Campanie împotriva exportului de animale vii după dezastrul de la Midia
La mai bine de o lună de la accidentul din Portul Midia, vaporul cu peste 14.000 de oi moarte a rămas abandonat în aceeaşi poziţie.
Articol de Sorin Cealera, Constanța, 30 Decembrie 2019, 08:35
Unele organizaţii pentru drepturile animalelor anunţă că vor lupta şi anul viitor pentru interzicerea exportului cu animale vii. Ele atrag atenţia că, la mai bine de o lună de la accidentul din Portul Midia, vaporul cu peste 14.000 de oi moarte a rămas abandonat în aceeaşi poziţie.
Animals International spune că va face demersuri în România şi la Comisia Europeană pentru ca vinovaţii să fie pedepsiţi, iar acest tip de comerţ să fie oprit definitiv.
Despre tragedia care a adus în atenţie exportul cu animale vii, corespondentul nostru Sorin Cealera.
Reporter: O navă cu 14.600 de oi la bord s-a răsturnat în portul Midia, din cauza unei erori la încărcare și ține pe jar de atunci autoritățile române. Cei 22 de marinari sirieni au fost salvați, însă doar 254 de oi vii au putut fi evacuate în următoarele cinci zile. Şeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, a fost trimis de prim-ministru pentru a gestiona situația în prima săptămână.
Raed Arafat: N-a existat nici pe plan mondial, din ce am înțeles, astfel de tip de incident. Aici vorbim de un accident naval și de o problemă de risc ecologic comună cu acest accident.
Reporter: Organizațiile de mediu spun că nava de 11.000 de tone eșuată în port cu o cantitate enormă de cadavre de oi la bord se poate transforma într-o bombă ecologică, însă autoritățile susțin că monitorizarea continuă a calității aerului și a apei nu indică un pericol, deocamdată. Compania Națională Administrația Porturilor Maritime a preluat ecologizarea zonei și dificila misiune de a scoate nava din șenalul navigabil, fără al bloca.
Daniela Șerban, directorul general al companiei: Ne va da bătăi de cap foarte mari scoaterea mărfii din navă. Acolo sunt 635 t. Aceste 635 t trebuie duse la incinerare, dar nu știu în ce măsură acele cadavre vor fi scoase din navă.
Reporter: Firma angajată să ranflueze nava are la dispoziție 30 de zile. Costurile operațiunii estimate la câteva milioane de euro vor fi suportate de administrația porturilor, care face demersuri pentru a recupera cheltuielile de la firma asiguratoare a armatorului navei.