Bugetul de stat pe anul acesta va fi finalizat în următoarele 2 săptămâni
"Apel matinal" - Invitat: Tánczos Barna, ministrul Finanţelor Publice. Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 13 Ianuarie 2025, 09:17
Agenția Națională de Administrare Fiscală, alături de organele judiciare investighează modul de finanțare a campaniei electorale pentru alegerile prezidențiale desfășurate de Călin Georgescu, a declarat ministrul finanțelor publice, Tánczos Barna.
Și nu e totul, se lucrează intens și la propunerea de buget pe anul 2025. Iar invitatul "Apelului matinal" este chiar ministrul de resort, ministrul finanțelor publice, Tánczos Barna. Bună dimineața !
Bună dimineața! Vă salut pe dumneavoastră și pe radioascultători.
Nu întrebăm de detaliile din anchetă, dar când ar putea apărea primele rezultate?
Este greu de spus, pentru că ancheta este complexă și este o anchetă combinată a ANAF și a organelor judiciare, motiv pentru care este greu de spus care vor fi rezultatele și când vor veni ele. Eu mă aștept în cel mai scurt timp posibil să avem un rezultat concret și ele să fie prezentate de organele de anchetă.
Spuneam că se lucrează intens și la propunerea de buget pe anul 2025. Când va fi gata bugetul de stat, rămâne 27 ianuarie?
Da, rămâne data stabilită pentru 27 ianuarie. Am început săptămâna trecută discuțiile cu ministerele de resort. Am început analiza cifrelor macro și așezarea bugetului pe un deficit de 7%. Prioritățile noastre pentru 2025 sunt, încă o dată, plata pensiilor la nivelul pensiei care s-a indexat și s-a recalculat în 2024 pentru fiecare pensionar, plata salariilor la nivelul salariului din noiembrie sectorul public, asigurarea fondurilor pentru investiții astfel încât să nu fie oprite și încetinite investițiile în infrastructura rutieră, autostrăzi, infrastructura de apă, canal și alte infrastructuri la nivelul autorităților publice locale. În același timp, trebuie să continuăm investițiile și să asigurăm finanțarea pentru sistemul sanitar, astfel încât spitalele începute, construcțiile care au fost demarate să fie continuate. Și, în paralel, să putem asigura și pentru industria de armament acele finanțări de care este nevoie pentru a bifa și obligațiile României pe plan internațional și regional în domeniul apărării.
S-a tot discutat și continuă, până la urmă, toate aceste discuții legate de Ordonanța "Trenuleț", a ținut ea seama de prevederile din planul de guvernare?
Ordonanţa "Trenuleț" a fost o decizie foarte complicată, ordonanța de ajustări multisectoriale, pentru că într-un timp foarte scurt trebuiau luate foarte multe decizii, care, pe de o parte, trebuiau să asigure stabilizate și predictibilitate în ceea ce privește limitarea cheltuielilor, şi acolo trebuiau luate deciziile de tăiere a celor peste 126 de miliarde de lei cheltuieli care altfel ar fi împovărat bugetul de 2025, și România avea câteva angajamente asumate față de Comisia Europeană în anul 2024, care și ele trebuiau puse într-un act normativ. Nu sunt foarte fericit cu acele decizii, dar ele a fost o obligație pentru România și a fost o obligație pentru a asigura o stabilitate și predictibilitate pentru bugetul anului 2025.
Un lucru este cert: statul are nevoie de bani. S-a discutat și despre introducerea taxei pe stâlp. Astăzi am constatat că prețurile la carburanți s-au mai mărit cu câțiva bani. Apropo de taxa de stâlp, nu știu, s-a făcut o simulare, vor fi mulți bani încasați de stat?
Am început discuțiile în cadrul Ministerului Finanțelor pe această nouă impozitare care trebuie să vizeze construcțiile speciale, nu vorbim doar de stâlpi, vorbim de construcțiile speciale care până acum au fost exceptate de la plata impozitelor și aici echitatea, principiului echității, spune că toate companiile care folosesc anumite construcții, anumite imobile pentru a produce bani trebuie să plătească impozite. Dacă pentru o tinichigerie auto trebuie să plătim impozit pentru anul în care se desfășoară activitate economică, dacă pentru o vulcanizare trebuie să plătească agentul economic impozit local pentru anul în care își desfășoară construcția, clădirea în care își desfășoară activitatea și produce bani, atunci și celelalte companii care folosesc construcții speciale trebuie să plătească impozit pentru acele construcții care generează business, care ție îţi generează venit, care generează o afacere într-un domeniu anume. De aceea, în cele 90 de zile care sunt la dispoziția Ministerului Finanțelor pentru a elabora normele metodologice, vom elabora aceste norme și vom analiza împreună cu agenții economici din fiecare domeniu, din fiecare sector, în ce măsură și în ce formă ele vor fi puse în practică. Decizia a fost luată, este în ordonanța de ajustări multisectoriale. Urmează să discutăm implementarea concretă.
