Coridorul Marea Caspică - Marea Neagră - Portul Constanța, tema unui forum organizat la Constanţa
La evenimentul de la Constanța au participat peste 70 de companii din Portul Constanța, alături de companii de stat și private din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și Moldova, reprezentanții porturilor Aktau din Kazahstan și Baku din Azerbaidjan la Marea Caspică, Batumi din Georgia și Constanța la Marea Neagră, ai companiilor de căi ferate din Georgia și Kazahstan, dar și reprezentanții ambasadelor acestor țări la București, precum și ai ambasadelor Serbiei, Ungariei și Statelor Unite ale Americii.
Articol de Sorin Cealera, Constanța, 08 Aprilie 2023, 08:56
După invadarea Ucrainei și sancțiunile economice impuse Rusiei, țările din Asia Centrală vor să valorifice o rută comercială alternativă, care să evite Rusia.
E vorba de așa-numitul coridor de mijloc, o relație intermodală de transport între porturile caspice, portul Constanța și, respectiv, Dunăre, care să asigure legătura cu Europa Centrală și de Vest.
Cum va evolua această traiectorie a fost tema forumului desfășurat vineri la Constanța cu tema coridorul Marea Caspică - Marea Neagră - Portul Constanța, drumul spre Europa, organizat de Asociația Operatorilor Portuari din Constanța și de Consulatul Onorific al Kazahstanului la Constanța. Corespondentul RRA Sorin Cealera, transmite.
La evenimentul de la Constanța au participat peste 70 de companii din Portul Constanța, alături de companii de stat și private din Kazahstan, Georgia, Azerbaidjan și Moldova, reprezentanții porturilor Aktau din Kazahstan și Baku din Azerbaidjan la Marea Caspică, Batumi din Georgia și Constanța la Marea Neagră, ai companiilor de căi ferate din Georgia și Kazahstan, dar și reprezentanții ambasadelor acestor țări la București, precum și ai ambasadelor Serbiei, Ungariei și Statelor Unite ale Americii.
Formula a adus împreună comunitatea de business cu reprezentanții administrațiilor portuare și factorii politici.
Viorel Panait, președintele Asociației Operatorilor Portuari din Constanța: Avem capacitatea să creștem traficul, avem entuziasmul să o facem și avem încredere că, aducând toți acești factori într-o manieră foarte pragmatică, vom putea pune în mod real România pe o hartă a traficului internațional de mărfuri.
Corina Martin, consulul onorific al Republicii Kazahstan la Constanța, co-organizator al evenimentului: Contextul în care ne aflăm actual, în urma conflictului din Ucraina, oferă portului Constanța oportunități majore pe care, de altfel, noi aici am vrut să le punem în lumină. Este extrem de important pentru a dezvolta coridorul mijlociu, pentru a permite și a facilita transportul de energie și, desigur, de mărfuri din bazinul Mării Caspice către Europa de Vest.
Reporter: Formula a evidențiat importanța conectării porturilor Aktau din Kazahstan și Constanța, care, prin capacitățile logistice de transport imense de care dispun, pot deschide și valorifica potențialul coridorului de mijloc.
Gaidar Abdikerimov, secretar general al rutei de transport internațional transcaspic: România și portul Constanța ne deschid noi oportunități în Europa. Sper ca aceste oportunități să le permită și țărilor europene, la rândul lor, să beneficieze de coridorul spre Asia Centrală și China.
Reporter: Ministrul economiei, Florin Spătaru, a declarat că așteaptă să se concretizeze cât mai rapid inițiativele din cadrul proiectului.
Florin Spătaru: Mă aștept ca în perioada imediat următoare să vedem și planuri concrete. Aceste planuri concrete trebuie să fie puse pe masa guvernului, să fie finanțate corespunzător. Portul Constanța reprezintă un hub strategic pentru Europa, dar și pentru zona Mării Negre și zona caspică, pentru că România produce, urmează să producă din ce în ce mai mult și prin aceste proiecte să putem să asigurăm fluxul necesar de mărfuri in-and-out.
Reporter: Forumul a prezentat și un prim proiect concret care va conecta portul Constanța cu rețelele logistice din regiunea caspică.
Deschiderea liniei de transport RO-RO de pasageri între portul Poti din Georgia și portul Constanța, care va deveni operațională la sfârșitul lunii aprilie.