Comercianții „au avut la dispoziție cinci ani de pregătire a sistemului garanție-returnare”
Apel matinal – invitat ministrul mediului Mircea Fechet.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 15 Septembrie 2023, 09:20
Autoritățile au anunțat că vor ca intrarea în funcțiune a Sistemului de Garanție-Returnare a deșeurilor să aibă loc chiar din data de 30 noiembrie, așa cum era stabilit. Guvernul a respins cererile privind amânarea pentru anul viitor a aplicării acestuia. O dată implementat sistemul de garanție-returnare, clienții vor plăti o garanție când vor cumpăra o băutură îmbuteliată, care ulterior se va putea recupera în schimbul ambalajelor reciclate.
Respectarea termenului și a normelor stabilite este necesară pentru un mediu cât mai curat și mai sănătos. Afirmația îi aparține ministrului mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet, invitatul de astăzi al "Apelului Matinal". Pe scurt, ca să înțelegem sau să revenim, practic: ce presupune acest sistem? Cum va funcționa el?
Mircea Fechet: Sistemul va funcționa exact așa cum funcționează și în alte state unde e implementat de ani sau de zeci de ani, respectiv, clientul, atunci când achiziționează o băutură într-un ambalaj care face obiectul sistemului garanție-returnare, plătește o garanție de 50 de bani, pe care o recuperează imediat ce înapoiază recipientul gol, fie la același magazin, fie la orice alt magazin din România care vinde băuturi în ambalaj SGR. Asta presupune că se întâmplă exact ca atunci când împrumuți coșul de cumpărături cu 50 de bani, pe care îi recuperezi la sfârșit, după ce înapoiezi coşul.
Realizator - Daniela Petrican: Dar este foarte interesant, domnule ministru, dacă sunt pregătiți comercianții, va putea fi un sistem funcțional din prima zi?
Mircea Fechet: Sistemul ar trebui fie funcțional, pentru că atât comercianții, cât și producătorii știu de obligația pe care o au încă din anul 2018. Cu alte cuvinte, industria a avut la dispoziție cinci ani de zile să se pregătească. E adevărat că sistemul, tot la solicitarea acestora, a mai suferit câteva amânări, însă astăzi eu cred că din respect pentru lege și din respect pentru cetățenii care așteaptă acest sistem, nu putem fi de acord cu o nouă amânare, pentru că, așa cum am spus-o ieri, o țară nu se poate construi doar din amânări și atunci, la 30 noiembrie, Sistemul Garanție-Returnare trebuie să înceapă.
Mircea Fechet: Este și motivul pentru care, încă de ieri, am chemat administratorul sistemului, respectiv compania RetuRO, la minister și, împreună cu colegii mei am stabilit o foaie de parcurs pentru cele 77 de zile și 77 de nopți pe care le avem la dispoziție pentru ca sistemul să înceapă la 30 noiembrie, anul acesta, și nu doar să înceapă și să funcționeze, pentru că oamenii trebuie să fie mulțumiți.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, în ultimii doi ani, să spunem, ne-am făcut încălzirea cu toții, cu acele containere aflate mai ales la intrarea în parcările supermarket-urilor, luam și un bon, dar în esență, cum vor fi mai apoi procesate ambalajele? Cine, unde se vor colecta și recicla?
