Companiile de transport feroviar au în continuare pierderi
Autorităţile încearcă de mai mulţi ani să restructureze companiile de transport feroviar ale statului, însă până în prezent fără succes, după cum arată datele fiscale.
23 Aprilie 2014, 14:07
Autorităţile încearcă de mai mulţi ani să restructureze companiile de transport feroviar ale statului, însă până în prezent fără succes, după cum arată datele fiscale atât din rapoartele de activitate, cât şi din listele cu datornici ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Managementul privat şi vânzarea pachetului majoritar de acţiuni au fost considerate posibile soluţii de redresare în ultimii ani, dar pierderile de la căile ferate rămân consistente în bani dar şi în cota de piaţă pe care o deţin în sectorul transporturilor.
CFR Călători are management privat de aproximativ un an, perioadă în care, conform datelor anunţate de conducerea societăţii, şi-a redus semnificativ pierderile - cu 30% în prima jumătate a lui 2013 faţă de anul anterior şi cu o ţintă de înjumătăţire a pierderilor până la 31 decembrie.
Bilanţul pentru 2013 nu a fost încă prezentat, dar în tabelul restanţelor de la ANAF compania figurează, la sfârşitul anului trecut, cu datorii de aproape 6 milioane de lei la bugetul de stat, cu peste opt milioane opt sute de mii de lei la bugetul de asigurări sociale şi alte patru milioane şapte sute de lei la sănătate.
Situaţia societăţii a fost, de altfel, în repetate rânduri, subiect de discuţie între autorităţi şi reprezentanţii instituţiilor financiare creditoare ale României.
Conform datelor prezentate de CFR Călători, fluxul de persoane transportate este în scădere, pe fondul înjumătăţirii în ultimii ani a segmentului de piaţă deţinut.
Privatizarea CFR Marfă, făcută de o unitate specializate
În cazul CFR Marfă, procesul de privatizare ar urma să se reia în acest an, după eşecul intens mediatizat din toamna lui 2013.
Ministrul Dan Şova anunţa recent că procesul nu va mai fi derulat de Ministerul Transporturilor, ci de noul departament de privatizare din subordinea Ministerului Economiei, o unitate specializată, cu oameni care se pricep la privatizare, spunea ministrul Şova.
Procesul ar urma să se încheie în 2015, conform angajamentelor luate în faţa creditorilor externi.
În privinţa aşa-numitelor arierate, datoriile istorice ale companiilor de stat, CFR Marfă a beneficiat în primăvara anului trecut de o ordonanţă de urgenţă prin care acestea erau anulate sau transformate în acţiuni pentru a face compania mai atractivă la privatizare.