vând lucrare de licenţă>>? Cum poate un sistem de învăţământ să fie credibil atunci când avem profesori universitari cu trei-patru norme?" a afirmat ministrul educaţiei.
Daniel Funeriu a apreciat că este necesară regândirea conceptului de calitate a învăţământului superior în baza unor criterii recunoscute internaţional.
Acestea, a mai precizat ministrul Funeriu, vor sta la baza celor patru măsuri pe care domnia sa le intenţionează să le pună în aplicare în mandatul său.
Printre acestea se află reforma politicii de resurse umane în ceea ce priveşte recrutarea şi promovarea cadrelor didactice, finanţarea diferită a universităţilor în funcţie de calitate.
Studenţii nici unei ţări europene nu consideră România ca o destinaţie prioritară de studiu, potrivit studiului Barometrul calităţii lansat de Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior.
Excepţie face Republica Moldova, situaţie explicabilă având în vedere politica statului român de a oferi locuri speciale de studiu cetăţenilor moldoveni.
România şi Bulgaria au cele mai mici rate de participare în programe de formare continuă şi de dezvoltare profesională a angajaţilor din totalul statelor europene.
Barometrul calităţii învăţământului superior 2009 arată, printre altele, şi percepţiile angajatorilor cadrelor didactice, dar şi ale studenţilor.
Cei mai mulţi dintre angajatori apreciază că absolvenţii sunt mai bine pregătiţi teoretic şi mai puţin practic.
Angajatorii preferă absolvenţii universităţilor româneşti decât cei ai universităţilor din străinătate
Sunt angajaţi mai uşor absolvenţii ciclului de licenţă cu durată de patru, respectiv cinci ani, decât absolvenţii sistemului Bologna, cu trei ani.
Cadrele didactice, la rândul lor, apreciază că învăţământul superior românesc este la acelaşi nivel ca şi cele din vestul Europei.
Profesorii apreciază că procesul educaţional în care predau orientează studenţii spre piaţa forţei de muncă.
48 % din studenţi apreciază că facultăţile pe care le urmează le oferă abilităţi şi competenţe de care au nevoie la locul de muncă.