Cum se construiesc autobuzele turcești dorite de Primăria Capitalei
Autobuzele au garanție de opt ani și durată de viață de 20 de ani sau un milion de kilometri.
Articol de Alex Lancuzov, 15 Aprilie 2018, 16:00
La fabrica Otokar din provincia Sakaria se ajunge din Istanbul după două ore de mers pe autostrada spre capitala Ankara.
Este o platformă industrială parțial militarizată care produce și vehicule pentru armată iar accesul ne-a fost permis doar în zona civilă în halele unde se asamblează autobuzele. Constructorul are peste 50 de ani de experiență, primul autobuz fiind lansat în 1964 sub licența Magirus, a avut parteneriate cu Land Rover pentru vehicule 4X4 iar capacitatea de producție a fabricii unde lucrează peste 2000 de angajați poate ajunge la 5000 de autobuze și autocare pe an.
În toată lumea circulă peste 30 000 de autobuze produse aici din care 3800 în Europa iar principalul competitor este Mercedes, care din 1995 are o fabrică de autobuze, tot lângă Istanbul.
Potrivit contractului, compania ar putea livra administrației din București trei tipuri de autobuze cu lungimi cuprinse între 10 și 18 metri iar garanția extinsă este de 8 ani. Principalele componente sunt livrate de producători europeni spune directorul adjunct Otokar, Murat Ulutaș : ,,Pentru contractul cu Primăria București, autobuzele vor fi echipate cu motoare DAF și CUMMINS de capacități diferite, punțile, transmisia și direcția vin de la ZF, acești producători fiind printre liderii de pe piață, de asemenea sistemul de frânare este livrat de Knorr și Wabco. După cum vedeți, mare parte din componentele autobuzului sunt de la furnizori europenei, iar șasiul și caroseria sunt produse în fabrica noastră.”
200 de ingineri lucrează doar la centrul de cercetare și dezvoltare care dispune de o cabină specială de climatizare pentru teste în condiții de ger sau caniculă, cameră pentru teste la interferențe electro magnetice și un banc de probe care simulează condițiile de rulaj pentru 1 milion de km. Inginerul de teste Izzet Kokal ne-a arătat cum sunt testate suspensiile : ,,Înainte să începem testul am pus senzori de vibrație la toate roțile și am preluat date despre structura drumului pe care urmează să circule autobuzul. Simulăm condițiile reale de trafic pe respectivele șosele timp de 4 luni non stop ceea ce echivalează cu 1 milion de km. sau o durată de viață de 20 de ani. În fiecare zi oprim pentru o aprox. o oră testele pentru a vedea dacă suspensiile sau caroseria au fost afectate iar dacă acestea au unele probleme îi anunțăm pe inginerii proiectanți să facă îmbunătățirile necesare. Preluăm date despre diferite drumuri diferite : autostrăzi, șosele cu gropi sau doar pietruite și comprimăm toate acestea pentru a termina testele în 4 luni. După aceea mai urmează o probă de două luni pe pista de afară care simulează traficul real. ”
Pentru achiziția celor 400 de autobuze Euro 6, Primăria Capitalei a prevăzut în caietul de sarcini ca oferta financiară să reprezinte 50 % din punctaj și a explicat că potrivit legii achizițiilor publice din 2016 nu poate publica ofertele financiare ale tuturor competitorilor. La licitația din vara anului trecut au participat patru producători : două companii din Germania : Mercedes și Man respectiv doi constructori din Turcia : Otokar și Karsan. Primăria Bucureşti a anunţat în februarie că Asocierea Otokar Europe şi Otokar Automotive a câştigat licitaţia pentru 400 de autobuze noi pentru RATB. Contractul avea o valoare estimată de aproximativ 510,5 milioane lei, fără TVA (circa 111 milioane euro) şi include şi partea de servicii.Rezultatul licitaţiei a fost însă contestat de ceilalţi concurenţi, Mercedes - Benz România şi turcii de la Karsan.