Comportamentul șoferilor în zona centrală, "principala problemă" #Bucureşti
"Apel matinal" - Invitat: Stelian Bujduveanu, viceprimar general al Capitalei.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 16 August 2022, 10:44
Realizator - Daniela Petrican: A intrat în vigoare, în București, regulamentul pentru parcările publice cu plată pe care le administrează Primăria Generală a Capitalei. Este vorba despre aproape 13.000 de locuri de parcare marcate cu vopsea albastră, parcări publice pe care le gestionează municipalitatea și nu primăriile de sector.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Regulamentul fusese votat încă din 2019 și prevede tarife cuprinse între 2 lei și jumătate și 10 lei pe oră în funcție de zone, dar și amenzi de 200 de lei în cazul nerespectării reglementărilor în vigoare. Discutăm pe tema acestui regulament alături de invitatul "Apelului matinal" Stelian Bujduveanu, viceprimar general al Capitalei. Înainte de toate, credeți că acest nou regulament poate reduce aglomerația și traficul măcar în centrul capitalei?
Stelian Bujduveanu: Bun. În primul rând, aș vrea să fac câteva precizări, vorbim despre locurile de parcare marcate cu dungi albastre, acelea care au şi un semn distinct în proximitate care spune "parcare cu plată", nu vorbim de alte locuri de parcare, vorbim despre un regulament care este adoptat încă din 2019 și noi, ca şi Consiliu General, ca şi executiv, avem obligaţia legală de a aplica aceste reguli. Sperăm ca printr-o lungă planificare și printr-o aplecare asupra acestui fenomen, în anii următori, în lunile următoare să vedem o îmbunătățire în ceea ce înseamnă aglomerația din centru. Nici un oraş vestic nu a rezolvat-o peste noapte, nici un oraș din România în care deja se aplică acest tip de politici de parking nu a rezolvat-o peste noapte, dar cred că este de datoria noastră să încercăm, să începem de undeva, pentru că cea mai mare problemă a Bucureştiului, astăzi, așa cum o știm cu toții și peste tot, în toate sondajele, este problema legată de trafic și de parcări.
Realizator - Daniela Petrican: Domnule viceprimar, regulamentul prevede și amenzi de 200 de lei în cazul nerespectării reglementării în vigoare.
Stelian Bujduveanu: Suprataxa.
Realizator - Daniela Petrican: Cine va da amenzi, până la urmă?
Realizator - Cătălin Cîrnu: Suprataxa, apropo de termeni, ca la STB, unde vine controlorul, te prinde fără...
Stelian Bujduveanu: Exact! Deci, vorbim... Sunt două aspecte ale acestei dezbateri din spațiul public. Vorbim, o dată, despre regulamentul care se aplică în interiorul parcărilor publice, cele cu albastru, unde dacă nu plătești parcarea, peste o perioadă de timp vine supracontrolorul şi îţi dă acea amendă de 200 de lei, la fel ca la STB, dacă nu îţi cumperi biletul și vorbim despre regulile de circulaţie, care sunt încălcate frecvent în centrul Bucureștiului, despre mașini care urcă pe trotuare, despre mașini care mutilează spațiul verde și acolo vorbim de amenzi și sancțiuni care sunt aplicate de către forțele brigăzii rutiere și de către Poliția Locală a Municipiului București.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Poliția Locală poate da amenzi?
Stelian Bujduveanu: Poliția Locală poate da amenzi în măsura în care conducătorul auto este în proximitatea autovehiculului și avem posturi fixe, aproape 20 de posturi fixe astăzi, în București, în această dimineață, dar împreună cu ajutorul Brigăzii Rutiere, putem. Brigada Rutieră este singura care poate să trimită amendă pentru proprietarul mașinii.
Realizator - Daniela Petrican: Iar supracontrolul din partea cui va veni?
Stelian Bujduveanu: Compania care operează parcările publice. De aceea am spus că sunt două discuții. O dată, vorbim despre comportamentul în parcările publice și discuția mai importantă este comportamentul cetățenilor care nu respectă regulile de circulație.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, încercăm să facem o paralelă cu ce se întâmplă și prin alte capitale europene, pentru că de la acest amănunt am pornit. La noi, polițiștii locali, de exemplu, umblă cu bicicleta, nu știu, cu trotineta electrică, tocmai pentru a se mișca mai repede?
Stelian Bujduveanu: Avem posturi fixe în centru, care sunt pietonale, avem mașini, sunt Dacia Dustere care funcționează ca și mașini de patrulă. În anumite sectoare există mașini electrice, au reușit performanța - și îi felicităm - să treacă la mașini full electrice. Şi noi ne dorim asta în viitor, să renunțăm la partea de combustie internă, să cumpărăm mașini electrice și chiar biciclete. Avem și o serie de segway-uri, care n-au mai fost folosite de mult timp acelea, scutere electrice, dar problema principală a noastră este comportamentul șoferilor în București, în zona centrală.
