Cu cât mai mulţi elevi, cu atât mai bogată şcoala
Conform unui proiect de lege a învăţământului promovat de noul ministru, şcolile vor primi bani în funcţie de numărul elevilor.
18 Martie 2010, 09:09
Proiectul legii educaţiei a fost avizat de guvern şi se află în dezbatere publică pentru două săptămâni.
După această etapă, executivul va analiza toate propunerile pe care le va primi şi va trimite forma finală la parlament.
Preşedintele Federaţiei Sindicatelor Libere din învăţământ, Aurel Cornea afirmă că termenul de dezbatere publică a proiectului legii educaţiei este un timp foarte scurt pentru un act de o asemenea importanţă.
Liderul sindical este sceptic şi în privinţa finanţării de 6 % din PIB pentru educaţie.
Sindicaliştii s-au declarat de mai multe ori nemulţumiţi că nu au fost invitaţi la discuţii privind proiectul legii educaţiei.
Potrivit noului proiect al legii educaţiei, "banii urmează elevul", ceea ce înseamnă că şcolile vor primi fonduri în limitele costului standard pentru un elev.
Învăţământul obligatoriu va fi de 10 ani, părinţii vor fi implicaţi in conducerea şcolilor, iar la catedre vor fi doar profesori, eliminându-se titulaturile de educator şi învăţător.
Directorul unei unităţi şcolare şi directorul adjunct nu pot fi membri de partid pe perioada mandatului, ocuparea funcţiei de director se va face prin concurs organizat de consiliul de administraţie al şcolii şi tot prin decizia acestuia poate fi eliberat din funcţie.
Părinţii vor avea o pondere de 50% în consiliile de administraţie ale şcolilor, astfel încât ei vor putea decide sancţiunile pentru profesorii care greşesc, dar şi materiile pe care le vor putea studia copiii în şcoală.
Totodată, ei vor trebui să plătească amenzi pentru absenţele înregistrate de copii în catalog.
Toate cadrelele didactice vor avea titlu de profesor, iar formarea lor iniţială va presupune obligatoriu trei etape: studii de licenţă de 3 ani, masterat didactic cu durata de doi ani şi stagiul practic de un an, realizat sub coordonarea unui profesor-mentor.
La finalul acestuia, viitorul cadru didactic poate să-şi susţină concursul de definitivat de două ori, dacă nu îl promovează poate fi angajat, dar cu statutul de profesor debutant.
Elevii vor susţine teste în clasa a II-a pentru evaluarea competenţelor de scris, citit şi socotit, precum şi activităţi didactice de remediere, în clasa a IV-a şi în clasa a VI-a - pentru activităţi educaţionale, de remediere şi orientare şcolară.
Evaluarea finală se va face în ultima clasă de gimnaziu, respectiv clasa a IX-a.