Clasele de învăţământ dual se pot înfiinţa doar la solicitarea unei firme care doreşte angajaţi specializaţi
”Apel matinal” - Invitat: Sorin Ion, secretar de stat pentru învățământul preuniversitar MEN. Realizator: Daniela Petrican
Articol de Daniela Petrican, 01 Iulie 2024, 09:17
Majoritatea absolvenților de clasa a VIII-a au terminat Evaluarea Națională și acum așteaptă rezultatele pentru a vedea la ce licee se pot înscrie. După terminarea tuturor probelor, în multe cazuri, elevii au susținut că subiectele au fost relativ ușoare, iar cei care s-au pregătit temeinic nu au emoții pentru notele pe care le vor primi. Anul acesta, lucrările de la Evaluarea Națională sunt scanate și apoi corectate de profesori din ale județe, iar rezultatele sunt așteptate pe 9 iulie. Până atunci însă, astăzi încep și probele srise pentru Bacalaureat. De asemenea, între 1 și 5 iulie are loc și prima etapă de înscriere în învățământul dual, pentru anul școlar 2024-2025. Aflăm însă mai multe detalii acum la invitatul ”Apelului matinal”, Sorin Ion, secretar de stat pentru învățământul preuniversitar în Ministerul Educației. Bună dimineața!
Bună dimineața! Într-adevăr, la Ministerul Educației zilele acestea sunt fierbinți din toate punctele de vedere. Avem deja început examenul de Bacalaureat și pe finalizare evaluarea durerilor la pentru clasa a VIII-a
Care sunt concluziile dumneavoastră asupra modului în care s-a desfășurat acest examen cu plus-uri, La Evaluarea Națională ne aflăm pe finalul procesului de corectare a lucrărilor în platforma digitalizată și poate că suntem noi subiectivi, dar lucrurile au mers foarte bine, cel puțin din punct de vedere tehnic. Am îmbunătățit platforma de evaluare astfel încât să reducem la minimum diferențele de notare. Am organizat pentru prima dată și instruit la nivel național, am introdus funcționalități noi în platformă astfel încât la punctarea diferită a unui subiect de tip grilă, evaluatorii să fie notificați și să poată reveni asupra răspunsului. Sperăm noi, că aceste măsuri, în afara faptului că vor duce la o acurate mai bună a procesului-evaluare, să reducă și numărul de contestații, pentru că, așa cum bine știți, miercuri afișăm rezultatele inițiale. În după-amiaza zilei de miercuri și dimineața zilei de joi se pot depune contestațiile, pentru ca rezultatele finale să fie aceea de pe nouă iulie. Imediat după rezultatele finale, elevii de clasa a VIII-a încă nu au liniște și nu au vacanță, pentru că a doua zi, pe 10 iulie, se afișează ierarhia la nivel județean. Aș spune că poziția în ierarhia unui elev este mai importantă decât nota în sine, pentru că de la un an la altul notele pot fi în general mai mari sau mai mici, dar poziția în ierarhie este cea care dă prima informație despre completarea opțiunilor privind admiterea la liceu. Această operațiune va avea loc după data de 11 iulie, până pe 22 iulie. Și acesta este de fapt momentul cel mai important pentru elevi, să completeze opțiunile rațional și cât mai multe, astfel încât să nu rămână ne-repartizați la această etapă. E drept că învățământul este obligatoriu și fiecare elev, fiecare absolvent de clasa a VIII-a va avea locul asigurat în clasa a IX-a. Evident că în cazul ideal, fiecare ajunge la liceul pe care și-l dorește, dar știm cu toții că acest lucru este imposibil.
În contextul evaluării digitalizate, înțeleg că au fost discuții privind rezultatele primite de unii elevi, de alții nu. Ne referim aici la simularea examenelor din primăvară, unde elevii, pe lângă nota finală, au primit și borderoul defalcat al evaluărilor și au putut constata că, de exemplu, doi profesori evaluatori au punctat diferit același subiect. Tocmai de aceea am îmbunătățit platforma de evaluare, tocmai de aceea am organizat sesiuni de instruire cu toți cei peste 8.500 de evaluatori din țară, astfel încât să avem o viziune de ansamblu comună asupra subiectelor și asupra rezolvării. Evident că la examenele propriu-zise aceste borderouri nu-și mai au relevanța. După simulare le-am transmis tocmai pentru a ști elevul ce n-a făcut, ce a făcut și ce n-a făcut, unde este cazul să își îmbunătățească pregătirea, pentru că ăsta este rolul unei simulări. La examen importantă este nota finală, așa cum spuneam mai devreme, și poziția în ierahie.
