Cronologia unei tragedii
Pilotul aeronavei, Adrian Iovan şi medicul rezident Aurelia Ion au murit iar cinci persoane au fost rănite în accidentul aviatic de luni.
Articol de Titus Iordan, 24 Ianuarie 2014, 16:36
Joi, 23 ianuarie
Procurorul general al României, Tiberiu Niţu, a declarat că ia în calcul anchetarea modului în care au acţionat autorităţile în cazul accidentului aviatic din Munţii Apuseni.
Ministrul administraţiei şi internelor Radu Stroe şi-a dat demisia "de onoare".
Radu Stroe a demisionat pe fondul valului de critici faţă de reacţia sa la accidentul aviatic din Apuseni.
Critici au venit şi din partea liderului PNL Crin Antonescu, care a catalogat drept "catastrofală" comunicarea MAI din timpul operaţiunilor de salvare.
Vicepremierul Gabriel Oprea a preluat funcţia de ministru interimar la Interne.
Miercuri, 22 ianuarie
Vicepremierul Gabriel Oprea a prezentat, în şedinţa de guvern, raportul privind accidentul aviatic din Munţii Apuseni.
Potrivit documentului, principalul vinovat de proasta gestionare a intervenţiei autorităţilor pentru salvarea supravieţuitorilor este ROMATSA, compania responsabilă de monitorizarea traficului aerian.
Directorul general ROMATSA, Aleodor Frâncu, şi cel al departamentului operaţional, Bogdan Donciu, au demisionat din funcţii.
Şeful Inspectoratului General pentru Situaţii de Urgenţă, Ion Burlui a demisionat.
Premierul Victor Ponta a anunţat demiterea secretarului de stat în ministerul de interne, Cătălin Chiper.
Prim-ministrul cere şi demiterea şefului Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, Marcel Opriş şi a caracterizat modul de operare ca "inacceptabil de încet".
Marţi, 21 ianuarie
Premierul Victor Ponta l-a desemnat pe vicepremierul Gabriel Oprea să prezinte până la şedinţa de miercuri a Executivului o informare despre modul în care a acţionat fiecare instituţie în parte în cazul operaţiunilor de luni.
Luni, 20 ianuarie
Ora 13:38. Aeronava tip BN-2, înregistrată YR-BNP, aparţinând Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă decolează de pe aeroportul Băneasa în direcţia Oradea într-o misiune umanitară de transport organe. La bord se află pilotul Adrian Iovan, copilotul Răzvan Gabriel Petrescu, doctorii Radu Zamfir, Sorin Ianceu, Valentin Calu, Pavel Constantin Pivniceru şi medicul rezident Aurelia Ion.
Ora 14:35. Pilotul solicită ROMATSA coborârea la 3050 de metri, din cauza givrajului şi este informat că altitudinea minimă de siguranţă este de 3200 de metri.
Ora 15:18. Avionul se află la 2600 de metri altitudine, iar Adrian Iovan intră în legătură cu Centrul de control zonal Cluj.
Între orele 15:32 - 15:33, pilotul încercă să comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de nord-vest a ţării, dar mesajele nu sunt înţelese.
Ora 15:35. ROMATSA solicită pilotului să comunice poziţia aeronavei, dar apelurile nu sunt recepţionate. Controlorul de trafic contactează o altă aeronavă aflată în zonă (BMS 215B). ROMATSA este informată că avionul în dificultate se află la altitudinea de 2450 de metri.
Ora 15:45. Operatorul ROMATSA încercă să ia legătura cu aeronava, dar nu primeşte niciun răspuns.
Ora 16:01. Copilotul Răzvan Petrescu îşi sună tatăl şi-i spune că au aterizat forţat, între Peştera Scărişoara şi localitatea Beliş, că toţi sunt în viaţă şi că el are picioarele rupte.
Ora 16:05. Secretarul de stat dr. Raed Arafat îl informează despre accident, prin SMS, pe inspectorul general al IGSU, general de brigadă Ion Burlui, ca urmare a convorbirilor telefonice purtate între dr. Radu Zamfir (supravieţuitor), dr. Irinel Popescu (Spitalul Fundeni) şi dr. Zota (Agenţia Naţională de Transplant).
Ora16:06. Dr. Radu Zamfir, contactat telefonic de către inspectorul general al IGSU, informează privind privind starea victimelor şi locul accidentului. Doctorul Zamfir furnizează reperele vizualizate pe ecranul radar al aeronavei (Peştera Scărişoara, localitatea Beliş), efectuează o evaluare primară a victimelor şi acordă primul ajutor.
Orele16:07 - 16:09: Inspectorul general al IGSU dispune constituirea grupei operative şi alertarea ISU Alba şi ISU Mureş pentru declanşarea procedurii de căutare-salvare a victimelor accidentului.
Ora 16:16. Serviciul de Urgenţă a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS), de la dr. Radu Zamfir, în care a fost anunţată
prăbuşirea unui avion.
