Certificate de rezidenţă în Spania
În Spania, menţiunea referitoare la negarea dreptului de muncă, înscrisă în certificatele de rezidenţă nu mai produce efecte juridice de anul acesta.
Articol de Carmen Gavrilă, 02 Ianuarie 2014, 23:33
În Spania, menţiunea referitoare la negarea dreptului de muncă, înscrisă în certificatele de rezidenţă nu mai produce efecte juridice de anul acesta şi deci nu influenţează dreptul de angajare pe piaţa muncii, potrivit MAE.
Aşadar, nu e nevoie de schimbarea documentelor. Însă, românii care totuși vor dori schimbarea certificatelor de rezidenţă cu unele noi, în care să nu mai apară această menţiune, se pot adresa Birourilor pentru Străini (Oficina de Extranjería) sau Comisariatelor de Poliţie (Comisaría de Policía) din provincia unde au sau doresc să-și stabilească reședința.
Pentru obţinerea unui certificat de rezidenţă nou, la momentul solicitării trebuie îndeplinite de către solicitant condiţiile legale general valabile pentru obţinerea unui certificat de rezidenţă.
Proceduri de obtinere a certificatelor de rezidenţă
În cazul celor angajaţi, aceştia vor prezenta documentul de înregistrare în regimul corespunzător de securitate socială sau contractul de muncă înscris la Serviciul Public de Ocupare (SEPE/INEM).
Românii care desfășoară activități lucrative pe cont propriu (autónomos) trebuie să prezinte documentul de înregistrare în regimul corespunzător de securitate socială sau documentul de justificare a stabilirii sediului social prin înscrierea la Registrul Comerțului.
Condiţii legale
Cetățenii români care în momentul solicitării preschimbării certificatului nu desfășoară activități legale generatoare de venit, trebuie să aducă dovezi clare că dispun de mijloace de întreținere suficiente pentru ei și persoanele aflate în întreținere, de exemplu conturi bancare, cecuri, proprietăți, cărți de credit etc. şi asigurare medicală, nu card european de sănătate.
Cetăţenilor români care au deja un certificat de rezidenţă şi doresc schimbarea acestuia, dar la momentul solicitării schimbării certificatului nu mai îndeplinesc condiţiile legale de acordare, li se va refuza eliberarea altui certificat.
Ambasada României în Spania recomandă românilor să nu solicite schimbarea certificatului de rezidenţă decât dacă îndeplinesc condiţiile de obţinere a acestui document.
Certificatele nu expiră
Certificatele de înregistrare a cetăţenilor europeni nu expiră niciodată, indiferent de format (nou sau vechi), în consecinţă nu există obligativitatea preschimbării modelelor vechi (format fila A4), cu cele noi (format mic, tip card).
Înscrierea contractului de muncă la Securitatea Socială (angajarea) se poate face şi pe baza documentului naţional de identitate (românesc), în acest caz existând obligaţia ca în maxim 3 luni de la angajare cetăţeanul să prezinte certificatul de rezidenţă, care se poate obţine, în virtutea unui contract de muncă.
Acte pentru membrii familiei
Membrii de familie ai cetățeanului care are sau solicită stabilirea reședinței în Spania, trebuie să demonstreze că însoțesc cetățeanul rezident sau reîntregesc familia. Astfel, după caz, e nevoie de prezentarea certificatului de căsătorie sau de naştere. Dacă vârsta unui fiu sau unei fiice este mai mare de 21 de ani, trebuie demonstrat că dispune de mijloace proprii de întreținere sau să prezinte un certificat de handicap, care să ateste că se află în întreținerea părinților.