CFR Călători riscă să piardă subvenţia de la stat pentru luna ianuarie
Există riscul de a pierde finanțare europeană și pentru achiziția a cel puțin 40 de trenuri electrice noi dacă până la sfârșitul anului nu se semnează contractul.
Articol de Alex Lancuzov, 20 Ianuarie 2020, 16:58
CFR Călători şi cei cinci operatori privaţi cu capital autohton de pe piaţa de transport feroviar de persoane riscă să piardă subvenţia de la stat pentru luna ianuarie, aceasta, din cauza întârzierii semnării noului contract pentru serviciile publice de transport feroviar pentru perioada 2020-2023.
Un proiect de hotărâre de guvern, care propune un nou model de contract, este încă în dezbatere la Ministerul Transporturilor şi ar putea dezavantaja operatorii autohtoni atunci când piaţa va fi deschisă şi pentru cei din străinătate.
Cea mai importantă modificare propusă în noul model de contract este renunțarea la criteriul "număr de călători pe kilometru" pentru subvenția de la stat, așa cum există în contractul anterior, ceea ce înseamnă că unicul criteriu rămâne cel cantitativ, adică "tren pe kilometru".
Implicit, operatorul de stat CFR Călători, cu o cotă de piață de aproximativ 75%, ar putea fi dezavantajat, iar următorul şoc va veni din 2024, atunci când ar trebui să fie deschisă piața de transport feroviar și pentru firmele din străinătate, care vor participa la licitații cu locomotive și vagoane mult mai performante.
Dar până atunci, compania de stat așteaptă aprobarea hotărârii de guvern pentru noul contract de servicii, în lipsa căruia riscă să nu mai primească peste 70 de milioane de lei pe luna aceasta, atrage atenția Iulian Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.
Există riscul de a pierde finanțare europeană și pentru achiziția a cel puțin 40 de trenuri electrice noi dacă până la sfârșitul anului nu se semnează contractul care încă este în contestație.