Vă gândiți, domnule ministru, și la o creștere a TVA-ului, la alte taxe și impozite?
Nu. S-a spus de foarte multe ori: decizia politică este luată, nu creștem TVA-ul!
Dar apropo de buget, se tot vorbește de comasarea instituțiilor, de reducerea de personal sau de limitarea, înghețarea posturilor. Vor fi și concedieri?
Concidierile nu vor fi în felul în care unii cred că se vor întâmpla, adică, nu vor fi în niciun caz concedieri în masă. Reorganizările instituționale, din punctul meu de vedere, vor genera într-un timp rezonabil plecări naturale din sistem. Foarte multe persoane sunt convins că vor găsi loc de muncă în privat. Lucrurile nu se vor desfășura de astăzi pe mâine. Pregătirea reorganizării și comasarea instituțiilor oricum durează câteva luni. În această perioadă foarte mulți își vor găsi cu siguranță locuri de muncă bine plătite în mediul privat.
Ce vor face pensionarii ale căror venituri nu vor mai crește cu rata inflației? Vom asista oare la o erodare a puterii de cumpărare?
Inflația nu va fi mare în 2025. Ne așteptăm, împreună cu Banca Mondială, la o inflație de 3,5% Cred că indexarea din 2024 și recalcularea care au avut loc în anul 2024, din septembrie au adus o creștere semnificativă a puterii de cumpărare în cazul pensiilor. Și noi ne asigurăm că aceste pensii recalculate și indexate să fie plătite și în 2025.
Revin la ANAF. Se străduiește, dar nu prea reușește. Cum credeți că ANAF-ul va reuși să motiveze contribuabilii să își plătească taxele la timp în general și mai ales să nu mai adopte practici de evaziune?
Sunt convins că sistemele digitalizate - e-factură, e-TVA, e-transport - /.../ foarte mult ANAF să crească conformarea voluntară în rândul agenților economici. În același timp, eficiența trebuie mărită, trebuie crescută în cadrul ANAF, pentru că nu este suficient să încasăm volume mai mari datorită creșterii economice sau datorită unor modificări legislative cum a fost, de exemplu, creșterea salariului minim sau creșterea salariilor din domeniul sănătate sau în instituțiile publice, de acolo sigur, în urma unor creșteri de salarii și impozite CAS, CASS mai mari ca volum, dar pe mine mă interesează creșterea eficienței și creșterea calitativă, adică, proporțional trebuie să crească TVA-ul încasat, trebuie să crească impozitul pe salarii încasat prin reducerea evaziunii și prin reducerea muncii la negru.
După scăderea ratingului de țară de către Agenția Fitch, a fost vreun impact sau s-a resimțit vreun impact asupra investițiilor străine în România?
Nu este încă o reducere a ratingului de țară. Este un prim semnal negativ dat de această agenție și sper ca semnalul să fie foarte clar și recepționat așa cum trebuie pentru cei care sunt responsabili de gestionarea banului public, că acolo este cea mai mare provocare. Toate instituțiile publice trebuie să înțeleagă că un asemenea semnal, în primul și în primul rând, trebuie să ducă la reducerea cheltuielilor publice, la o eficientizare a activității în instituțiile publice și oferirea serviciilor pentru cetățeni la un preț mai mic. Adică costuri mai mici la stat, cheltuieli mai puține, respect mai mult pentru cetățeni și pentru agenții economici și colectarea de impozite și taxe pentru a crește sprijinul pentru agenții economici, pentru cetățeni, și nu pentru a crește numărul de salariați sau pentru a crește și mai mult povara pe bugetul de stat.
Da. Şi o ultimă întrebare pentru că am primit și reacții din partea matinalilor, ascultătorilor noștri: un ordin modificator al ANAF nu detaliază nici acum, n-au fost practic scoase normele de aplicare după mici schimbări asupra legii sponsorizării. Aveți idee de ce se întârzie, de regulă? Nu e primul caz.
Nu am avut încă această discuție cu ANAF. O să am zilele următoare o analiză detaliată pe toate prioritățile pe care le are această agenție, inclusiv cu privire la modalitatea în care putem să eficientizăm activitatea ANAF fără să creștem numărul de angajați și vom discuta inclusiv acest aspect și vom reveni cu dealii.
Succes! Succes și zi bună, cu mulțumiri pentru prezența alături de noi la "Apel matinal"!