Ora 16:20. STS alertează şi pune la dispoziţie informaţia de localizare către serviciile de intervenţie: ISU Cluj, IJP Cluj IJJ Cluj, Serviciul judeţean de ambulanţă Cluj. Suprafaţa sectorului de căutare este de circa 200 km2, într-o zonă muntoasă împădurită.
Ora 16:29. MApN i-a legătura cu ROMATSA şi transmite disponibilitatea ministerului de a participa cu forţe la acţiunile de căutare/salvare. Şeful de tură ROMATSA informează că acestea sunt coordonate de ISU Alba.
Ora 16:30. Sunt alertate Centrul de situaţii al Guvernului, MApN şi COS (Centrul Operaţional de Salvare) Mureş. Elicopterul SMURD de la Tg Mureş începe misiunea de salvare în zona unde se presupunea că avut loc aterizarea forţată a aeronavei. Echipajul a efectuat cercetarea în zonă.
Ora 16:32. Ordin pre-alertare elicopter ISU Arad.
Ora 16:42. Urmare a unor informaţii primite ulterior de la dr. Radu Zamfir, cu precizarea că locul evenimentului ar fi în zona Scărişoara, apelul este transferat şi către Centrul 112 Alba, acesta alertând dispeceratele ISU, IJJ, IPJ şi SJA Alba.
Ora 16:50. IJJ Alba a demarat activităţile de căutare/localizare a aeronavei.
Ora 17.00. Prefectul judeţului Alba a solicitat sprijin clubului de off-road pentru facilitarea transportului în zonă.
Ora 18:15. Comandantul intervenţiei, prim-adjunct al ISU Alba, a dispus organizarea sectoarelor de căutare-salvare, pe direcţii şi formaţiuni de intervenţie: spre sud - ISU Alba, nord - ISU Cluj, est-vest - personal Ocol Silvic (pădurari) şi vest-est - ISU Bihor.
Ora 19:17. Dr. Radu Zamfir revine cu apel de urgenţă 112. Se încearcă din nou obţinerea de date mai exacte de localizare, apelantul comunicând că se află în pădure, în zonă de pantă; de asemenea, se simte miros puternic de benzină. Victimele au aprins un foc la aproximativ 20-30 de metri de avion şi încearcă să resusciteze celelalte persoane rănite grav. Apelantul nu poate da detalii legate de repere precise ale zonei în care s-a prăbuşit avionul. Afirmă că se află la jumătatea distanţei între Poiana Horea, localitatea Dârleşti, la limita de judeţ.
Ora 20:15. IGSU solicită reconfirmarea coordonatelor. În urma rezultatelor acţiunii de căutare, grupa operativă a IGSU solicită Centrului Naţional de Monitorizare a Situaţiei Operative/MAI realizarea schimbului de date şi informaţii cu SRI şi STS, pentru localizarea telefoanelor mobile aparţinând victimelor pentru identificarea poziţiei aeronavei.
Ora 21:13. Un lucrător silvic (Trif Gheorghe), membru al echipei de căutare format din personal silvic, a ajuns la locul incidentului, informaţia despre poziţia acestuia fiind comunicată la 112 şi transferată dispeceratelor de urgenţă.
Ora 21:15. Efectivele participante la acţiunea de căutare au fost direcţionate spre Vf. Petreasa, unde a fost indicat locul de prăbuşire a aeronavei.
Ora 22:05. Începe transportul victimelor către drumul forestier, fiind preluate apoi de ambulanţe şi alte mijloace.
Ora 22:25. Se constituie un punct medical avansat în comuna Horea pentru asigurarea triajului şi stabilizarea victimelor care urmau a fi coborâte de la locul prăbuşirii şi se acordă asistenţă medicală de specialitate victimelor.
Între orele 23:35 - 00:16 se efectuează manevre de resuscitare a Aureliei Ion în ambulanţă, medicul fiind ulterior declarat decedat.
Ora 00:18. Sunt înştiinţate familiile victimelor decedate. Inspectorul general al IGSU solicită sprijin CNMSO (Centrul Naţional de Monitorizare Situaţii Operative) pentru anunţarea rudelor persoanelor decedate în accidentul aviatic, sens în care a fost anunţat centrul operaţional al IGPR.
Ora 01:00. Începe transportul personalului rănit la UPU Cluj.
Ora 01:55. Echipa de criminalişti, medici legişti şi medici de urgenţă soseşte la locul epavei.
Ora 03:15. Se încheie operaţiunea de descarcerare a lui Adrian Iovan şi începe coborârea corpului acestuia.
Ora 04:00. DGPMB comunică faptul că au fost anunţate rudele celor două persoane decedate.
Ora 05:55. Rămân în dispozitiv efective de jandarmi pentru paza aeronavei.
Cronologie realizată pe baza raportului guvernului privind accidentul aviatic din data de 20.01.2014.