Campanie pentru cunoaşterea drepturilor cetăţeneşti
Majoritatea tinerilor nu votează din cauza lipsei de informare asupra drepturilor cetăţeneşti pe care le au, arată un studiu al Asociaţiei pentru apărarea drepturilor omului - Comitetul Helsinki.
Articol de Daniela Vasilescu, 08 Noiembrie 2010, 18:15
Majoritatea tinerilor nu sunt interesaţi de drepturile lor cetăţeneşti şi nu se duc la vot atunci cand împlinesc vârsta legală din cauza lipsei de informare asupra drepturilor pe care le au, dar şi din cauză că ora de educaţie civică lipseşte din programa şcolară.
Pentru a-i informa pe adolescenţii din clasele a XI-a si a XII-a, Asociaţia pentru apărarea drepturilor omului, Comitetul Helsinki a derulat în perioada ianuarie-noiembrie 2010 un proiect menit să ridice nivelul de conştientizare a elevilor a problematicii drepturilor cetăţeneşti, a transparenţei şi a responsabilităţii administraţiei.
În cadrul proiectului, asociaţia împreună cu 6 ONG-uri, dar şi experţi din cadrul Ministerului Educaţiei şi a Inspectoratului Municipiului Bucureşti, au elaborat un plan de lecţie de dirigenţie adaptat caracateristicilor intelectuale ale elevilor din anii terminali de liceu care să puncteze principalele chestiuni referitoare la transparenţa educaţională.
În cele patru licee din Capitală unde s-a derulat acest proiect a fost aleasă ora de dirigenţie pentru introducerea aspectelor legate de educaţia civică.
Majoritatea elevilor au arătat că nu deţin cunoştinţe legate de organizarea statului, de principalele puteri în stat şi care sunt atribuţiile lor, dar nici nu îşi doresc să afle mai multe lucruri de acestea.
De asemenea, elevii din liceele participante spun că nu şi-ar dori ca ora de dirigenţie să fie înlocuită de educaţia civică, deoarece şi aşa programa scolară este încărcată.
În acest sens, Asociaţia pentru apărarea drepturilor omului a elaborat o broşură informativă pentru elevii din liceu, cuprinzând informaţii despre legea privind accesul liber la informaţiile publice, dar şi despre legea privind transparenţa decizională în administraţie.
În acest sens, broşurile au fost trimise către toate inspectoratele judeţene din ţară în vederea distribuirii în şcoli.
Membrii asociaţiei sunt sceptici în ceea ce priveşte rezultatele acestui proiect şi recomandă introducerea disciplinei "Educaţie civică" în programa de învăţământ în licee.