Chevron a început explorarea gazelor de şist, în Vaslui
Compania americană Chevron a anunţat că a început la 1 mai forajul de explorare la prima sondă de la Siliştea, în judeţul Vaslui.
Articol de Simina Botar, 07 Mai 2014, 02:22
Compania Chevron a anunţat că a început la 1 mai forajul de explorare la prima sondă de la Siliştea, în judeţul Vaslui.
Anunţul intervine în momentul în care UE îşi pune problema tot mai serios a independenţei energetice.
În SUA, exploatarea gazelor de şist, ca şi a petrolului de şist, cunosc un boom.
SUA au depăşit Rusia la cantitatea de gaze produse.
Va depăşi în câţiva ani Arabia Saudită şi Rusia la canitatea de petrol produs.
Energia electrică obţinută din astfel de gaze este mai ieftină decât cea produsă până acum.
Este un avantaj pentru populaţie şi un avantaj pentru reindustrializarea ţării.
Resursele României, epuizate în 10-15 ani
La noi în acest moment numai ceva mai puţin de 30% din necesarul de gaze se importă, dar rezervele noastre scad repede şi sunt estimări că acestea ar putea fi epuizate în 10-15 ani.
După 10-15 ani de inovare tehnologică cu echipamente şi tehnologii atestate în exploatările din SUA, Chevron aduce în România cunoştinţele acumulate: procedurile puse la punct, disciplina şi bunele practici ale unei corporaţii care spune că are cele mai bune rezultate în privinţa standardelor de siguranţă a numărului de zile de concedii medicale sau a totalului incidentelor.
Într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Radio România, directorul Chevron România, Thomas Holst, a accentuat faptul că tehnologiile de forare aplicate corect nu reprezintă un pericol.
"Nu, faptele sunt acestea. Tehnologiile de forare folosite în România, care are o îndelungată experienţă de exploatare a petrolului şi gazelor naturale sunt foarte, foarte clare. Există tehnologii deosebit de bune care minimalizează riscul apariţiei oricărui potenţial pericol asupra apelor freatice" a spus Thomas Holst.
Profesorul Nicolae Napoleon Antonescu, rectorul onorific al Institutului de Petrol şi Gaze de la Ploieşti, confirmă în emisiunea "Probleme la zi" faptul că tehnologia aplicată de Chevron este folosită şi în forajele româneşti de mai mult timp, noutatea fiind însă adâncimea la care se forează şi forajul pe orizontală.
Pericolele sunt surmontabile "dacă sunt tratate cu profesionalism"
"Trebuie o cantitate mult mai mare de apă decât la fracturările obişnuite, deci cantitatea de apă este de ordinul milioanelor de litri. Lichidul de fracturare este apă 95%, 4,5% aproximativ nisip sau particule de ceramică, să mărească eficienţa fracturării, şi 0,1 până 0,4% aditivi, unul, doi aditivi, nu cum se spune în presă că sunt 500 de aditivi care poluează. Dacă intră în contact, s-ar putea să fie periculoşi dacă nu monitorizezi cum trebuie.
"Problema este că apa pe care o bag pentru fracturare, 20-35% probabil rămâne în rocă, iar restul vine în afară. Problema este ce fac cu apa care vine în afară? Apa care vine în afară, înapoi, nu pot să-i dau drumul pe râuri pentru că poluează absolut totul. Ăsta e pericolul. Ea trebuie fie purificată sau, aşa cum se foloseşte, se reinjectează în sonde vechi, aşa cum facem şi în petrol, de altfel, sau se refoloseşte" a explicat Nicolae Napoleon Antonescu.
Este de înţeles îngrijorarea populaţiei din zona Siliştea, comuna Pungeşti, în legătură cu aplicarea unor tehnologii noi, atât timp cât nu avea informaţii din surse avizate.
Ecologiştii accentuează asupra pericolelor
Specialiştii care aplică tehnologiile de obţinere a gazelor de şist susţin că riscul este controlabil, cu condiţia disciplinei şi a respectării stricte a tehnologiilor.
Pavel Ionescu l-a întrebat pe directorul Chevron România dacă această corporaţie e pregătită să-şi asume şi riscul unor eventuale evenimente negative.
"Chevron va respecta toate normele de siguranţă ele UE şi pe cele din România. Ne vom asigura că operăm potrivit celor mai bune practici în exploatările petrolifere şi vom implementa cultura noastră, a asigurării siguranţei în exploatare.
"Ca să răspund în mod direct întrebării dvs dacă suntem pregătiţi să ne asumăm responsabilitatea acţiunilor noastre în oricare situaţie sau incident neprevăzute răspunsul este da. Aceasta face parte din comportamentul unui bun partener şi trebuie să subliniez că cel mai bun accident este cel care nu are niciodată loc" a afirmat Thomas Holst.