Mircea Fechet: Compania RetuRO este obligată, nu doar să gestioneze toată rețeaua de reverse vending machine, RVM, cum se numesc ele. Adică acele aparate electronice în care se introduc ambalajele de băuturi, peturile, mai exact sticlele și dozele astea, de luminiu. Sistemul va gestiona și colectarea manuală. Cu alte cuvinte, la magazine mai mici sau în mediul rural, colectarea se poate face și manual. Cu alte cuvinte, nu vom avea mașinării din acelea speciale. Pur și simplu se predă la casa de marcat ambalajul vechi și se primește rapid garanția înapoi. Sistemul Garanție-Returnare este responsabil pentru colectarea tuturor acelor deșeuri de ambalaje. Și vorbim de șapte, poate opt miliarde de ambalaje în fiecare an. Ele trebuie duse în centre de sortare, în centre de numărare, trebuie comprimate ca să cărăm cât mai puțin aer atunci când le transportăm prin țară. Dar ceea ce este foarte important este faptul că, în loc să ajung în gropile de gunoi, așa cum se întâmplă, astăzi, cu marea parte a materialului reciclabil, ele vor ajunge în fabrici de reciclare, acolo unde vor genera investiții și vor genera locuri de muncă și, nu în ultimul rând, un mediu mai curat pentru români. Pentru că fiecare dintre noi vedem bidoanele aruncate și pe cursurile de apă și în pădure, când mergem și pe marginea drumului, ș.a.m.d.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, este evident o idee nobilă. Spuneați șapte-opt miliarde, dacă înjumătățim la 0,50 bani, ar ieși aproape patru miliarde de lei, bani care intră în acest schimb comercial, dar raportându-ne la ce s-a întâmplat până acum în România și la estimările pentru viitorul apropiat, cât credeți că vom putea recicla față de acum, de ce facem în prezent?
Mircea Fechet: Să știți că sistemul garanție-returnare în țările unde funcționează deja are niște performanțe remarcabile, dacă îmi permiteți să dau exemplu Germania. Acolo avem cea mai mică rată de colectare, de 96% pe fracția de sticlă, dacă nu mă înșel, și de 98% pe fracția de PET. Asta înseamnă că putem să ajungem de la 11, 12, 13% depinde cum, nume, cât avem astăzi colectare separată, la niște cifre extrem de ambițioase. Nu vreau să spun că sistemul garanție-returnare va atinge 98% din prima, însă cu siguranță putem să sperăm că și în România el va avea o performanță ridicată. Țintele sunt mai mici pentru primul an, dar până în anul trei de funcționare cred că peste 80-90%.
Realizator - Daniela Petrican: Da, ascultătorii noștri au reacționat la acest subiect. Ovidiu ne scrie că așa este în Germania. La fiecare sticlă se opresc 0,25 € și la returnare se primesc înapoi, dar avem o întrebare de la Dumi din Medgidia: cum proceda cu ambalajele pe care le avem cumpărate până în 30 noiembrie și care nu sunt marcate electronic?
Mircea Fechet: Ambalajele respective trebuie gestionate așa cum și astăzi ar trebui gestionate, respectiv ambalajul pe ca pentru care nu am plătit garanție, cu siguranță nu poate face obiectul rambursării unei garanții câtă vreme n-am plătit-o. Acele ambalaje trebuie să ajungă în fracția de deșeuri municipală adecvată acestora, respectiv dacă sunt peturi să ajungă la pubela de plastic, dacă sunt sticle la cea de sticlă ș.a.m.d. Sistemul va plăti doar acele garanții în care magazinul la cumpărare a reținut cei 0,50 de bani. Este foarte bine de precizat acest lucru încă de la început. Va exista o campanie de conștientizare pentru populație pentru a diferenția foarte bine deșeurile de SGR de deșeurile non-SGR.
Realizator - Daniela Petrican: Și când va începe această campanie?
Mircea Fechet: Această campanie ar trebui să înceapă, după estimările specialiștilor în comunicare din cadrul RetuRO, cu aproximativ opt săptămâni înainte de intrarea în funcțiune a sistemului.
Realizator - Daniela Petrican: Şi credeţi că este de ajuns ca oamenii să înțeleagă ce au de făcut în opt săptămâni?
Mircea Fechet: Eu sunt convins că ei vor înțelege. De altfel, am discutat cu foarte mulți oameni care mi-au spus că atunci când s-au mutat sau au locuit temporar, sau pentru o perioadă mai lungă într-o țară unde exista un astfel de sistem, s-au adaptat foarte repede la la sistemul garanție-returnare și având un logo ușor de identificat pe sticlă și un mesaj suficient de bine explicat și cu o campanie publică, până la urmă, în care să le explicăm oamenilor ceea ce au de făcut exact. Eu sunt convins că românii nu doar că așteaptă cu nerăbdare sistemul, dar se vor conforma și vor aduce un număr cât mai mare de recipiente de ambalaje înapoi la magazine.