Comisia de învățământ din Camera Deputaților a finalizat dezbaterile la proiectul legii învățământului preuniversitar
Comisia de învățământ din Camera Deputaților a finalizat dezbaterile la proiectul legii învățământului preuniversitar, iar astăzi vor începe discuțiile pe cel de-al doilea proiect din legile educației,
Articol de Florin Lepădatu, 27 Aprilie 2023, 07:57
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - Comisia de învățământ din Camera Deputaților a finalizat dezbaterile la proiectul legii învățământului preuniversitar, iar astăzi, de la ora 9:00, vor începe discuțiile pe cel de-al doilea proiect din legile educației, cel referitor la învățământul universitar. Ieri s-a decis, între altele, că unitățile de învățământ liceal pot să organizeze clase de excelență pentru anumite specializări. Admiterea elevilor în aceste clase se face pe baza unor probe de verificare programate înainte de desfășurarea examenului de Evaluare Națională.
Reporter: Cătălin Purcaru - ”Liceele vor putea organiza concurs de admitere în clasa a noua pentru anumite specializări. Față de forma propusă de minister, s-a redus pragul de la 60% la 50% dintre locuri pentru examenul suplimentar. Primii elevi care ar susține acest examen vor fi cei care intră în clasa a V-a în anul școlar 2023-2024, dacă proiectele noilor legi ale educației trec de parlament până în toamnă.
Ligia Deca, ministrul educației: ”Liceul poate opta să meargă doar pe notele de la Evaluarea Națională, ca până acum, deci este strict opțiunea liceului, dacă a demonstrat competiție pe acel profil până atunci și, evident, o opțiune a elevului dacă dă sau nu acest concurs de admitere. Este, de fapt, o a doua șansă, mai ales pentru copiii buni, care pot avea o zi proastă la Evaluarea Națională, dar să fie foarte potriviți pentru profit și să demonstreze asta la concursul de admitere.”
USR a cerut să se păstreze admiterea la liceu prin repartizarea computerizată.
Filip Havârneanu, deputat: ”Acesta este o măsură profund inechitabilă, care împarte lumea în două: cei care își permit să facă meditații, cei care pot să se ducă la licee de top, și ceilalți. Ne împotrivim puternic. Vă rugăm să țineți cont și de ceea ce spune toată lumea. Părinții nu au fost de acord, elevii nu sunt de acord. Toată lumea este revoltată pe această măsură.”
Elevii cu dizabilități și cei de etnie romă vor avea posibilitatea să ocupe prioritar până la 10% dintre locuri, în funcție de rezultatele obținute la Evaluarea Națională. În ceea ce privește examenul de Bacalaureat, s-a păstrat varianta ministerului, cu susținerea probei de evaluare a competențelor lingvistice la două limbi de circulație internațională și s-a introdus Religia ca disciplină opțională la proba specifică profilului. Potrivit unui alt amendament adoptat, profesorii care nu au locuință în localitatea unde își au postul vor beneficia de decontarea transportului din bugetul Ministerului Educației. În prezent, decontarea transportului este asigurată din bugetul administrațiilor locale. Deputații din Comisia pentru învățământ au ținut cont și de cerințele cultelor religioase. Astfel, obligația cadrelor didactice de a promova diversitatea ca resursă de învățare a fost înlocuită cu respectarea diversității, pentru a genera elevilor atitudini incluzive și tolerante. Dezbaterile în comisia de specialitate vor fi reluate astăzi asupra amendamentelor depuse la legea învățământului universitar.”