Bancherii trebuie să comunice cu publciul prin toate mijloacele
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a îndemnat industria bancară să crească nivelul de profesionalizare a resursei umane
Articol de Iulian Olescu, 26 Octombrie 2017, 03:28
Procesele de conformare a activităţii bancare cu legislaţia în continuă modificare, dar şi cu schimbările tehnologice, trebuie să evolueze dinspre o simplă funcţie de control către o parte integrantă a business-ului instituţiei de credit - apreciază bancherii prezenţi la reuniunea de ieri. Ei spun că, pe lângă elementele de legalitate şi profitabilitate, acum trebuie să fie urmărită şi corectitudinea, care se traduce în etică, adică într-un set de valori şi comportamente, un echilibru în abordare, educaţie, respect şi transparenţă. Toate acestea ar putea contribui la recâştigarea încrederii de către sistemul bancar.
Pe de altă parte, guvernatorul BNR Mugur Isarescu le-a atras atenţia băncilor că ar trebui să comunice publicului, prin toate mijloacele, faptul că o economie de piaţă nu poate să funcţioneze fără un sistem de intermediere financiară şi să-şi promoveze mai bine interesele în spaţiul public. El a adaugat însă că instituţiile de credit trebuie să-şi revizuiască procedurile ţinand cont şi de percepţia societăţii.
Mugur Isărescu: "Avem în bănci numeroase proceduri, făcute în timp, corecte bancar, dar că nu ţin seama de modul în care privesc lucrurile clienţii, de percepţia lor. Bineînţeles că noi nu putem să facem reglementări interne pe placul clienţilor, dar să ţinem cont ce înţeleg clienţii. Cred că, pe zi ce trece, devine tot mai necesar. Cu alte cuvinte, multe proceduri nu au avut în vedere ce se va înţelege în spaţiul public din acele proceduri, dincolo de uşa băncii, şi asta a dat sentimentul că sistemul bancar este aşa, o castă, nu este al ţării, nu este al românilor, şi ideea vedeţi că se amplifică".
Mugur Isărescu a mai precizat că relaţia dintre funcţionarii bancari şi clienţi trebuie să se bazeze pe respectarea legii, pe etică şi pe încredere şi că este nevoie ca personalul bancar să urmeze sesiuni de pregătire profesională în care să reînveţe cum să relaţioneze cu clienţii, în lumina noilor evoluţii din societate şi din domeniul tehnologic.
Guvernatorul BNR le-a atras atenţia conducătorilor din bănci că este nevoie şi ca personalul de la ghişeu să fie mai bine plătit, în aşa fel încât să existe o interacţiune cât mai prietenoasă cu clienţii.
Cu toate acestea, băncile par să ignore în continuare percepţia societăţii. Fiind întrebat cum comentează faptul că 15 bănci au fost amendate recent de către Autoritatea pentru Protecţia Consumatorilor pentru practici de publicitate înşelătoare şi stabilirea netrasparentă a costurilor de creditare, banca sa fiind chiar obligată de un ordin al ANPC să-şi modifice unele contracte de împrumut tocmai pentru că nu a comunicat clienţilor informaţii esenţiale despre evoluţia previzibilă a costurilor, preşedintele Raiffeisen Bank, Steven van Groningen, a răspuns:
Steven van Groningen: "Sunt convins că ce facem este total în conformitate cu legislaţia şi normele".
Un răspuns similar l-a oferit şi preşedintele executiv al BCR, Sergiu Manea, instituţia pe care o conduce având probleme şi cu autorităţile fiscale, care în urma unui control au stabilit sume suplimentare pe care aceasta ar trebui să le achite la bugetul de stat - fapt contestat de bancă.