Realizator - Daniela Petrican: Am primit un mesaj de la un ascultător. Avem amenzi pentru parcări, dar parcări pentru auto avem?
Stelian Bujduveanu: Da. Sunt 13.000 de locuri de parcare, aproximativ, în zona centrală. Pe lângă acestea, care sunt marcate, vorbim despre alte mii de locuri de parcare în parcări private. Avem parcarea de la Universitate, parcarea de la Intercontinental, parcare la Piața Constituției, avem parcări publice, dar comportamentul șoferilor și repet, niciun oraș n-a rezolvat-o peste noapte. Este foarte complicat să reușim să convingem oamenii să renunțe la confortul de a lăsa mașina în fața instituției.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Bun, e adevărat, dar ca mijloace alternative, Primăria și-a propus ca STB-ul și metroul, chiar dacă ţine de Ministerul Transporturilor, să funcționeze la alţi parametri?
Stelian Bujduveanu: Vorbim de transportul public, care este corelat de peste un an de zile cu obiceiurile călătorilor și facem în permanență aceste modificări de trasee și de rute. Dacă urmăriți cum lucrările publice, o să vedeţi că față de anii trecuți, avem o planificare dinamică, acum asta este noutatea, niciodată nu va fi îndeajuns. Transportul public într-un oraș așa de mare cum e Bucureștiul, sperăm, o dată și cu venirea noilor tramvaie, să se îmbunătățească calitatea acestui serviciu. Am apelat la servicii externe de curățenie, ușor, ușor, încât să facem pași spre normalitate și rugăm bucureștenii să fie alături de noi în acest demers.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Bun, acum mizăm, evident, pe civilizație, pe educație. În mod normal, parcările vor trebui să fie pline în București, așa cum se întâmpla și până acum. Ce veți face cu banii colectați?
Stelian Bujduveanu: Acești bani care se vor colecta, nu sunt ca și prioritate astăzi, vor fi folosiți tot în amenajarea de noi parcaje la sol sau subterane. Asta este planul pe care noi l-am /pus/, dar astăzi pe noi ne interesează mai mult descongestionarea traficului și scoaterea mașinilor de pe trotuare, decât ce va fi cu gradul de colectare.
Realizator - Daniela Petrican: Tot din partea ascultătorilor mai avem întrebări. Ce se întâmplă cu riveranii? Cât vor plăti pentru parcările de reședință, mai ales cei care locuiesc în centru?
Stelian Bujduveanu: Pentru a nu exista confuzii, am spus că vom vorbi doar despre regulamentul care este adoptat din 2019 și este în vigoare. Astăzi, la un preț de 100 de lei pe lună poți parca în proximitatea casei, oriunde, oricând, dacă găsești loc de parcare, iar riveranii care locuiesc în centrul Bucureștiului deja apelează la aceste abonamente.
Realizator - Daniela Petrican: Iar persoanele cu dizabilități care au legitimații de parcare gratuită cum pot parca în zonele centrale?
Stelian Bujduveanu: Gratuitățile rămân în continuare, persoanele cu dizabilități parchează gratuit, avem și locuri special amenajate pentru aceste persoane, care nu sunt ocupate în zonele centrale, presa în continuare beneficiază de gratuități, și mașinile hibride și electrice beneficiază de gratuități.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Revin la transportul în comun: se va investi mai mult în el pentru a stimula șoferii să își lase mașinile acasă? Vom vedea și mai multe piste de biciclete, de trotinete, de segway-uri, de care aminteați?
Stelian Bujduveanu: Toate acestea sunt corelate. Avem în licitație publică licitația pentru 100 de autobuze electrice. Vorbim de caiet de sarcini care se finalizează pentru troleibuze electrice, alte 100 de bucăți, și în curs de livrare - deja avem cinci tramvaie Imperio livrate în depourile din București. După ce se finalizează testele acestor tramvaie, ele vor ieși pe linia lui 41.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Dacă tot ați amintit de tramvaie, acum două săptămâni am stat de vorbă tot aici, la "Matinal", cu primarul Sectorului 6 și l-am întrebat, așa, ca o curiozitate: de ce durează atât de mult lucrările pentru noile refugii de pe linia lui 41, în condițiile în care... Cel puțin noaptea; pe acea arșiță pe care am simțit-o cu toții nu se lucrează, nu s-a lucrat.
Stelian Bujduveanu: Am început în forță lucrările de vreo două săptămâni și dacă mergeți la fața locului, am ținut bucureștenii la curent cum evoluează. Vorbim de lucrări de demolare completă și refacere, inclusiv a utilităților de sub acele peroane. Deci nu este doar o returnare a betonului peste un peron sau a asfaltului, ci mai degrabă o construcție de la zero a acelor refugii.
