Copiii cu dizabilităţi "nu beneficiază de pregătire adecvată"
Psihologul Lili Covaci susţine că dacă se intervine timpuriu prin diverse terapii adaptate, nu mai este necesar ca unii dintre aceşti copii să fie asistaţi după majorat.
14 Mai 2014, 14:33
Reprezentanţii părinţilor copiilor cu dizabilităţi, organizaţi în Centrul European pentru Copiii cu Dizabilităţi, şi-au susţinut astăzi un proiect de lege depus la Senat şi care este subiectul unei controverse cu unii lideri ai sindicaliştilor din învăţământ.
Proiectul de lege susţinut de 35 de mii de părinţi ai unor copii cu diverse dizabilităţi îşi propune să schimbe modul în care se desfăşoară educaţia copiilor cu probleme în momentul de faţă.
Chiar dacă aceştia nu sunt discriminaţi din punct de vedere legal de fapt cei mai mulţi copii cu dizabilităţi sunt izolaţi sau nu beneficiază de pregătirea adecvată.
Reprezentanţi ai sindicatelor din educaţie susţin că noua lege în cazul în care va fi adoptată va duce la pierderea locurilor de muncă în actualele şcoli speciale.
Din cei 70 de mii de copii cu dizabilităţi înregistraţi oficial peste 30 de mii nu urmează nicio formă de învăţământ.
Proiectul de lege propune printre altele, ca monitorizarea şi evaluarea activităţilor şi a personalului care desfăşoară activităţi de intervenţie pentru copiii cu dizabilităţi să se realizeze trimestrial de o comisie mixtă din care va face parte şi un reprezentant al societăţii civile.
Totodată, se doreşte intervenţia rapidă prin diverse terapii de la vârste cât mai mici care să fie accesibilă pentru toţi părinţii. În prezent, o familie plăteşte pentru terapia de recuperare la un centru privat a unui copil cu dizabilităţi aproximativ 4000 de lei.
Regândire a sistemului de protecţie
Practic, acest proiect de lege propune o regândire a sistemului de protecţie a copilului cu dizabilităţi orientată pe dezvoltarea serviciilor specializate în vederea creşterii gradului de autonomie al copiilor cu dizabilităţi.
Preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, Mădălina Turzea, explică.
"Noi propunem în felul următor. După momentul atestării dizabilităţii suntem în mod automat orientaţi către un centru de intervenţie timpurie, adică propunem înfiinţarea de centre de intervenţie timpurie accesibile tuturor părinţilor, nu numai mie, în Bucureşti, care să nu fie doar în oraşele mari.
"Infrastructura există pentru că este infrastructura educaţiei speciale. De aceea există şcoli şi grădiniţe speciale", spune Mădălina Turzea.
Psihologul Lili Covaci a declarat că dacă se intervine timpuriu prin diverse terapii adaptate în funcţie de afecţiune nu mai este necesar ca o mare parte dintre aceşti copii să fie asistaţi social la vârsta majoratului.
"Aceşti copii viitori adulţi, pot trăi independent, pot trăi cu minim ajutor, pot să ajungă să aibă servicii din care să se întreţină, din care să plătească taxe şi să nu mai fie asistaţi social", spune Lili Covaci.
Preşedintele Centrului European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi, Mădălina Turzea, a precizat că pentru crearea şi funcţionarea sistemului extins de terapie care să includă şi perioada 1-7 ani nu sunt necesare sume mari de bani. Ea a indicat şi posibile surse de finanţare cum ar fi fondurile europene.