Și cum arată, în concluzie, baremul de corectare?
Dacă ne referim la borberoul electronic, acesta este copia fidelă a baremului și este foarte, hai să spun așa, pe ințelesul tuturor, mărunt împărțit. De exemplu, la matematică, cu excepția subiectelor de tip grilă, care sunt punctate cu zero sau cinci puncte, toate celelalte subiecte sunt fragmentate până la un punct, până la minimum posibil, astfel încât să putem obține, așa cum spuneam, o evaluare cât mai precisă a lucrărilor. Este dificil, e greu de crezut că la același subiect, cu o rezolvare incompletă, pentru că acolo unde e rezolvarea completă lucrurile sunt foarte clare, doi profesori evaluatori pot avea păreri total opuse. De altfel, reieșea din analiza pe care o facem în timp real asupra procesului de evaluare, putem constata că numărul lucrărilor cu diferențe de notare a scăzut considerabil. Și acest lucru se va vedea, așa cum spuneam noi, și în numărul de contestații depuse, chiar dacă contestația este dreptul copilului și mulți sunt tentați să o facă, dar realmente nu pot fi diferențe foarte mari între nota inițială și nota de după contestație.
Spuneam că astăzi încep și probele scrise pentru Bacalaureat. Ce trebuie să știe elevii și părinții înainte de aceste probe, vorbind de reguli, de măsuri de organizare?
Deja, la acest moment, elevii sunt în sălile de examen de câteva minute. Indicațiile pe care le putem da sunt pentru probele următoare, dar ei știu deja că nu au acces în sălile de examen cu: manuale, dicționare, notițe, însemnări, cu telefoane mobile - este problema cu care ne confruntăm din ce în ce mai des în ultimii ani, când telefonul a devenit o prelungire a persoanei și destul de mulți elevi omit să-și predea telefonul, uitând că aceasta constituie de fapt o sursă de informare. Și nu ne dorim să avem elevi eliminați din examen pentru că pur și simplu au uitat să predea telefonul. De altfel, înainte de examen, lor li se face o nouă instruire chiar în sala de clasă. Altfel, ceea ce e cel mai important să-și ia cu ei în această zi este bagajul de cunoștințe, nu bagajul de /.../.
Categoric. Spuneam, de asemenea, că între 1 și 5 iulie are loc prima etapă de înscriere în învățământul dual. În România putem face mai mult ca să încurajăm înscrierea tinerilor în acest tip de învățământ?
Ne-am dori foarte mult să se întâmplă acest lucru și ne dorim ca în viitorul apropiat, învățământul profesional în general și dual în particular să fie o opțiune pentru copil, nu o opțiune de rezervă. De astfel, am investit foarte mulți bani. Știți bine că am înființat campusuri de învățământ dual, cred că 29 sunt în total în România, finanțate foarte generos prin PNRR. De asemenea, liceele tehnologice au fost dotate cu laboratoare, ateliere. Din acest punct de vedere, lucrurile sunt pe un drum bun. Singurul lucru cu care ne vom lupta în continuare sunt mentalitățile, pentru că, din păcate, în România, în continuare, a avea o meserie nu este tocmai o mândrie. Paradoxal, în condițiile în care meseriații buni sunt foarte bine plătiți și sunt din ce în ce mai rari. De asta este și pentru Ministerul Educației o prioritate să treacă semnificativ numărul de elevi de la învățământul profesional, în general tehnologic și, așa cum spuneați, învățământul dual. Dar, aici este important de menționat, nu putem înființa clase de învățământ dual fără o solicitare din partea unui partener economic, pentru că ăsta este scopul programului, să satisfacem cererea de pe piața de muncă semnalată de operatorii economici. Deci, aici cumva este un drum cu două sensuri, trebuie să se întâlnească undeva la mijloc ceea ce vor operatorii economici, ceea ce pot oferi liceele noastre tehnologice. Prin urmare, o clasă de învățământ dual nu poate fi înființată de Ministerul Educației, ci solicitată de un operator economic şi noi nu putem decât să răspundem pozitiv la asta.
Mulțumim mult de tot pentru toate aceste precizări și le dorim multă baftă, multă baftă tuturor!
Mulţumesc!