Realizator - Daniela Petrican: Problema era nu de ceea ce faceți dumneavoastră, că noi am înțeles că este o lucrare serioasă doar, dar era ideea: era de ce nu se lucrează și noaptea, când erau temperaturile numai bune de lucrat?
Stelian Bujduveanu: N-aş putea să vă spun. Nu am verificat planificarea companiei, dar, pentru că aţi sesizat acest lucru, astăzi voi întreba de ce nu s-a luat în calcul şi cu schimburi pe perioada de seară, pentru că, aveţi dreptate, putem avansa mult mai rapid cu lucrările în acea zonă, /dacă/ ar dubla echipele.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Nu, acum, indiferent de răspunsurile diplomatice pe care ni le-aţi dat sau ni le puteți oferi, să lucrezi o lună la un refugiu pentru o stație de tramvai, cred că sunteţi de acord cu noi, nu e cam mult? Sincer?
Stelian Bujduveanu: Sunt de acord cu dumneavostră. Întotdeauna, orice lucrare în infrastructură care îngreunează accesul cetăţenilor sau un serviciu public, întotdeauna este prea mult şi încurajăm toţi cei care lucrează pentru Primăria Muncipiului Bucureşti, fie că sunt entităţi private, fie că sunt entităţi deţinute de Primăria Capitalei, să pună mâna la treabă, să termine cât mai repede, pentru că bucureştenii nu au răbdare să aştepte diferite, să spun aşa, greşeli în planificare.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, şi pe final de interviu, am făcut repede un calcul: un cetăţean, un locuitor al Bucureștiului care vrea să își parcheze mașina în centru atâta timp, atâta vreme cât este la serviciu, măcar opt ceasuri, înseamnă că ar trebui să plătească 80 de lei. Ar fi interesant să stăm de vorbă, nu ştiu...
Stelian Bujduveanu: 38 de lei este abonamentul pe zi, dar scopul parcărilor publice este acela de a găsi loc de parcare atunci când tu ai nevoie în centru, să ajungi să găseşti un loc liber, să nu trebuiască să te învârţi cu maşina, pentru a genera trafic din nou. Scopul parcărilor publice nu este ca angajaţii instituţiilor statului să vină să-şi poată lăsa maşina în faţa instituţiei statului. Acesta este cu adevărat scopul nostru, scopul nostru este să oferim cetăţenilor care au treabă în centru, pentru că cine vine în centru cu maşina are o treabă punctuală: la bancă, la doctor, la primărie, la o instituţie publică. Puţini sunt oamenii, iar ceilalţi, riveranii, locuitorii din centru, pentru ei trebuie să asigurăm o fluiditate în locurile de parcare, tocmai pentru a-şi găsi loc de parcare la acel abonament preferenţial tot timpul, în proximitatea casei.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, vă propun să ne auzim peste o lună, să spunem şi să tragem şi oarece concluzii după acest moment.
Stelian Bujduveanu: Aş spune, concluziile le putem trage în permanenţă şi sperăm ca acest comportament să se schimbe şi poate până la finalul mandatului să vedem o îmbunătăţire, pentru că cea mai mare problemă a bucureştenilor, într-adevăr, şi cred că îmi puteţi confirma asta, este problema traficului şi a locurilor de parcare.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Fără îndoială. Mi-e greu să mă abţin, totuşi, pe final de interviu. Din 2019, regulamentul a fost votat. De ce s-a implementat, să folosim un cuvânt la modă, drag mai ales politicienilor, abia în 2022?
Stelian Bujduveanu: El a fost în vigoare. Bucureştenii plătesc parcarea din 2019 până astăzi, doar că această suprataxă de 200 de lei și corelarea Poliției locale și a Brigăzii Rutiere cu parcările publice nu a existat până astăzi. De ce? Poate vechea administraţie a întârziat implementarea tocmai pentru a planifica mai bine, noi am întârziat implementarea pentru a ne corela şi a încerca să modificăm rutele transportului public. Niciodată nu va fi un subiect uşor parcarea publică şi transportul în comun. Sunt cele mai grele subiecte dintr-o metropolă, dintr-un oraş cum este Bucureştiul. Sperăm, așa cum Cluj-Napoca, cum Brașovul, cum Sibiul, cum Constanța, ușor, ușor, au ajuns într-o normalitate în zona centrală, să ajungem și noi.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da - și poate se va lega, nu știu, o prietenie mai trainică între Poliția Locală și Poliția Rutieră, cel puțin în București. Succes și mulțumim!
Stelian Bujduveanu: Vă pot asigura că avem cea mai bună colaborare, dar un oraș atât de aglomerat, în care avem un milion și jumătate de autoturisme, la o populație de peste 2 milioane, creează un disconfort foarte mare pentru lucrătorii Poliției Locale și ai Brigăzii Rutiere. Dar le mulțumim pentru tot sprijinul și în continuare, credeți-mă, munca cea mai grea cade pe umerii dânșilor.