CFR Marfă, în drum spre privatizare
Strategia de privatizare a transportului de mărfuri pe calea ferată ar urma să fie aprobată miercuri în şedinta de guvern. CFR Marfă are datorii de 450 de milioane de euro.
Articol de Daniel Neguţ, 25 Septembrie 2012, 19:06
Cele mai multe companii cu pierserise află în portofoliul ministerului transporturilor, iar dintre ele, CFR Marfă se anunţă o altă piatră de încercare.
Strategia de privatizare a transportului de mărfuri pe calea ferată ar urma să fie aprobată miercuri în şedinta de guvern, iar marţi a fost dezbătută public cu sindicate şi organizaţii ne guvernamentale.
Spre deosebire de Oltchim, cei care vor să cumpere acţiunile CFR trebuie să respecte criterii mai stricte: în primul rând experieţă relevantă în domeniu şi capabilităţi financiare care să demonstreze posibilitatea dezvoltării unei afacerii.
Secretarul general adjunct în ministerul transporturilor, Horaţiu Buzatu, a declarat că investitorii interesaţi de privatizarea CFR Marfă vor trebui să aibă ca obiect de activitate în mod obligatoriu transportul feroviar de marfă, iar acesta va fi unul dintre criteriile de precalificare.
El a precizat că vor mai fi organizate dezbateri publice.
"Noi suntem cât se poate de deschişi ca în perioada următoare, prin aceste întâlniri şi nu numai, să aducem procesul de privatizare la cele mai bune condiţii. Reprezintă, deci, cel puţin, obligaţia ministerului de a face privatizarea CFR Marfă în condiţii de deplină transparenţă", a declarat Horaţiu Buzatu.
Sindicaliştii nu sunt de acord cu privatizarea CFR Marfă în forma prezentată de ministerul transporturilor în strategia de privatizare.
Iar unul dintre argumente se referă la posibile disponibilizări, după cum a declarat preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă, Iulică Mantescu.
"Nu vor să ne dea nici o garanţie. Nu suntem de acord să se vândă în prima etapă sută la sută pentru că nu avem o garanţie că se vor rezolva problemele şi nu se vor stinge aceste pierderi. Domnul Buzatu a spus clar că în momentul semnării contractului de vânzare-cumpărare să fim de acord cu disponibilizarea a 2-3 mii de salariaţi.
"Teama noastră este că această societate nu va ajunge pe mâna unui investitor strategic şi o va vinde trei sferturi la fier vechi iar marea majoritate a salariaţilor se vor regăsi în şomaj", a declarat Iulică Mantescu.
In strategia de privatizare se precizează şi că obiectivul principal va fi maximizarea preţului ce poate fi obţinut din vânzarea pachetului de acţiuni eţinut de stat, în condiţiile în care CFR Marfă are datorii de 450 de milioane de euro.